Bargalló aigualeix el desplegament d'Escola Nova 21 a totes les escoles del país
Els impulsors del programa consideren "poc ambicioses" les mesures anunciades pel Govern
BarcelonaA finals del 2018 el departament d'Educació va anunciar un acord per fer arribar la innovació educativa a totes les escoles del país a través d'un acord amb les entitats municipalistes i Escola Nova 21, una de les plataformes que han liderat l'impuls de les noves pedagogies a les aules els últims anys. Però tot i que el Govern es va fer seu el programa, un any després pràcticament no s'ha mogut res. Aquest dimecres, i després de tres anys de funcionament, el director d'Escola Nova 21, Eduard Vallory, ha aprofitat l'acte de cloenda del programa per avisar que el canvi de paradigma educatiu "no pot ser responsabilitat d'un govern", i ha reclamat "un pla per actualitzar el sistema educatiu" que comprometi tots els governs des d'ara i fins al 2030.
L'estratègia, ha insistit Vallory, ha de passar per donar més suport, formació, recursos i autonomia als docents i prioritzar els entorns més necessitats. I si bé és cert que el conseller d'Educació, Josep Bargalló, ha "refermat el compromís en el projecte", també ho és que el seu discurs ha decebut els impulsors del programa a l'hora d'assumir el llegat d'Escola Nova 21.
Bargalló ha dit que "no només" s'ha de treballar per donar suport a la innovació, sinó també –i sobretot– a l'equitat, i ha deixat clar que tots els centres "treballen i volen millorar". El conseller ha subratllat que "per sort" Escola Nova 21 no ha sigut l'únic programa d'innovació dels últims anys a Catalunya: "Ha sigut un projecte extraordinari de transformació educativa, amb propostes i d'èxit. La innovació educativa no és màrqueting educatiu, és un instrument de millora", ha dit. Tot i que el conseller ha deixat clar que el Govern "acollirà el projecte com a xarxa", no ha concretat cap mesura en aquest sentit –amb quins recursos o quins terminis es farà– i, de fet, ha reconegut "la dificultat del procés de transició d'Escola Nova 21 a totes les escoles de Catalunya".
Sí que ha sigut més explícita la directora general d'Innovació, Mar Camacho, que ha anunciat que Educació recollirà el guant d'Escola Nova 21 a través de tres eines: el reforç de les xarxes de transformació educativa –com la xarxa de competències bàsiques–, la creació d'un laboratori per transferir bones pràctiques (en què hi participin un centenar de centres avançats) i la posada en marxa d'un programa d'acceleració de la transformació educativa, en el qual 50 centres podran incentivar el canvi educatiu en col·laboració amb altres institucions.
Davant d'aquests anuncis, els impulsors d'Escola Nova 21 consideren positiu que el departament facin mesures per continuar el programa, però les consideren "poc ambicioses". "Si cinc institucions –Unesco, Fundació Bofill, Diputació de Barcelona, UOC i Educaixa– hem dut a terme accions de canvi intensiu en 30 centres, no s'entén que el departament plantegi fer-les només per a 50. A aquest ritme serà impossible transformar tot el sistema educatiu d'aquí al 2030, que és el que estableixen les Nacions Unides", ha afirmat Eduard Vallory a l'ARA.
De fet, quan fa un any es va anunciar l'acord entre el departament d'Educació i Escola Nova 21 ja hi va haver "controvèrsia", segons va dir la directora general d'Innovació a l'ARA. Com que des del programa es demanava que l'administració liderés el canvi educatiu, quan es va anunciar el pacte hi va haver qui va entendre que tots els centres del país impulsarien un projecte pedagògic com el que promou aquesta plataforma –noves dinàmiques pedagògiques–. Camacho, però, ho va refusar: "L’aposta del departament és assumir el llegat i les lliçons que deixa Escola Nova 21 i incorporar-ho al desenvolupament de noves polítiques al voltant de les xarxes educatives que ja existeixen. En cap cas es farà Escola Nova 21 per a tot el país des del departament. Hi va haver una mica de controvèrsia perquè es va difondre així. Nosaltres assumim la música d’Escola Nova 21 i la sumem a la música de les més de 100 xarxes que ja hi ha al sistema", va dir en una entrevista a l'ARA.
Aquests són els resultats de l'avaluació del programa d'Escola Nova 21, que va facilitar un canvi intensiu en 30 centres i la participació de gairebé 500 en total
El 40% del temps lectiu s'ha reconfigurat
El 69% dels centres han produït molts o bastants canvis
El 75% dels centres diuen que Escola Nova 21 els ha orientat en la gestió del canvi
El 72% volen seguir fent trobades de xarxa