Successos

A la caça dels 'pirates' de l'aeroport del Prat

Els taxistes s'organitzen per intentar expulsar els conductors sense llicència que els prenen la clientela

5 min
El moment que els dos pirates capten un client a l'Aeroport del Prat

El Prat de LlobregatMitjanit. Un cotxe amb dos ocupants a dins resta immòbil al pàrquing de la terminal T1 de l'aeroport del Prat. Fa 15 minuts que està aturat a la planta 1. El client és un noi jove, i està assegut al seient del copilot sense entendre res. El conductor, que està neguitós i mira tota l'estona a fora, ha detectat que l'han seguit dues persones –que ell pensava que eren policies secrets i en realitat eren periodistes–. Fins que, de sobte, conscient que el jove està a punt de baixar del vehicle, arrenca a tota velocitat i fuig contra direcció. "Ens vol matar", exclamen espantades dues senyores mentre l'automòbil els passa a pocs centímetres i fent xerricar els neumàtics amb estridència per l'interior del recinte.

El conductor és un d'entre la cinquantena de pirates que operen a l'aeroport de Barcelona: conductors que capten clients amb els seus propis cotxes o de lloguer o amb llicència irregular de VTC (amb la seva llicència no podrien treballar al Prat). L'home va convèncer el noi al pàrquing de l'aeroport rebaixant-li el preu que havia consignat amb un vehicle Uber mentre el servei no arribava. Abans, va intentar cobrar 10 euros a cadascun dels 4 joves que tenien demanat un vehicle Bolt per 20 euros en total. El pirata no actuava sol, un altre home l'acompanyava.

El moment en el qual el cotxe marxa a tota velocitat en contra direcció.
Dos armilles blaves.

Des de fa 18 mesos els taxistes de Barcelona s'han organitzat per combatre els pirates. Cada dia, fins a la 1.30 de la matinada, una dotzena de taxistes amb armilla blava passegen per l'aeroport per ajudar els passatgers despistats i indicar-los on poden agafar un taxi o un VTC, però també per dissuadir –i a vegades intimidar– els conductors que els roben part del seu negoci. També dediquen el seu temps a perseguir els carteristes que deambulen com si fos casa seva per la Plaça, la zona d'arribades del Prat. "Estem fent una feina que no ens pertoca", resumeix el Munir, un dels portaveus d'Anget Taxi. S'organitzen per torns d'una hora, i ho fan voluntàriament. Ara són uns 150 dels 14.258 taxistes que operen actualment a l'Àrea Metropolitana de Barcelona.

Amenaces

Els armilles blaves duen fotos dels pirates per identificar-los i foragitar-los. El Franco, el Cubano, el Bracitos, el Pingüino... A tots els han posat un sobrenom. Quan en localitzen un, s'avisen a través de grups de WhatsApp. Al principi les picabaralles eren més habituals, tot i que aquest mes, per exemple, hi ha dos judicis per enfrontaments entre uns i altres. El conflicte, però, ve de molt lluny. "Em vaig passar 31 hores en un calabós perquè un pirata em va denunciar", relata el David. "El 2010", subratlla, per evidenciar que això "ha passat tota la vida". A mesura que l'aeroport ha crescut, el nombre de pirates també ha augmentat.

Amb la pressió col·lectiva dels últims mesos han aconseguit fer fora un històric com l'Afsal: un pirata amb gairebé 15 anys de trajectòria, que primer actuava amb cotxe particular i després amb una llicència de taxi de Saragossa. "Ara és al Regne Unit", puntualitzen. Intentar parar els peus als conductors il·legals també ha comportat amenaces. "Em diuen que saben on visc i on tinc el pàrquing", explica un dels taxistes més vehements.

El negoci

És dimecres a la mitjanit. Els controls dels Mossos de Trànsit a l'aeroport s'han acabat –a les 22 h normalment finalitzen– i els pirates van apareixent com bolets. Sobretot quan els armilles blaves marxen. Llavors ja no només capten clients al pàrquing on hi ha la zona d'Uber i Bolt, també a la Plaça. Fins i tot aborden la clientela davant del panell interactiu que hi ha per comprovar els recorreguts dels taxis. Aprofiten que els passatgers miren el preu del servei fins al seu destí per oferir una rebaixa i endur-se'ls. A vegades fins i tot bloquegen les escales mecàniques que duen a la parada de taxis per conduir la gent cap a la seva zona d'actuació.

El Morad enduent-se el seu client.

Aquesta nit el Morad, un dels pirates habituals i que té judicis oberts per picabaralles amb els taxistes, s'escapa de les armilles blaves. Quan el flux de gent encara és escàs, atura un noi que espera un Uber i li ofereix dur-lo per menys diners: "90 euros". El jove intenta una rebaixa, però el Morad justifica l'import: "Són 45 km". Els taxistes denuncien des de fa anys que hi ha autèntiques "bandes organitzades" de pirates, gent que mou diversos vehicles, amb captadors i conductors que treballen coordinadament. Asseguren que algun d'ells s'endú 400 o 500 euros diaris. "Van a buscar els trajectes més llargs", explica un dels armilles blaves. Cada nit hi ha passatgers que necessiten "anar a Lloret o Lleida", i això poden suposar 180 euros, o fins i tot més de 200. Aquests són els objectius principals dels pirates. Com més lluny, millor: com un home que va acabar dins d'un cotxe pirata i el seu destí era Calahorra, a La Rioja. "Uns 800 euros", emfatitza el taxista.

Els armilles blaves assenyalen que fins i tot en el passat hi havia hagut treballadors de l'aeroport que, a canvi de petites comissions, col·laboraven amb algun pirata. Fonts d'Aena i dels Mossos diuen que no tenen coneixement de treballadors implicats en aquests delictes i, de fet, la policia catalana, agafant-se a les dades, redimensiona la magnitud de la problemàtica: "No són grups criminals, la seva incidència no és alta". Des del gener del 2024, els Mossos han fet 540 controls a l'aeroport i han posat 505 denúncies per transport irregular de passatgers. D'aquests, 125 vehicles han quedat immobilitzats amb la pertinent sanció de 4.001 euros.

Tanmateix, malgrat valorar la feina policial, els taxistes sostenen que hi ha molt pocs efectius a l'aeroport i que a la nit els pirates campen lliurement. "Si els enxampen una vegada a l'any, els surt a compte", conclouen. Molts cops els conductors pirates s'avisen entre ells dels controls i, sovint, aconsegueixen la col·laboració dels clients. Passa amb un grup d'algerians que capten sobretot població de parla àrab: "Quan hi ha un control els fan dir als passatgers que són família". Ajunten diverses persones en un mateix trajecte i així augmenten la rendibilitat. Quan ve gent de fora de Barcelona, els ofereixen serveis per a tota la seva estada a Catalunya. Un cotxe particular (il·legal) al seu servei. "No passa només a l'aeroport, els hem trobat a Montmeló, al Camp Nou, a la Sagrada Família...", denuncia el Munir.

Encara és més difícil fer un control exhaustiu dels serveis VTC que actuen fora de la llei, tant dels que van a l'aeroport sense servei contractat i agafen clients allà mateix com dels que hi acudeixen sense tenir llicència per treballar al Prat. De fet, a la zona on hi ha les places d'aparcament d'aquestes companyies és habitual sentir com s'ofereixen serveis d'Uber.

Una de les picabaralles entre taxistes i un pirata

Igual que els pirates, els carteristes aprofiten quan hi ha més gent esperant un vehicle. A la una de la matinada, tot i que hi ha poca activitat de passatgers, els taxistes en tenen identificats fins a cinc. Dos d'ells intenten robar una bossa a un turista, que després d'una curta persecució la recupera. Una dona els cobreix. Per evitar que la patrulla dels Mossos enxampi els dos delinqüents que van amb ella, denuncia dos carteristes que al matí ja havien estat identificats per la policia. Així manté ocupats els agents i dona via lliure als del seu clan. En pocs minuts no hi haurà armilles blaves i els Mossos no donaran l'abast. És l'hora dels pirates i els carteristes.

stats