Calvet culpa l'empresa adjudicatària del retard de la T-Mobilitat

L'ATM demanarà una indemnització a SOC Mobilitat i li obre set expedients de penalització per incompliment del calendari

El gest de validar la targeta passaria a ser similar al dels transports públics de Londres, en què només s'ha d'acostar a un lector.
Elena Freixa
30/01/2019
3 min

BarcelonaLa T-Mobilitat, el projecte que ha de transformar la integració del transport a Catalunya, acumula uns quants retards. L'últim, anunciat tot just l'octubre passat, situa la posada en marxa el 2021. Fins ara ningú havia estat clar parlant dels motius dels endarreriments, però el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha atribuït aquest dimarts al Parlament el 100% de la responsabilitat a l'empresa adjudicatària, SOC Mobilitat, un grup liderat per CaixaBank, Moventia, Indra i Fujitsu.

Calvet ha parlat d'un "excés de confiança" de SOC Mobilitat a l'hora de culminar els reptes tecnològics que comporta la T-Mobilitat en el sistema de bitlleteria –passant de l'actual validació magnètica a una de digital–. Malgrat insistir en la complexitat del canvi, el conseller ha subratllat que era aquest punt del projecte el que havia fet endarrerir tota la implementació, i ha dit que s'exigirà a la companyia una compensació.

Les administracions que formen l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) –Generalitat, Ajuntament de Barcelona i AMB– han obert fins a set expedients de penalització a la companyia, dos dels quals ja són ferms i els altres s'estan tramitant. A més, ha afegit Calvet, s'han enviat fins a 36 avisos oficials advertint d'endarreriments detectats al llarg dels mesos previs a l'anunci que la posada en marxa de la T-Mobilitat, prevista per a l'1 de gener d'aquest any, s'ajornava dos anys més.

Malgrat aquestes declaracions, l'endarreriment acumulat sí que ha comportat que l'ATM ja hagi pagat 12 milions a l'empresa SOC Mobilitat per l'endarreriment en la posada en marxa del nou sistema, segons ha reconegut Calvet. El sobrecost global del projecte T-Mobilitat puja en total a 24 milions perquè també s'hi han de sumar 12 milions més de serveis i productes que s'han afegit al contracte inicial.

Calvet ha anunciat que "en cap cas" l’ATM compensarà l’empresa adjudicatària pels ingressos de menys que tindrà arran d'aquest nou endarreriment. En canvi, ha detallat els tres motius que expliquen la reclamació que ara preparen les administracions contra l'empresa: el sobrecost; els diners que es deixen d’ingressar a causa del frau dels viatgers (amb la T-Mobilitat el sistema serà "més sòlid"), i el retard del qual la responsabilitza. El conseller, però, no ha gosat dir quants diners es demanaran per aquests tres conceptes, ja que "les negociacions no són en directe". Tot i així, s'ha compromès a donar explicacions un cop s'hagi tancat la xifra que es reclami.

El conseller ha explicat que els canvis després de les eleccions municipals del 2015 a l'Ajuntament i l'AMB van provocar discrepàncies a dins de l'ATM sobre com s'havia de desplegar la T-Mobilitat. Aquestes divergències van comportar canvis com ara el compromís de prohibir que les companyies privades adjudicatàries poguessin fer un ús interessat de les dades que generessin els usuaris del transport. Un cop va ser hora de reactivar el projecte, SOC Mobilitat va dir que havia desfet els equips de treball durant els mesos d'incertesa i que havia de tornar-los a formar. "L'ATM ho entén però no ho accepta", ha reblat Calvet.

Preus iguals o més baixos

Calvet ha aprofitat la intervenció per donar alguns detalls de com funcionarà la T-Mobilitat. Hi haurà un període de convivència entre els dos sistemes, el vell i el nou, i això obligarà a fer una substitució "massiva" el segon semestre d'aquest any dels 3.400 dispositius de la xarxa d'autobusos (els anomenats pupitres). Ja està enllestida l'aplicació de mòbil que ha de permetre la validació del trajecte, així com una segona aplicació per poder recarregar per internet el títol físic de viatges.

El nou sistema tarifari que comportarà la T-Mobilitat calcularà el preu del viatge per trams de 5 km –calculats en línia recta de punt a punt– i així s'eliminarà el sistema de zones actual. També hi haurà zones de tarifa única, com ja passa des d'aquest any als 36 municipis de l'AMB. Hi haurà descomptes com més trajectes es facin (gràcies a un algoritme que s'està ultimant) i també bonificacions "ambientals i socials", ha avançat el conseller. Globalment, ha assegurat, els preus de la nova tarifa "es mantindran o baixaran" respecte als actuals.

stats