Suspesa la vaga del Bicing: preacord entre l'empresa i els treballadors
Pedalem Barcelona incrementa el sou dels empleats i accepta la creació de nous plusos
BarcelonaSuspesa la vaga del Bicing vuit dies després d'haver començat. L'empresa que gestiona el servei i els treballadors han signat aquest dimarts un preacord que permetrà que el servei de bicicleta compartida de Barcelona es reprengui amb normalitat dimecres a les 7 del matí. Els treballadors han suspès l'aturada després d'haver aconseguit que l'empresa es comprometés amb algunes de les millores econòmiques que havien reclamat a Pedalem Barcelona, com ara un increment salarial i nous plusos.
Segons han explicat fonts sindicals a l'ARA, l'acord assolit amb l'empresa pel nou conveni per als pròxims cinc anys inclou que quan s'acabi aquest període el sou més baix que es pagui a l'empresa sigui de 26.500 euros. A més, han acordat que la pujada sigui lineal per a tota la plantilla, la creació d'un plus nou per a tres departaments i la millora dels plusos de nocturnitat i caps de setmana. També s'ha pactat millorar la rotació dels treballadors als torns de cap de setmana.
Un cop superat aquest escull i suspesa la vaga, tant Pedalem com els treballadors continuaran treballant en els propers mesos per acabar de pactar un nou conveni col·lectiu per als propers cinc anys. En un comunicat, la concessionària ha celebrat l'acord per suspendre la vaga i ha afirmat que "la prioritat" de la companyia és "recuperar el servei perquè els usuaris es trobin amb les mínimes afectacions possibles".
Durant les negociacions, els treballadors havien demanat que el nou conveni per als pròxims cinc anys inclogués una millora salarial progressiva de 1.500 euros anuals per a tota la plantilla, a més de la creació de nous plusos i la recuperació del plus d'antiguitat, així com un increment de la remuneració per treballar en cap de setmana i festius. L'última oferta que l'empresa va plantejar abans de la vaga no passava dels 600 euros anuals.
El que no inclou ara per ara l'acord és cap increment de plantilla, una altra de les reivindicacions dels treballadors durant els actes de protesta que han fet davant de l'Ajuntament, de BSM i de Pedalem Barcelona, la concessionària del servei. Els empleats del Bicing lamenten que el creixement exponencial del servei –dos dies abans de l'inici de la vaga l'Ajuntament anunciava 1.000 bicicletes més i 74 noves estacions– no ha anat acompanyat d'un augment de la plantilla, que ara mateix té 155 treballadors.
Un dels punts més tensionats i que els sindicats demanen corregir és el taller de reparació de bicicletes. Ara mateix hi ha 24 mecànics –12 al torn de matí i 12 al torn de tarda– i els treballadors voldrien que es consolidés un torn nocturn per poder fer front a totes les avaries que acumula el servei. Unes avaries que, subratllen, són ara més difícils de reparar perquè la majoria de bicicletes ja no són mecàniques sinó elèctriques.
Una setmana sense servei
Tot i que la vaga dels treballadors no ha comportat una aturada definitiva del servei –els usuaris podien continuar agafant bicicletes–, sí que ha causat inconvenients. Com que no està actiu el servei de redistribució de bicicletes –les típiques furgonetes que transporten bicis d'aquelles parades més plenes a les que no n'hi ha–, les estacions dels barris de muntanya han estat buides pràcticament des del primer dia, mentre que la gran majoria d'estacions per sota de l'avinguda Diagonal estaven plenes a vessar i costava trobar un espai per aparcar.