"This is Barcelona": L'estratègia del sector turístic per triar els visitants i frenar el turisme de masses
El nou lema de Barcelona Turisme s'estrenarà durant la Copa Amèrica de Barcelona davant d'un milió i mig d'espectadors
Barcelona"Preferim que qui ocupa un dels 150.000 llits que hi ha a la ciutat sigui qui ve a visitar el millor restaurant del món que no qui no sap què ve a fer a Barcelona". Amb aquesta frase ha definit el director general del Consorci de Turisme de Barcelona, Mateu Hernández, l'esperit del canvi d'etapa que experimentarà la promoció turística de la capital catalana per frenar "el turisme de masses" i aconseguir atraure un visitant més actiu que s'interessi "per la Barcelona dels barcelonins".
Per aconseguir aquesta difícil fita, Barcelona Turisme ha decidit jubilar el ja mític lema de Visit Barcelona que des de fa quinze anys omple revistes, marquesines i publicacions a les xarxes socials per un "orgullós" This is Barcelona." [El nou lema] és una afirmació de la identitat i singularitat de la ciutat, una manifestació del que som i de com volem ser reconeguts al món, com una Barcelona amfitriona", ha subratllat Hernández. L'anunci arriba l'endemà que el baròmetre municipal constatés que els efectes del turisme són la tercera preocupació dels veïns de la Ciutat Comtal, per darrere de la inseguretat i els problemes d'accés a l'habitatge.
L'escenari per anunciar el canvi que busca deixar enrere "la Barcelona de postal" no ha estat escollit aleatòriament, sinó que Hernández i el vicepresident segon de l'entitat, Manel Casals, han presentat el nou eslògan a la sala d'assaig del Palau de la Música Catalana. Aquest és el punt exacte on es va posar la primera pedra del que des de fa gairebé trenta anys és l'única sala de concerts modernista declarada Patrimoni Mundial per la UNESCO. "Ho fem aquí perquè aquest és un exemple magnífic de com el turisme pot fer millorar la ciutat", ha defensat Hernández, fent referència a com una part substancial dels ingressos del Palau venen del sector turístic i "permeten millorar l'oferta cultural i fer programes d'educació i inserció a Barcelona". Una afirmació a la qual Casals ha afegit: "Representa l'essència del que és Barcelona: cultura, identitat, música, patrimoni i arquitectura i amb un enfocament clar de treure partit al millor turista que ens visita".
Tot i que el canvi de missatge s'ha anunciat aquest dimecres, la posada de gala del nou lema es farà en un moment transcendental perquè el món conegui –encara més– la ciutat de Barcelona. "El lema el veuran per primera vegada i de cop un milió i mig de persones", ha anunciat Hernández per explicar que el nou This is Barcelona es projectarà a partir del pròxim 22 d'agost coincidint amb la 37a edició de la Copa Amèrica, que per primer cop se celebrarà a la Ciutat Comtal. "Tenim l'oportunitat d'enviar aquest missatge a les pantalles que els espectadors veuran mentre observen els vaixells volant pel front marítim", ha afirmat el director general de Barcelona Turisme.
La Barcelona del producte
El canvi de lema per atraure un turisme de qualitat s'emmarca en la nova etapa que Barcelona Turisme encapçala per fer un cop de volant que permeti deixar de promoure la ciutat de Barcelona com a destí genèric i passar a mostrar la Barcelona del producte. "Volem que vinguin els millors, i el millor visitant és el que ve a fer una cosa concreta", ha insistit Hernández, que ha defensat la necessitat d'un canvi d'estratègia per mostrar com la ciutat "ja no vol atraure més, sinó millors visitants" per tal de ser més selectius i fer guanyar qualitat a la capital catalana.
Per això, des del consorci turístic també s'està treballant en una nova plataforma de prescripció per recomanar productes, espais i activitats al turista que vol venir a Barcelona en funció del seu perfil i interessos. Una nova eina digital que es podrà utilitzar pròximament, que tindrà un cost de 2 milions d'euros i que combinarà l'ús d'algorismes creats amb intel·ligència artificial amb una acció "personal i humana" de l'equip del mateix consorci.
Finalment, Hernández també ha volgut recordar que, més enllà del turisme d'oci, Barcelona vol continuar competint per acollir les millors fires, congressos i viatges empresarials per tal de mantenir-se com a punt de trobada de la indústria global. "Volem que Barcelona sigui amfitriona per naturalesa", ha conclòs.