Barcelona

El xoc entre el PSC i els comuns a Barcelona deixa les ordenances fiscals penjant d'un fil

El govern de Collboni acusa els de Sanz de buscar "excuses" i manté que es tancaran dues terminals de creuers

La líder de BComú, Janet Sanz, i els portaveus, Gemma Tarafa i Marc Serra.
18/12/2024
3 min

BarcelonaXoc entre el PSC i Comuns a Barcelona a les portes del debat d'aquest dimecres a la tarda sobre les ordenances fiscals. El govern de Jaume Collboni ha respost avui a l'ultimàtum fet per Janet Sanz apujant el to contra Barcelona en Comú. "No convertim una terminal fantasma que no existeix en el nou Hard Rock com a excusa per no aprovar les ordenances", ha etzibat en roda de premsa el quart tinent d'alcalde d'Economia, Jordi Valls.

Inscriu-te a la newsletter Barcelona Inscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

Socialistes i comuns tenien encarrilat un acord que preveia deixar d'utilitzar la terminal A i la B del port quan finalitzessin les concessions actuals, és a dir, el 2025 i el 2029. Això permetria que el port passés en quatre anys a tenir cinc terminals en lloc de set. Però l'aparició en un document de treball d'una nova "miniterminal" ha fet trontollar el pacte, fins al punt que ara mateix les ordenances fiscals que es voten aquesta tarda no tenen garantits els suports.

En concret, es tractaria d'una terminal per acollir creuers exclusius que compten amb un màxim de mil passatgers, normalment d'alta capacitat adquisitiva. En el document –fruit de la taula de treball sobre creuers que el govern i els comuns van posar en marxa fa un mes i mig–, l'executiu de Collboni hi feia constar –i "valora positivament"– que el Port "planteja habilitar una miniterminal que doni servei a vaixells de nova generació amb capacitat màxima de 1.000 passatgers". El text també subratlla que aquesta possibilitat "no forma part d'aquests acords".

Un redactat que va fer saltar les alarmes als comuns, que aquest dimecres al matí han exigit a Collboni un posicionament contrari a aquesta terminal de "creuers de luxe" si vol tirar endavant les ordenances fiscals i els pressupostos. “Si volen un acord polític amb BComú ha d’haver-hi un gir, un canvi en l’estratègia i el guió –ha dit Sanz–. No pots gravar el sector turístic amb l’esquerra i mentrestant amb la mà dreta intentar obrir una nova terminal de creuers de luxe”, ha criticat.

Minuts després d'aquest ultimàtum, però, Valls ha protagonitzat una intervenció dura, en què ha carregat contra l'"excés de gesticulació" del grup de Sanz. "Ara Barcelona en Comú es treu de la màniga un suposat desacord. A vegades els interessa més el relat i la gesticulació que no els fets", ha censurat. Valls ha anat més enllà i ha acusat els comuns de "posar bastons a les rodes als governs progressistes", recordant la seva negativa a aprovar els comptes de la Generalitat l'any passat pel Hard Rock.

Valls ha parlat tota l'estona de "terminal fantasma" i ha subratllat que la proposta del govern municipal és i serà tancar dues terminals, hi hagi acord o no amb els comuns. Aleshores per què apareix aquesta "miniterminal" al document? Valls ha explicat que en la taula sobre creuers no només hi són Comuns i PSC sinó que també hi participen altres actors, com el Port, i que per això s'hi inclou la seva proposta. Tanmateix, ha remarcat que el mateix document estableix que la nova terminal "no forma part de l'acord".

Valls ha mantingut que la decisió del govern municipal "és reduir les terminals de set a cinc" i que així es traslladarà al Consell del Port, que és on s'ha de prendre la decisió. "Ho farem independentment del que els comuns facin o diguin", ha remarcat, i en un dard al grup de Sanz ha subratllat que reduir terminals és necessari per "rectificar" l'acord que va signar el govern d'Ada Colau amb el Port el 2018 que permetia aquestes set terminals i que, ha dit, va ser un "error".

48 hores decisives

Si no hi ha un gir de guió inesperat, la topada entre el PSC i els comuns farà que aquest dimecres a la tarda la comissió d'Economia de l'Ajuntament no aprovi el dictamen de les ordenances fiscals. Això donarà pas a 48 hores decisives, ja que el dictamen s'ha d'aprovar definitivament divendres al ple. Si durant aquest temps no aconsegueix reconduir l'acord amb Comuns –i assegurar els vots d'ERC–, el govern de Collboni veurà com per segon any consecutiu no pot aprovar les ordenances fiscals.

Això faria decaure mesures com ara l'increment de l'IBI sobre els hotels de luxe de la ciutat –de l'1% a l'1,17%– i sobre els immobles de característiques especials (coneguts com a bices), que afecta bàsicament equipaments de dins del port, que aquest any passaria del 0,8% a l'1,06%.

L'ordenança també inclou una de les mesures que Valls ja va anunciar el passat mes de setembre: l'increment del cost que té per als autocars aparcar a Barcelona. L'objectiu és que passin de pagar uns 20 euros al dia a pagar-ne un màxim de 80.

stats