El 45% dels beneficiaris del PIRMI encara no han cobrat aquest mes

Els xecs van sortir el dia 1 d'agost i fins avui 19.000 dels 34.000 usuaris ja han anat a ingressar-los. El Govern accelera el procés de revisió d'expedients després que els beneficiaris hagin col·lapsat el servei d'atenció

Sònia Sánchez
09/08/2011
2 min

BarcelonaEl 45% dels beneficiaris de la renda mínima d'inserció (coneguda com a PIRMI) encara no han ingressat el xec nominatiu que la Generalitat els ha enviat aquest mes per fer efectiva aquesta ajuda, en lloc de la transferència bancària habitual. Els xecs van sortir el dia 1 d'agost (tot i que el sistema d'entrega certificada triga uns 7 dies com a màxim) i a dia 9 d'agost, de les 34.000 persones amb expedient de PIRMI, 19.000 ja havien anat a la seva entitat bancària a cobrar el xec, un 55%.

La resta d'usuaris o bé tenen el xec però encara no l'han ingressat o bé no l'han rebut per algun motiu, ja que era una entrega certificada i nominal a domicili. Segons fonts del Departament d'Empresa i Ocupació, Correus ja ha començat a retornar alguns xecs a les entitats bancàries. El canvi de sistema tenia com a objectiu detectar possibles casos de frau en el cobrament d'aquesta ajuda, que va destinada a persones en risc d'exclusió social.

El secretari general d'Empresa i Ocupació, Enric Colet Petit, va assegurar que el xec és un sistema de pagament "excepcional" per aquest mes, en què s'inicia un procés de revisió de tots els expedients per evitar fraus o disfuncions en el cobrament d'aquesta ajuda. Dins aquest procés, el Govern ha enviat ja cartes a 10.000 dels beneficiaris del PIRMI per avisar-los que havien de trucar per demanar dia i hora per la seva entrevista personal de seguiment.

Colet va explicar que es preveia enviar la carta a 10.000 persones més, mentre que per les 14.000 restants no es considerava necessària la citació personal perquè el seu cas estava clar. Però les notícies sobre la modificació del PIRMI d'aquest dies han provocat un allau de trucades i visites a les oficines d'Ocupació i de Benestar Social que han col·lapsat el servei. La línia telefònica 900 d'atenció a aquestes persones va caure ahir durant una hora i mitja a Lleida, per exemple.

Davant d'això, el Departament d'Empresa i Ocupació ha decidir accelerar el procés de revisió i ha donat hora ja per les primeres 600 entrevistes, que començaran a fer-se aquesta mateixa setmana, segons Colet.

stats