Ben Morel: "La NBA té una relació especial amb la ciutat de Barcelona"
Entrevista al vicepresident primer i director de la NBA per a la regió EMEA
BarcelonaBarcelona es convertirà els pròxims dies en un centre neuràlgic del millor bàsquet del món. L’NBA Café Barcelona obrirà les portes dilluns que ve i els Oklahoma City Thunder disputaran un partit contra el Barça Lassa el 5 d’octubre. Ben Morel (París, 1973), vicepresident primer i director de la NBA per a la regió d’Europa, el Pròxim Orient i l’Àfrica (EMEA), és un dels grans promotors d’aquestes iniciatives.
Per què han escollit Barcelona per obrir-hi un NBA Café?
Estem molt contents de poder inaugurar el primer NBA Café d’Europa a Barcelona perquè la NBA té una relació especial amb la ciutat. Bona part del desenvolupament internacional de la competició va arrencar aquí, als Jocs Olímpics del 1992. És un lloc al qual sempre ens ha agradat tornar per organitzar partits o esdeveniments, perquè sempre hi ha hagut una afició molt interessada. Era un pas natural per a nosaltres i hem buscat un lloc molt cèntric, la Rambla.
Quines experiències hi podran viure els aficionats?
Els aficionats hi podran tenir moltes experiències relacionades amb la NBA, des de fotografiar-se amb imatges dels jugadors fins a veure resums o partits. També hi haurà fancams. Hem intentat reproduir tan bé com hem pogut l’experiència que un seguidor pot viure en un pavelló de la NBA.
Els Oklahoma City Thunder jugaran un partit contra el Barça Lassa al Palau Sant Jordi. Quina importància tenen els Global Games per a la NBA?
Per a nosaltres és molt important portar l’experiència real de la NBA a Europa, on habitualment els aficionats no tenen la possibilitat de viure els partits en directe. És la manera perfecta de relacionar l’afició amb la competició a l’inici de la temporada i és una gran plataforma per als nostres patrocinadors i per als nostres socis televisius.
Quines altres estratègies estan posant en marxa a Europa?
Portar aquí aquests Global Games és una de les moltes coses que fem. Un dels nostres objectius és facilitar més continguts. Una de les iniciatives que hem posat en marxa és la dels NBA Sundays, en què oferim partits destacats cada diumenge a les 21.30 hores. També estem posant l’èmfasi a proporcionar molts continguts a les xarxes socials perquè els aficionats europeus puguin veure els resums des de diferents dispositius quan es lleven al matí. Una altra de les nostres prioritats de futur són els nens i estem col·laborant amb les federacions nacionals per potenciar els NBA Junior Programs. És una experiència divertida per als nens que tenen el seu primer contacte amb el bàsquet.
Els aficionats europeus sempre pensen en quin pot ser el següent pas. ¿Hi ha opcions de portar aquí una edició de l’All-Star o de crear una divisió europea?
La nostra prioritat actual és fer créixer la popularitat de la NBA. Estem concentrats en els nens i a facilitar que els aficionats tinguin moltes experiències NBA a la seva vida. Nosaltres sempre estudiem els mercats i analitzem quins són els pròxims passos que poden resultar interessants. Un All-Star a Europa seria interessant, però no entra en els nostres plans immediats.
La temporada vinent veurem més europeus que mai a la NBA. Què significa això?
És la prova que a Europa hi ha cada vegada més talent i que els jugadors tenen interès a associar-se a la NBA. Per a nosaltres és molt important perquè els aficionats necessiten combinar les estrelles globals amb les locals. Això fa que la competició sigui més pròxima i millora la connexió amb l’afició.
Aquesta tendència empobreix les lligues estatals, no?
Jo no ho veig així. És natural que els millors jugadors vulguin jugar a la millor lliga, però hi ha espai perquè les lligues estatals tinguin el seu creixement. Nosaltres intentem col·laborar amb els equips d’aquí, per exemple enfrontant els nostres equips amb els d’aquí, com és el cas dels Oklahoma City Thunder i el Barça.
L’Eurolliga i la FIBA estan en guerra. Quina és la postura de la NBA?
Nosaltres no formem part d’aquesta disputa i treballem amb les dues parts, tant amb la FIBA i les federacions com amb l’Eurolliga. Si tots treballem plegats, el guanyador serà el bàsquet. Hem de ser capaços de trobar objectius comuns.
El nou contracte televisiu de la NBA és espectacular.
És la millor prova de l’èxit actual de la NBA i ens ha permès incrementar el límit salarial de les franquícies, però nosaltres seguim concentrats a pensar com podem fer més atractiva la lliga.
Els aficionats tenen cada vegada més ofertes d’oci. ¿Com s’ho fan per captar el seu interès?
Aquí hi ha dos aspectes que cal tenir en compte. El sector és cada vegada més complex per a tothom, ja que l’audiència rep molts inputs diferents. La NBA ha d’enfortir els vincles amb l’afició i estar preparada per proporcionar els seus continguts als seguidors quan ells els demanin, on i com ells vulguin. Aquesta és la clau.