El Tibidabo es posa ulleres per modernitzar-se
Des d'aquest cap de setmana el parc incorpora la realitat virtual a la muntanya russa
BarcelonaA falta d'espai per poder construir noves atraccions i amb la idea de no alterar "l'essència" de sempre (ni excedir-se en el pressupost), el parc d'atraccions del Tibidabo opta per incorporar la realitat virtual a atraccions que ja té en funcionament. Una fórmula que va estrenar el 2017 amb el Tren Express (el Virtual Express), que ofereix la possibilitat de fer el viatge amb ulleres immersives o sense, i que ara aplica a la muntanya russa, la que va renovar fa exactament quinze anys i que a partir de diumenge oferirà també un trajecte amb realitat virtual. Els periodistes ja han pogut comprovar com, amb les ulleres posades, el vagó tradicional surt de l'estació espacial Tibidabo disparat cap a l'espai per acabar caient dins el mar a la Terra i trobar-hi alguna sorpresa. I més coses que, qui no tingui por o sàpiga contenir-la, podrà descobrir a partir d'ara. L'únic requisit: fer més d'1,20 metres d'alçada.
Es tracta d'una "atracció única al mon", segons la directora del parc, Rosa Ortiz, que remarca que les ulleres de realitat virtual són la cirereta d'una atracció que ja és singular perquè té una primera gran baixada amb vistes sobre la ciutat i zigzagueja entre els arbres. Ara els més valents podran escollir entre fer el trajecte de sempre, amb Barcelona als peus, o atrevir-se a posar-se les ulleres i entrar en una travessia espacial. Sempre, a 80 km/hora i durant dos minuts d'adrenalina a flor de pell. El compromís, diuen els responsables del parc, és fer compatible allò més tradicional amb les experiències innovadores. I això es fa a base de realitat virtual.
Inicialment, la muntanya russa farà servir les ulleres que fins ara es posaven al servei dels usuaris del Tren Express, però la idea és expandir-les i que aviat les dues atraccions puguin funcionar alhora amb realitat virtual. I qui sap si portar aquesta tecnologia a noves atraccions més endavant. "El Tibidabo és un espai entranyable, estimat i que conserva l'essència", elogia la directora del parc, que assegura que els nous passos han d'anar en la direcció d'actualitzar alguna de les atraccions amb l'opció de la realitat virtual, com es fa ara a la muntanya russa. Els responsables treuen pit que va ser el primer parc d'atraccions de Catalunya (abans que Port Aventura, doncs) que va oferir aquesta opció en una atracció.
Sense comparar-se amb Port Aventura
Però deixen clar que la seva lliga no és la mateixa que la de Port Aventura o altres grans parcs d'atraccions: ells són un parc urbà, públic i familiar i no aspiren a tenir macroatraccions adrenalítiques. Però sí a continuar innovant per no quedar desfasats. La primera gran innovació ja la van fer el 1928, amb la posada en marxa de l'històric avió del Tibidabo, que era una rèplica del primer avió comercial que va començar a volar l'any anterior entre Barcelona i Madrid. I que, durant molts anys, va ser l'experiència més semblant per a molts barcelonins a agafar un avió de veritat. L'avió, rehabilitat l'any 2017, continua al peu del canó i, pel baix aforament, és una de les atraccions que sol acumular més cues.
Dues dècades de gestió pública
La novetat que ara s'estrena a la muntanya russa és el gran hit d'aquesta temporada al parc, que va començar el 4 de març, i s'espera també portar la realitat virtual a l'Edifici Cel a partir de l'estiu, on es podrà fer un recorregut immersiu. El parc viu encara immers en obres, com la del nou mirador, que s'ha d'estrenar el mes que ve. I la previsió és que totes aquestes novetats permetin consolidar les xifres de la temporada passada, quan va poder tornar a posar en marxa totes les atraccions després de les alteracions del covid i superar els 665.000 visitants. La fita és recuperar els 700.000 visitants que pujaven cada any al Tibidabo abans de la pandèmia. L'any passat se celebrava el vintè aniversari de la gestió pública del parc i amb l'antiga idea de privatitzar-lo ja del tot enterrada.