Mobilitat

Entrar a Barcelona és el doble de lent amb l'estrena del túnel de Glòries

Un equip de l'ARA va recórrer la Gran Via en 18 minuts quan encara no s'havia soterrat el trànsit i aquest dilluns n'ha trigat quasi 40

Retencions a la C-31 abans del nou túnel de les Glòries
04/04/2022
4 min

BarcelonaA primera hora del matí, cap a les 8.45 h, l'inici de la Gran Via està impracticable. Quan entres al tram enclotat amb vidres de colors ja hi ha caravana. S'engega el cronòmetre. El Google Maps de seguida t'avisa que, tan ràpid com puguis, agafis la primera sortida de la Gran Via i passis pel carril lateral. Diu que és més ràpid evitar el túnel de les Glòries d'entrada a Barcelona, que es va obrir diumenge, però aquest dilluns s'estrena en dia laborable. I tal com havia anunciat l'Ajuntament, l'estrena s'ha traduït en un augment de les cues. Divendres a la mateixa hora, passant per sobre del túnel, el trajecte de l'inici de la Gran Via fins al carrer Padilla era de 18 minuts. Aquest dilluns s'ha més que duplicat: n'han calgut 39. I la previsió és que això no millori durant setmanes, tot i que l'Ajuntament remarca que avui tot ha funcionat segons la previsió i que les cues ja eren habituals en aquest punt de la ciutat.

Entrada a Barcelona abans i després del túnel de les Glòries

Malgrat que no hi ha canvis en el dibuix de carrils, perquè el túnel en manté dos per al trànsit privat i un per als busos i els taxis, sí que s'han eliminat els trams més amples que hi havia abans a la plaça. De fet, al túnel ningú s'hi queda aturat. Tampoc es poden superar els 50 quilòmetres per hora, amb l'amenaça constant d'un radar de tram que no començarà a multar fins a l'estiu. El bloqueig el provoca el semàfor que hi ha abans del túnel, que precisament està coordinat amb el que hi ha quan en surts perquè, si hi ha retencions, no es produeixin a l'interior del túnel. El semàfor de l'inici del túnel frena tots els conductors, i la majoria acceleren quan es posa en ambre, jugant-se-la, perquè un cotxe de la Guàrdia Urbana s'ho mira tot de prop.

La cua s'allarga tota la Gran Via. A l'horitzó, la torre Agbar serveix per indicar quant de tram queda per superar el bloqueig. Alguns cotxes s'animen i, farts de veure-la massa lluny, posen l'intermitent a l'esquerra i avancen pel carril bus, que està buit, només ocupat pels motoristes, que directament descarten fer cua. És un risc: si t'enxampen et pot caure una multa de 200 euros, malgrat que la Guàrdia Urbana insisteix que aquests primers dies el seu paper és informatiu i no té finalitat recaptadora. Els impacients que han saltat al carril bus, però, quan arriben al túnel i veuen la policia de prop tornen ràpidament al carril que els toca, cosa que provoca algun cop de clàxon perquè sovint ho fan massa bruscament.

Cues en direcció a Barcelona.

Divendres, en canvi, tot i que també hi havia algunes retencions, només alguns motoristes van assumir aquest risc. Llavors, el túnel estava tallat amb tanques i unes creus vermelles que aquest dilluns s'han convertit en fletxes verdes. Divendres el desviament era pel carrer Independència, però ara aquest desviament només es podrà agafar si abans trenques per la sortida 207. A la velocitat que toca, el trajecte soterrat dura un minut i mig. En total, el túnel té una longitud de 957 metres i s'estima que ha d'acollir 43.000 vehicles cada dia. Un cop travessat ara hi ha dues alternatives: agafar el carrer Padilla o desviar-te per Marina, perquè només busos i taxis poden continuar en línia recta per la Gran Via.

Divendres, pel carrer Independència, s'obria un ventall més ampli de possibilitats: encreuament amb Consell de Cent, Aragó, València... Els grans beneficiats són els busos i els taxis, que divendres no tenien cap carril per a ells. Ara, en tenen un gairebé buit des de l'inici de la Gran Via, que poden seguir més enllà del carrer Padilla.

El funcionament esperat

Per a l'Ajuntament, el funcionament ha sigut "l'esperat", en paraules del gerent de Mobilitat, Manuel Valdés, tot i que una averia a la sortida del túnel i una altra a la ronda han fet l'hora punta més complicada. Els conductors sembla que ja estaven informats i també ho esperaven, perquè s'ho han pres amb resignació i no s'ha sentit cap botzina de desesperació. Valdés defensa que ja hi havia retencions en aquest punt de la Gran Via i que les d'aquest dilluns són "equivalents" a les d'abans. El consistori continua insistint en la conveniència de fer servir el transport públic i evitar les hores punta i, depèn de com vagin els pròxims dies, es plantejarà si cal fer algun reajustament semafòric. De moment, el grup municipal d'ERC ja ha presentat un prec d'urgència perquè s'estengui el carril bus-VAO de la C-31 de Badalona fins a les Glòries.

L'estrena del segon túnel, el d'entrada a Barcelona, que arriba cinc mesos després que es posés en marxa el de sortida –tots dos s'han fet amb un pressupost de 192 milions d'euros–, suposa la culminació de set anys d'obres i allibera la superfície de la plaça de les Glòries del trànsit espès que abans hi circulava. A partir d'ara només hi podran rodar bicis, autobusos i vehicles de serveis o veïns, i començaran els treballs per urbanitzar com un passeig uns 30.000 metres quadrats entre la rambla del Poblenou i el carrer Independència.

stats