El xoc entre el PSC i els comuns a Barcelona deixa en l'aire les ordenances fiscals
El govern de Collboni manté que es tancaran dues terminals de creuers i acusa Sanz de buscar "excuses"
BarcelonaEl veredicte sobre les ordenances fiscals de Barcelona haurà d'esperar. Els comuns i Esquerra han mantingut aquest dimecres la incògnita sobre quin serà el sentit final del seu vot en el ple de divendres, quan es faci el debat definitiu. S'obre ara un termini de 48 hores per definir si el govern municipal i els comuns són capaços de tancar un acord que a principis de setmana tothom donava per fet, però que ara està en l'aire.
El debat d'aquesta tarda ha arribat després d'un matí en què s'havia endurit el xoc entre el PSC i BComú. El quart tinent d'alcaldia, Jordi Valls, havia respost a l'ultimàtum de Janet Sanz, apujant el to contra Barcelona en Comú. "No convertim una terminal fantasma que no existeix en el nou Hard Rock com a excusa per no aprovar les ordenances", havia etzibat en una roda de premsa en què acusava els comuns de "treure's de la màniga" un suposat desacord.
Socialistes i comuns tenien encarrilat un acord que preveia deixar d'utilitzar la terminal A i la B del port quan finalitzessin les concessions actuals, és a dir, el 2025 i el 2029. Això permetria que el port passés en quatre anys a tenir cinc terminals en lloc de set. Però l'aparició en un document de treball d'una nova "miniterminal" ha fet trontollar el pacte, fins al punt que ara mateix les ordenances fiscals no tenen garantits els suports.
En concret, es tractaria d'una terminal per acollir creuers exclusius que compten amb un màxim de mil passatgers, normalment d'alta capacitat adquisitiva. En el document –fruit de la taula de treball sobre creuers que el govern i els comuns van posar en marxa fa un mes i mig–, l'executiu de Collboni hi feia constar –i "valora positivament"– que el Port "planteja habilitar una miniterminal que doni servei a vaixells de nova generació amb capacitat màxima de 1.000 passatgers". El text també subratlla que aquesta possibilitat "no forma part d'aquests acords".
Un redactat que va fer saltar les alarmes als comuns, que aquest dimecres han exigit a Valls un posicionament contrari a aquesta terminal de "creuers de luxe" si vol tirar endavant les ordenances fiscals i els pressupostos. “Si volen un acord polític amb BComú, ha d’haver-hi un gir, un canvi en l’estratègia i el guió –ha dit Sanz–. No pots gravar el sector turístic amb l’esquerra i mentrestant amb la mà dreta intentar obrir una nova terminal de creuers de luxe”, ha assegurat.
Valls referma el compromís de tancar dos terminals
Tot i el to dur contra els comuns, al matí Valls havia defensat que la decisió del govern municipal "és reduir les terminals de set a cinc" i que així es traslladarà al Consell del Port, que és on s'ha de prendre la decisió. "Ho farem independentment del que els comuns facin o diguin", ha remarcat, i en un dard al grup de Sanz ha subratllat que reduir terminals és necessari per "rectificar" l'acord que va signar el govern d'Ada Colau amb el Port el 2018 que permetia aquestes set terminals i que, ha dit, va ser un "error".
A la tarda, en l'intercanvi cara a cara amb Sanz, ha estat encara més explícit. Ha reiterat que l'objectiu del govern municipal és reduir-les a cinc, i ha emfatitzat que si més endavant el Port vol fer aquesta "miniterminal", haurà de ser en una de les cinc que quedin obertes, en cap cas en una de sisena. Sanz ha recollit el guant, però ha demanat "fets i no paraules", reclamant que aquest compromís també es vegi recollit en el document de la polèmica.
En el cas d'Esquerra, el portaveu, Jordi Castellana, ha defensat la reserva de vot del seu grup al·legant que sense acord entre el PSC i els comuns les propostes incorporades pels republicans al text –com ara l'aposta per augmentar el recàrrec municipal de la taxa turística– decaurien. Per això, ha emplaçat tots dos grups a "fer la feina" i arribar a un acord en les pròximes hores.
48 hores decisives
Així doncs, amb el vot favorable del PSC, la reserva de vot de comuns i ERC i el vot en contra de Junts, PP i Vox, les ordenances fiscals arribaran al ple sense un dictamen favorable. Ara s'obren 48 hores decisives, ja que el dictamen s'ha d'aprovar definitivament divendres. Si durant aquest temps no aconsegueix reconduir l'acord amb els comuns, el govern de Collboni veurà com per segon any consecutiu no pot aprovar les ordenances fiscals.
Això faria decaure mesures com ara l'increment de l'IBI sobre els hotels de luxe de la ciutat –de l'1% a l'1,17%– i sobre els immobles de característiques especials (coneguts com a bices), que afecta bàsicament equipaments de dins del port, que aquest any passaria del 0,8% a l'1,06%.
L'ordenança també inclou una de les mesures que Valls ja va anunciar al mes de setembre: l'increment del cost que té per als autocars aparcar a Barcelona. L'objectiu és que passin de pagar uns 20 euros al dia a pagar-ne un màxim de 80.