Comencen les obres de la superilla de l'Eixample
D'aquí pocs dies, els cotxes ja no podran recórrer de punta a punta els carrers Consell de Cent, Girona, Rocafort i Comte Borrell
BarcelonaLa nova superilla de l'Eixample comença, ara sí, a construir-se. El projecte suposarà expulsar el trànsit i recuperar 58.000 metres quadrats per als ciutadans. Les actuacions afecten, principalment, els carrers Consell de Cent, Girona, Rocafort i Comte Borrell, que multiplicaran per dotze els espais verds i ja no es podran recórrer de punta a punta en línia recta. Els treballs que arrenquen aquest dimarts comportaran una afectació a la mobilitat del cor de la ciutat, però els talls no seran efectius fins d'aquí uns dies, "cap a finals d'agost", segons l'Ajuntament de Barcelona. De fet, el consistori recomana als veïns sortir amb temps de casa els primers dies i planificar el trajecte, almenys fins que coneguin quins són els nous itineraris que han d'acostumar-se a fer.
L'inici dels treballs (avui visibles amb els típics cons taronges) ha arribat només tretze dies després que el projecte rebés l'aval de la justícia, almenys de moment. Fa tot just dues setmanes un jutjat contenciós administratiu va rebutjar el recurs de la Cambra de la Propietat Urbana de Barcelona que demanava aturar el projecte cautelarment. De moment el jutge encara no ha entrat a valorar si les obres de la superilla de l'Eixample es van adjudicar correctament, però d'entrada considera que el projecte té una "finalitat pública", perquè pretén millorar l'"urbanisme de la zona". I per això considera que en aquest moment cal "prioritzar" l'interès públic i permetre que els treballs tirin endavant.
Precisament la tinenta d'alcaldia d'Urbanisme, Janet Sanz, ha defensat l'interès públic de la nova superilla. "Hem de recuperar un model ja pensat per Cerdà que prioritzava la salut i la justícia. Recuperar aquell esperit amb el qual intentem que la ciutat sigui un lloc més confortable per viure", ha afirmat Sanz. Segons la segona tinenta d'alcaldia, cada dia passen 350.000 cotxes per l'Eixample. A més, ha titllat d'injust que l'espai públic estigui col·lapsat pels vehicles quan "el 60% està destinat perquè passin o aparquin cotxes".
Obres simultànies, per meitats
Durant el mes de juliol i principis d’agost, els operaris han anat preparant el terreny per poder tirar endavant les obres: s'han recol·locat les places d'aparcament per a persones amb mobilitat reduïda, s'han generat noves àrees de càrrega i descàrrega i s'han ressituat els aparcaments per a motos. La idea és que les obres comencin de manera simultània dimarts vinent als quatre carrers. Des del primer dia es podrà circular únicament ja per un carril, malgrat que les obres es faran per meitats, de manera que no s'ocuparà alhora la vorera de mar i la de muntanya.
Els treballs, que s'allargaran vuit mesos i mig, provocaran un gir de 180 graus en la mobilitat a la zona des de l'inici. En la majoria de cruïlles s'obligarà els cotxes a girar, igual que en l'espai reservat per a les futures places previstes als encreuaments de Consell de Cent amb Girona, Rocafort, Comte Borrell i Enric Granados. Les obres garantiran un espai lliure de vorera per als vianants, així com l'accés a totes les porteries, guals i aparcaments. Tampoc es preveu alterar les línies de transport públic o el pas de serveis, bicicletes i vehicles d'emergències.
Tot i que les bicicletes podran continuar anant pel tram central dels dos carrers pacificats, desapareixeran carrils bici com el de Consell de Cent i Girona i es proposen com a alternatius els de València i Gran Via per al cas de Consell de Cent, i els de Roger de Llúria i Pau Claris per al cas de Girona.
Un cop tot acabi, el dibuix dels quatre carrers de l'Eixample haurà canviat radicalment, amb els carrers convertits en plataformes úniques i substituint l'asfalt pel panot i el granit, i es multiplicarà per dotze la presència de verd. El trànsit hi hauria de tenir un paper testimonial i amb la velocitat sempre acotada als 10 km/h. I als encreuaments dels nous carrers pacificats hi han d'aparèixer les quatre places, les quals els cotxes no podran travessar. "Seran els carrers del segle XXI", ha insistit sovint la tinenta d'alcaldia d'Urbanisme. Caldrà veure com afecta el projecte el tram central del carrer Mallorca, que, segons els estudis de mobilitat, és el que més veurà incrementar el seu volum de trànsit en hora punta. El pressupost per a aquests primers quatre carrers i places és de 52,7 milions d’euros, que es finançaran en part amb recursos dels fons Next Generation.
Una victòria veïnal
Sanz ha assegurat que la creació de la nova superilla de l'Eixample "suposa un abans i un després" per a Barcelona. "Des de l'època olímpica la ciutat no ha viscut una transformació d'aquesta envergadura", ha defensat la tinenta d'alcaldia d'Urbanisme. Les obres impulsades per l'Ajuntament compten amb el suport de les associacions veïnals de l'Eixample. "Era una iniciativa veïnal per guanyar com a mínim un tros de carrer per a un ús més cívic i ara per fi hi ha un ajuntament que s'atreveix a fer-ho realitat. Ho vivim com una victòria del moviment veïnal, no tant de la gestió municipal", ha explicat el vocal d'urbanisme de l'Associació de Veïns i Veïnes de l'Esquerra de l'Eixample, Xavier Riu.
Riu ha reivindicat que els canvis a l'Eixample eren una demanda veïnal des de fa molts anys, tal com també ho ha fet el president de l'Associació de Veïns i Veïnes de la Dreta de l'Eixample, Jaume Artigues. "Ara mateix la Dreta de l'Eixample no té cap plaça, espai o àgora de relació comunitària. No existeix, així com en altres barris com Gràcia sí", ha assegurat. Artigues ha recalcat que els veïns i veïnes van impulsar el 2016 la conversió en zona de vianants del carrer Girona per connectar els equipaments de la zona. A priori les seves peticions històriques seran una realitat aproximadament d'aquí vuit mesos i mig, tot en funció de l'evolució de les obres.