Talls importants a la L5 del metro per Setmana Santa i estiu per renovar-ne les vies
Hi haurà afectacions entre Verdaguer i Horta, i TMB confia solucionar el 45% dels problemes de vibracions de la xarxa
BarcelonaBarcelona es prepara per fer una renovació integral de les vies del metro de la L5 en el tram entre Sagrera i Horta, que ja tenen més de 60 anys i representen una gran despesa de manteniment. El canvi suposarà fer nou un tram de tres quilòmetres de via i també ha de servir per disminuir de manera notòria els problemes de vibracions, que són més pronunciats a la infraestructura envellida. Les obres representen una inversió de 15 milions d'euros i generaran un fort impacte en els usuaris d'aquesta línia, que concentra més d'una quarta part del total de passatges del metro. Per minimitzar-lo al màxim, els treballs es concentraran a la Setmana Santa i a l'estiu.
En la primera fase, entre el 9 i el 18 d'abril, s'afectarà més estacions, les vuit que queden compreses entre Verdaguer i Virrei Amat (les dues incloses), però serà més breu que el tall de servei de dos mesos que es preveu a l'estiu. Aquesta segona actuació es farà en dues fases: entre el 9 de juliol i el 7 d'agost el metro no circularà entre Congrés i Vilapicina, i a partir del 8 d'agost el tall també afectarà l'estació d'Horta. El que es fa, a banda de renovar 12 quilòmetres de carril, és substituir l'actual balast (les pedres que hi ha a les vies) per formigó i afegir unes 20.000 fixacions antivibració. Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) estima que, amb aquesta actuació, se solucionaran un 45% dels problemes de vibracions al conjunt de la xarxa de metro.
"És una obra imprescindible", ha emfasitzat la presidenta de la companyia, Laia Bonet, que ha assegurat que els treballs deixaran la infraestructura en millors condicions i la prepararan per poder acollir una freqüència de pas més alta en el futur, i ha demanat paciència als afectats.
L'alternativa mentre hi hagi els talls, insisteixen des de TMB, és sobretot la mateixa xarxa de metro, i, de fet, això explica en bona part que l'obra es faci en dues fases, perquè els treballs que es faran per Setmana Santa s'enfoquen, sobretot, a deixar l'estació de Sagrera –per on passen quatre línies de metro– fora del tram que estarà tallat durant l'estiu. Per això, en la primera fase es farà nou equipament de via a l’entrada d'aquesta estació perquè no deixi de funcionar com a gran intercanviador a l'estiu.
75.000 afectats
També s'habilitarà un servei de busos llançadora, però la companyia ja avisa que optar per aquesta opció allargarà el trajecte: el que en metro dura poc més d'un quart d'hora passarà a fer-se en 45 minuts si s'opta per fer servir la llançadora. Durant la primera fase s'activaran 30 autobusos articulats, que són els màxims que es poden col·locar sense augmentar el col·lapse als carrers adjacents. Perquè la resta de línies puguin absorbir els 75.000 passatgers que s'estima que farien ús d'aquest tram de la L5 durant els dies feiners de la Setmana Santa, es reforçaran la resta de línies un 20% de mitjana i amb puntes del 35% en els moments de màxima demanda.
A banda de renovar la via i mitigar vibracions, les obres d'aquest any a la línia L5 també busquen avançar en el pla de treure l'amiant del metro, especialment a l'estació de Maragall, i obrir un pou a la de Sagrada Família perquè en un futur pugui servir per a l'extracció de material. Per avançar en el pla d'extracció d'amiant hi haurà un altre tall de servei destacat a l'estiu. En aquest cas, a l'estació de Drassanes de la L3, que quedarà sense servei entre l'1 i el 18 d'agost. Fins ara, TMB estima que ha retirat de forma controlada el 80% de l'amiant de la xarxa de metro. Aquest 2022 es faran actuacions importants a les estacions de Maragall i Drassanes i, durant el segon semestre, començaran a funcionar alguns dels trens que han de substituir els combois on es va detectar amiant.
Més enllà del tall a la L5, l'estiu portarà més complicacions per als usuaris del metro. També hi haurà un tall de dos mesos a l'estació de Gorg, on s'ha de canviar un aparell de via. TMB afronta tots aquests projectes amb l'optimisme de veure com comencen a remuntar les dades d'usuaris després de la davallada pel covid. Les últimes xifres eleven el nombre d'usuaris del suburbà fins al 80% dels que hi havia el 2020.