Barcelona

Últim intent de Colau de desbloquejar la reforma de la ronda Sant Antoni

La proposta definitiva recupera la circulació del bus en un dels trams pacificats, però ja no dibuixa el doble carril bici

Simulació de com quedarà el tram de la ronda Sant Antoni que es mantindrà 100% pacificat
06/02/2023
4 min

BarcelonaHauran de cedir totes les parts en discòrdia, però la ronda Sant Antoni de Barcelona, que és un dels punts de la ciutat sobre els quals més s'ha discutit aquests últims mesos, ja té la seva proposta definitiva de reforma amb l’aval de l’àrea d’Urbanisme (BComú): el dibuix que s'hauria d’aplicar un cop s'acabin de retirar les dues lloses de formigó que van sostenir les carpes provisionals del Mercat de Sant Antoni, retirades el 2018. El projecte, a més d'una batussa política que ha enfrontat fins i tot els socis de govern, ha despertat interessos contraposats entre els veïns. Uns volien mantenir tot l'espai lliure de trànsit, com ha passat els últims quinze anys, i els altres defensaven treure del calaix la reforma prevista fa cinc anys, que hi recuperava la circulació de busos, bicis i càrrega i descàrrega.

Inscriu-te a la newsletter Barcelona Inscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

El conflicte es vivia molt diferent a la banda Raval, molt mancada d'espais lliures, que a la de Sant Antoni i s'ha allargat molt més enllà del previst. El resultat serà un punt mitjà de tot plegat. I, de fet, és la segona versió que el govern de Colau presenta com a definitiva i que ara ha recollit les últimes propostes expressades pels veïns per intentar acostar posicions.

La nova ronda Sant Antoni

Comte d'Urgell

Tamarit

Villarroel

Floridablanca

Casanova

Tram entre Comte d’Urgell i Villarroel

Tram entre Villarroel i Floridablanca

COSTAT

CIUTAT VELLA

COSTAT

EIXAMPLE

3,5

2,2

30 m

7,5 m

16,8 m

5,7 m

Comte d'Urgell

Floridablanca

Casanova

Villarroel

Tamarit

1

2

Tram entre Comte d'Urgell i Villarroel

1

COSTAT

CIUTAT VELLA

COSTAT

EIXAMPLE

3,5

2,2

7,5 m

16,8 m

5,7 m

Tram entre Villarroel i Floridablanca

2

30 m

Comte d'Urgell

Floridablanca

Casanova

Villarroel

Tamarit

1

2

Tram entre Comte d'Urgell i Villarroel

1

COSTAT

CIUTAT VELLA

COSTAT

EIXAMPLE

3,5

2,2

7,5 m

16,8 m

5,7 m

Tram entre Villarroel i Floridablanca

2

30 m

La solució implicarà mantenir 100% pacificat el tram de la ronda que va de Floridablanca a Villarroel i recuperar el pas de l'autobús en direcció baixada pel primer tram, el que va de Villarroel a Urgell, un extrem que ha de permetre acabar amb el pas contra direcció d'autobusos pel carrer Urgell. I l'Ajuntament, recollint el guant de la cinquantena d'entitats de la plataforma pro pacificació, diu que crearà una comissió de seguiment per analitzar l'evolució del projecte i determinar si, més endavant, hi ha alguna manera de fer que el bus deixi de passar per la ronda. És a dir, el compromís de tornar a parlar-ne més endavant.

La comissió es posa en marxa avui mateix i l’àrea d’Urbanisme també s’ha compromès a estudiar si la ronda podria quedar lliure de busos els caps de setmana. L’equip de Colau considera que aquesta proposta ha de servir per tancar, per fi, el conflicte de la ronda i deixar enrere una provisionalitat que fa “massa” que dura, han explicat la responsable d’Urbanisme, Janet Sanz, i els regidors de l’Eixample i Ciutat Vella, Pau Gonzàlez i Jordi Rabassa. Tots tres, de Barcelona en Comú. El compromís ara és portar la proposta a la comissió de govern i confiar que el PSC no s’hi oposi. Sanz ha demanat “responsabilitat” als socis: “El que necessita la gent són solucions”.

Més canvis respecte al dibuix que es va presentar al novembre: desapareix el doble carril bici que es volia posar al costat de l'autobús en el tram que no queda del tot pacificat. Aquesta era una altra de les demandes dels veïns pro pacificació, que defensen que les bicicletes poden conviure a l'espai amb els vianants sense carrils propis, com a "convidades". Segons l'última proposta municipal, les bicicletes podran circular per tot l'àmbit respectant la prioritat dels vianants. I encara un altre canvi respecte al dibuix del novembre: la part que queda sense autobusos tampoc no tindrà places per a la càrrega i la descàrrega, que quedaran concentrades als extrems. D'aquesta manera hi haurà un tram, el que va de Villarroel a Floridablanca, que s'entendrà com si fos una "plaça", 100% lliure de circulació, com ha emfatitzat avui la tinenta d'alcaldia d'Urbanisme, Janet Sanz. En aquest àmbit hi haurà paviment de sauló, parterres i zones de joc.

Més espai lliure al costat Raval

En el tram que recupera la circulació del bus es garanteix que hi haurà un espai de vorera de 16,80 metres, que són sis més dels que es preveien en la proposta de fa uns mesos, quan encara hi havia el doble carril bici. “Un nou espai públic de qualitat”, segons Sanz. El guany d'espai verd es preveu, sobretot, al tram 100% lliure de trànsit, perquè per sota no hi passa el metro i això ofereix més gruix on plantar. En total es preveu que hi haurà 150 arbres, dels quals una quarantena seran nous. Pel que fa a la càrrega i descàrrega, es passarà de les dues places actuals a una quinzena. Totes estaran o als extrems del tram pacificat o al tram entre Villarroel i Urgell. Es podran fer servir amb un horari concret i, durant la resta del dia, se sumaran a l'espai per a vianants seguint el mateix esquema que s'aplicarà als nous eixos verds de l'Eixample.

L'última proposta inclou la pacificació del carrer Tamarit per connectar la ronda amb la superilla de Sant Antoni. I es preveu, també, crear dures noves places: als encreuaments amb Tamarit i amb Casanova. I es renoven la plaça del Dubte i la del Pes de la Palla, que inclourà una àrea de joc. El canvi més imminent a la zona serà quan acabin els treballs que estan retirant les lloses de formigó, previsiblement al març. L'objectiu del govern municipal és tenir el projecte executiu redactat llavors i poder començar les obres a finals de l'estiu. Un cop retirades les plataformes i mentre no comencen les noves obres, s'adequarà el paviment perquè sigui passejable.

“Superem projectes que miraven més cap al passat”, ha dit el regidor de l’Eixample, convençut que la nova proposta “ja no és de ningú” sinó que neix del debat veïnal. “És una bona proposta per al Raval”, ha afegit el regidor de Ciutat Vella, que ha defensat que la reforma trenca la “frontera” entre el Raval i Sant Antoni.

stats