Societat12/11/2016

Benvingut, Mister Euromed

Després de 20 anys reclamant-ho, el tren ràpid del corredor mediterrani para a l'Ebre

Roser Royo
i Roser Royo

L'AldeaPuntual com un rellotge. El tren Euromed que a les 09.00 ha sortit de Barcelona ha arribat a l'estació de l'Aldea (Baix Ebre) a les 10.36, l'hora prevista. Una puntualitat a la qual no estan gens acostumats els usuaris de la línia regional R-16, una de les que pateix més incidències del país.

Aquest dissabte ha estat un dia històric a les Terres de l'Ebre, que reclamen des del 1997, l'any en què va entrar en funcionament, que el tren ràpid del corredor mediterrani, l'Euromed, faci parada a l'estació de l'Aldea. Ho han fet des de tots els fronts possibles: l'empresarial, l'institucional i el social. Per això desenes de persones, convocades per la Plataforma Trens Dignes de les Terres de l'Ebre i el Priorat, s'han concentrat aquest dissabte al matí a l'estació de l'Aldea i han donat la benvinguda al primer Euromed provinent de Barcelona amb un esmorzar popular a base d'entrepans i refrescos. Tot plegat recordava una mica la cèlebre pel·lícula de Berlanga, 'Bienvenido, Mister Marshall', si bé hi ha faltat la música, i la pancarta que han desplegat a l'andana ha estat més reivindicativa que complaent: la de "Volem trens dignes".

Cargando
No hay anuncios

"Anem cap allà, que hi ha la televisió", deia un pare al seu fill petit, amb qui havia acudit a veure l'arribada d'un tren que escurça 40 minuts el trajecte entre l'Ebre i Barcelona respecte dels regionals. Alcaldes, representants de partits polítics i membres del govern a l'Ebre també han celebrat 'in situ' l'arribada de l'Euromed a l'Aldea.

Per remarcar encara més la importància de l'esdeveniment, en aquest primer comboi des de Barcelona hi han anat el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, i el secretari d'Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, que han hagut d'explicar per què des de l'estació de l'Aldea només es pot comprar bitllet per anar a Barcelona i no és possible treure el bitllet a Tarragona, Castelló, València o Alacant. "Hem d'entendre que és un servei excepcional, negociat amb Renfe com un pla de xoc per pal·liar les mancances de la R-16 mentre no se solucionen una sèrie de problemes com el desdoblament de la via entre Vandellòs i Vila-Seca, previst per al maig del 2017", ha apuntat Rull, que ha remarcat que l'Euromed és competència de l'Estat.

Cargando
No hay anuncios

El govern català invertirà 1,6 milions d'euros a bonificar el bitllet de l'Euromed als usuaris de l'Ebre que viatgin de l'Aldea a Barcelona. Costarà 12 euros, quan el bitllet entre Tarragona i Castelló amb una distància semblant en costa 33. "Mirarem com funciona la mobilitat durant les pròximes setmanes i estudiarem quant ens costarà bonificar el trajecte Aldea-Tarragona. Fins a València no ho podem fer", ha argumentat Rull, que ha assenyalat que a partir del 10 de gener es podrà comprar bitllet bonificat de l'Euromed a Tarragona i s'ampliaran també els horaris del cap de setmana perquè també siguin vuit combois diaris els que parin en cap de setmana.

L'altra pregunta és si una vegada solucionades les mancances de la R-16 l'Euromed continuarà parant a l'Ebre. "Nosaltres ho continuarem reivindicant, però depèn de Renfe", ha exposat Rull, que ha precisat que una vegada entri en servei la doble via es podrà escurçar significativament el temps dels trajectes dels regionals i reduir-ne les parades.

Cargando
No hay anuncios

La Plataforma Trens Dignes no ha deixat que el problema dels bitllets a Tarragona i al País Valencià aigualís la celebració. "Per a nosaltres avui és un dia històric, perquè finalment després de 20 anys l'Euromed para a les Terres de l'Ebre. És un mèrit de molta gent (empresaris, institucions, govern…), però és clar que la plataforma hem jugat un paper clau per aconseguir-ho", ha manifestat la portaveu de l'entitat, Montse Castellà, que ha precisat que la lluita continua i un dels reptes és que l'Euromed continuï parant a l'Aldea un cop millorada la R-16.