Talls de trànsit, aparcaments dissuasius i acreditacions per entrar a la Barceloneta: els principals canvis de mobilitat durant la Copa Amèrica

L’Ajuntament es planteja tancar l'accés en cotxe al front litoral i reforçar el servei de transport públic i Bicing

3 min
Vaixell de la Copa America entrenant a les aigues de Barcelona

BarcelonaDel 22 d’agost al 27 d’octubre se celebra a Barcelona la Copa Amèrica de Vela i, durant aquests dies, el litoral de la capital catalana s’omplirà de regates i el passeig marítim i la Barceloneta seran, previsiblement, un formiguer d’aficionats, curiosos i personal de la competició. Per garantir la mobilitat i assegurar el dia a dia de la zona, l’Ajuntament preveu que la Guàrdia Urbana pugui tallar l’accés en cotxe a la Barceloneta. Els veïns i treballadors del barri, però, disposaran d’una acreditació per accedir-hi en tot moment, i els desplaçaments en transport públic, en bici o a peu tampoc no patiran cap restricció.

El consistori deixa clar que no hi haurà restriccions els 39 dies previstos per a la competició, sinó que serà en funció de les afluències i sota supervisió de la Guàrdia Urbana que es determinarà si cal aplicar les limitacions previstes en moments concrets. La més destacada és la restricció d’accés a la Barceloneta. Els agents tindran punts de control d'entrada en cotxe al barri, des d’on, si cal, es tallarà l’accés al vehicle privat. Per accedir-hi, els veïns hauran de demanar a partir del juliol una acreditació.

N’hi haurà de dos tipus. En primer lloc, una per a les persones que tinguin una plaça d’aparcament garantida a la zona, ja sigui a les places per a residents o en pàrquings de BSM o del Port. Aquests usuaris rebran una acreditació a casa seva per portar visible al cotxe durant el temps que duri la competició. En cas de tenir un aparcament privat, els ciutadans hauran de demanar la seva acreditació presencialment al Centre Cívic de la Barceloneta.

Les acreditacions del segon grup són per a les persones que visquin o treballin al barri, però no hi tinguin una plaça d’aparcament. En aquest supòsit podran accedir a la Barceloneta, però no hi podran aparcar, ja que l’àrea blava no funcionarà. Així, hauran de deixar el passatge i sortir de la zona restringida. Per aconseguir l’acreditació, també l’hauran de demanar presencialment al Centre Cívic de la Barceloneta.

Dos grans aparcaments de pagament

Per evitar que les persones que vinguin en cotxe de fora de la ciutat arribin a la zona de la platja en vehicle privat, el consistori habilitarà durant els 39 dies de competició dos aparcaments dissuasius. Seran de pagament, amb unes tarifes especials, i estaran ubicats a Fira Gran Via (a l’Hospitalet de Llobregat) i al Fòrum. Comptaran amb una capacitat de 1.258 places i 1.200 places respectivament. Aquestes xifres són una mostra més de l’afluència de gent que l’Ajuntament espera que hi hagi a la capital durant la competició, si bé des del consistori admeten que segurament no s’ompliran tots dos pàrquings al complet en cap moment. Des d’aquests aparcaments, els dies en què es prevegi que arribin més visitants, també s’habilitaran dos busos llançadora: el de Fira portarà els visitants fins a pla de Palau, i el del Fòrum, fins a la platja de Bogatell.

Més bicis i un possible reforç del transport públic

En tot cas, l’Ajuntament aconsella (sobretot) arribar a la ciutat en transport públic i, o bé fer servir la bicicleta, o bé anar a peu, fins al front litoral. Per afavorir la circulació en bicicleta en una zona en què la gran afluència d'un estiu normal ja fa que els aparcaments quedin petits, el consistori instal·larà durant els dies de més visitants (encara per determinar) un reforç de dues estacions temporals de Bicing que permetran incrementar entre 200 i 250 llocs les places disponibles. Així mateix, s'implantaran quatre aparcaments segurs per a bicis i vehicles de mobilitat personal (VMP) en espais tancats i amb capacitat per a 100 bicis cadascun. Això sí, quan acabi la competició, cap d'aquests aparcaments es mantindrà.

També es preveu la possibilitat de reforçar tant el metro com el bus. D'entrada, a principis de juliol es posarà en marxa el bus nàutic, ja previst abans de la Copa Amèrica. Serà un servei del Port de Barcelona, amb un preu d'1,9 euros per bitllet, que connectarà el moll de Drassanes (Colom) amb el moll de Llevant (Hotel Vela). A més, a l'L4 s’avaluarà si cal fer algun reforç una setmana abans dels dies de màxima afluència. D’altra banda, tal com es fa normalment, TMB monitoritzarà l’activitat dels autobusos i, si cal, farà un reforç, encara sense concretar, de les línies que circulen en algun punt de la seva ruta prop de les platges durant les hores punta dels dies de màxima afluència. Aquestes són la D20, la V15, la V19, la V21, la V23, la V25, la V27, l’H16 i el 47.

stats