Mobilitat

El tramvia ja circula entre Glòries i Verdaguer: primer assaig amb èxit

Es tracta d'una prova d'integració molt inicial per comprovar com s'adapta el comboi al nou tram

BarcelonaDia assenyalat en el sempre tortuós camí del tramvia per la Diagonal. A les 22.55 del vespre d'aquest dilluns ha sonat la campaneta que anunciava la sortida del primer comboi que feia el recorregut entre Glòries i Verdaguer. Ho ha fet sense incidents, a cinc quilòmetres per hora i acompanyat d'una àmplia comitiva de tècnics prenien nota de tots els indicadors per comprovar que tot estava bé. 43 minuts després, a les 23:38, el tramvia ha arribat a terme conquerint, finalment, el primer dels trams centrals de la Diagonal.

El comboi ha avançat a bon ritme entre el núvol de tècnics, periodistes i alguns curiosos que han acompanyat aquest primer trajecte. S'ho miraven alguns vianants, sorpresos de veure com per primera vegada un tramvia circulava per allà, ni que fos de manera experimental, escurçant de forma substancial el temps que es triga actualment a connectar Sant Martí i Gràcia. També molts veïns, que han sortit al balcó per observar com després de dos anys i mig d'obres el tramvia comença a ser una realitat.

Cargando
No hay anuncios

La consellera de Territori, Ester Capella, i la primera tinent d'alcalde de l'Ajuntament de Barcelona, Laia Bonet, han sigut també testimonis d'aquests primers passos del tramvia per la Diagonal. I han pogut copsar també la divisió d'opinions sobre el projecte, amb alguns veïns aplaudint la comitiva des dels balcons i d'altres, menys, protestant. A les 23.38 s'ha acabat un primer viatge que s'ha saldat amb bona nota, però també amb un grapat d'anotacions a les llibretes dels tècnics, preocupats per algun bot de més i per algun sotrac que ha masegat una mica els baixos d'aquest primer comboi.

Un tramvia 'sense fils'

Amb l'obra pràcticament acabada, ha arribat així el moment de començar a testar com el tramvia s'adapta a un nou recorregut on, per primer cop, la presa de corrent no es farà a través del cablejat aeri de la catenària. El nou tram entre Glòries i Verdaguer compta amb un sistema pioner a l'Estat en què l'alimentació del tramvia es fa a través d'un cable al subsol i que li donarà l'aparença des de fora d'un tramvia sense fils.

Cargando
No hay anuncios
Com seran les noves línies del Tramvia
Un cop s’estreni la connexió amb Verdaguer hi haurà noves possibilitats d’intercanvi

El canvi de sistema ha obligat a adaptar 18 tramvies antics, ja que durant el tram antic del recorregut –el que va des de Sant Adrià fins a Glòries– hauran de continuar connectant-se amb el pantògraf a la catenària. Des de Glòries fins a Verdaguer plegaran el pantògraf i passaran a connectar-se al cable subterrani a través d'un sistema de patins. A més, a finals d'any arribaran tres combois nous ja adaptats per completar el parc mòbil de tramvies que hauran de fer aquesta ruta.

Cargando
No hay anuncios

Tant l'enginyer en cap de l'Ajuntament, Oriol Altisench, com el director general de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de l'àrea de Barcelona, Manuel Valdés, han subratllat aquest dilluns que es tracta d'una fase "absolutament inicial" de les proves. De fet, ni tan sols està garantit que es pugui completar aquesta nit el recorregut entre Glòries i Verdaguer.

Cargando
No hay anuncios

L'objectiu d'aquest primer test és anar observant en directe com interacciona el tramvia amb tota la resta de la infraestructura per detectar possibles problemàtiques i, a partir d'aquí, anar fent noves proves més endavant. Uns controls que han de servir per poder començar pròximament a fer ja les anomenades marxes en blanc, en què –ja sí– el tramvia fa el seu recorregut a velocitat comercial i simulant el que seria un viatge normal amb passatgers. L'obertura del tramvia al públic, per això, continua sense tenir una data definida, si bé es preveu que pugui posar-se en marxa a la tardor, pels volts de la Mercè.

Canvis en el recorregut

La inauguració del nou tram a la tardor anirà acompanyada d'un canvi en la configuració actual de les línies del Trambesòs, ja que la T4 –que fins ara feia el recorregut entre Sant Adrià i el Parc de la Ciutadella– anirà ara fins a Verdaguer. Seran la T5 –que surt de Gorg– i la T6 –que també neix a Sant Adrià– les que completin el recorregut entre Glòries i el Parc de la Ciutadella.

Cargando
No hay anuncios

Es preveu que el nou servei de tramvia cobreixi els dos quilòmetres que hi ha entre Glòries i Verdaguer en un temps aproximat de set minuts, i l'ATM calcula que suposi una demanda addicional en el Trambesòs de 24.000 viatges al dia, la qual cosa pràcticament suposa doblar els passatgers que suporta actualment aquesta infraestructura. A més, les quatre estacions del nou tram –Glòries, Monumental, Sicília i Verdaguer– facilitaran l'enllaç amb quatre línies de metro i tretze d'autobús.

Cargando
No hay anuncios

Pendents de la connexió amb Francesc Macià

L'estrena del nou tram de tramvia anirà acompanyada de la finalització dels treballs de reurbanització de l'eix Diagonal entre Glòries i Verdaguer. Una obra que, segons ha explicat el director general de Bimsa, Ricard Font, ha suposat guanyar 17.000 metres quadrats més de vorera i gairebé 8.000 metres quadrats més de verd, si bé en aquest cas les restriccions per la sequera han fet que calgui esperar al setembre per començar-ne bona part de la plantació.

Cargando
No hay anuncios

Amb el tram fins a Verdaguer pendent només de tancar els últims serrells i superar les proves tècniques, la pregunta ara és què passa amb la connexió fins a Francesc Macià. El govern de Jaume Collboni s'ha compromès fins ara a tirar-la endavant, però sense fixar calendaris i donant a entendre que les obres no començaran en cap cas en aquest mateix mandat. De moment, el que sí que estarà preparat aquest mateix juliol és el projecte tècnic perquè, si es vol, es pugui començar tota la tramitació administrativa en els pròxims mesos.