Barcelona
Barcelona19/01/2023

La superilla de l'Eixample ja es pot trepitjar, però encara espera vegetació

Les obres entren a la segona fase, en què hauran de sumar verd i mobiliari, i l'Ajuntament confia que estaran acabades a finals d'abril

BarcelonaEl nou terra de la superilla de l'Eixample, fet de panot i de peces de granit i sense rastre d'asfalt, ja es pot començar a trepitjar en algun dels 35 trams que estan en obres. Els treballs, de fet, arriben aquests dies a l'equador i als llocs on van més avançades ja han canviat de fase: si fins ara transformaven la meitat d'un carrer, ara ja se centren en l'altra. En el cas de Consell de Cent, que és el gran carrer horitzontal que es pacifica amb aquest projecte, les obres aniran passant progressivament del costat mar al costat muntanya. I en el cas dels carrers verticals (Rocafort, Comte Borrell i Girona) es passarà a treballar al costat Besòs. Les obres avancen "a bon ritme", segons l'arquitecte en cap de la ciutat, Xavier Matilla, que dona per fet que es complirà el calendari previst i que els primers quatre eixos verds i les primeres quatre placetes estaran acabats a finals d'abril, abans de les eleccions municipals. L'únic dubte és el carrer Girona entre Mallorca i Diagonal, on s'han trobat restes d'una antiga masia (amb elements que podrien datar dels segles XVI i XVII) i les obres s'han aturat per deixar-hi treballar els equips arqueològics.

Inscriu-te a la newsletter Els veïns del tramviaInscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

Els treballs comencen a enfrontar-se ja a l'examen dels renders, les simulacions que es difonen abans de començar les obres per ensenyar com quedaran (o com es vol que quedin). De moment, work in progress. El terra és el que evidencia de manera més clara els canvis. A Consell de Cent, per exemple, ja es pot veure la primera meitat de la plataforma única que anirà de façana a façana i que té parts de panot i parts de granit. Quan tinguin el mobiliari, les parts de granit seran les que es consideraran zones d'estada.

Cargando
No hay anuncios

També es pot veure que els escocells (els forats dels arbres) són molt més grans que fins ara: si abans feien un metre quadrat, ara en fan com a mínim quatre. Però el gran canvi pel que fa a la vegetació encara no ha arribat –i aquesta és la principal diferència respecte al render–, perquè el costat muntanya del carrer és el que tindrà escocells més grans (de fins a sis metres d'amplada) i on es podrà plantar una nova línia d'arbres. A més, també s'està pendent de plantar encara tota la vegetació arbustiva de la banda on ja s'ha intervingut. L'extra de verd i el mobiliari (en alguns llocs hi haurà estructures jugables, com tarimes, però no tobogans ni gronxadors convencionals) es faran durant la segona fase, segons l'Ajuntament. I això fa que, de moment, la superilla encara sigui més grisa que verda.

Cargando
No hay anuncios

Fanals més baixos

Sí que es comencen a veure els nous fanals, més baixos i enfocats cap als vianants, a més de les vies del tramvia recuperades i les antigues llambordes (tractades per allisar-les) que s'han d'integrar en algun tram de la superilla. Ja són visibles al carrer Girona.

Cargando
No hay anuncios

Un dels punts més complicats, com expliquen alguns operaris, és retallar les peces de granit per anar-les encaixant als trams considerats d'estada. "Han portat molta feina i han fet molta pols, però estic segur que aguantarien un tren", afirmava avui un operari a peu d'obra. Els treballs, de fet, s'estan fent en dues fases per garantir que sempre es manté el pas de vehicles. I els cotxes ja trepitgen el nou terra. Quan les obres estiguin acabades, sempre es garantirà un espai de cinc metres que asseguri l'accés de vehicles d'emergència i del trànsit local.

Cargando
No hay anuncios

Ara, amb el canvi de fase de les obres, s'ocuparan la totalitat dels xamfrans i això comportarà que les zones de càrrega i descàrrega i de zona blava deixin de ser operatives. I per aquest motiu, segons l'Ajuntament, es permetrà carregar i descarregar dins els trams en obres. Una línia dels ja famosos blocs de formigó groc –utilitzats ara sí en el context d'obres i no per a terrasses– separa ara la banda del carrer Consell de Cent en els trams on ja s'ha reformat tot el paviment de la que ara tot just s'hi retira l'asfalt. Hi ha punts de l’obra, però, on els treballs van força més endarrerits.

Cargando
No hay anuncios

Quan estiguin acabats els quatre eixos, es calcula que els vianants hauran guanyat 58.000 metres quadrats i que el verd ocuparà el 12% de tot l'espai reformat. A causa de les obres, s'han hagut de retirar 108 arbres dels 1.083 que hi ha a la zona, 73 dels quals no s'han pogut replantar, però el càlcul municipal és que se n'afegiran mig miler de nous i que, quan tot estigui enllestit, n'hi haurà un 36% més que abans.