Setmana Santa de gimcana per a conductors i usuaris del metro
La baixada del trànsit deixa pocs problemes en el primer dia laborable de tall a la Via Laietana i a la L5
BarcelonaCap dilluns sense estrena per a la mobilitat a Barcelona. Si la setmana passada s'inaugurava l'accés a la ciutat per la Gran Via amb la posada en marxa del túnel de les Glòries en sentit Llobregat, aquest dilluns és el torn de la nova fase d'obres a la Via Laietana i del tall de servei a la L5 de metro entre Verdaguer i Virrei Amat (totes dues incloses). Tot plegat, amb l'atenuant de la baixada de mobilitat per Setmana Santa: "Avui res, quasi no hi ha cotxes. Torna dimarts que ve i riurem". És el vaticini de l'Ángel, taxista, que aquest dilluns esperava clients a la parada de la Via Laietana, a l'altura de la plaça Antoni Maura, el punt exacte on des d'aquest diumenge ja no hi ha carrils de circulació en sentit muntanya.
Avui era el primer dia laborable amb el nou dibuix –amb un únic carril per al veïnat, aparcaments i serveis, que arriba només fins a la plaça Antoni Maura–, però l'hora punta del matí ha sigut força tranquil·la. Es nota que, tot i ser laborable, és Setmana Santa i el volum de trànsit ha baixat: ahir havien sortit de l'àrea de Barcelona uns 457.000 vehicles i, malgrat que es donava per fet que 245.000 tornarien a ser a casa aquest dilluns, la baixada és evident als carrers de la ciutat.
Segons les estimacions del Servei Català de Trànsit (SCT), aquest dilluns fins a les 11 del matí havien entrat i sortit un 9% menys de vehicles a Barcelona que dilluns passat, el dia de les retencions per accedir al túnel de les Glòries. Això representa uns 28.000 vehicles menys que un dia qualsevol. Amb tot, el grup municipal de JxCat ha denunciat que la congestió a la zona s'ha allargat fins més enllà de les 12 del migdia, superada de llarg l'hora punta, i ha criticat l'absència d'un dispositiu informatiu de la Guàrdia Urbana el primer dia de restriccions.
El tall a la Via Laietana va agafar ahir per sorpresa alguns conductors, sobretot perquè inicialment també es van tancar els carrils de baixada per poder muntar tot el dispositiu, però avui a primera hora del matí no hi havia menys problemes circulatoris a la zona, tret de conductors despistats que arribaven fins a l'avinguda Francesc Cambó i havien de girar cua per la mateixa Via Laietana, atrapats pel tall, o motoristes que decidien aparcar a la mateixa plaça de la Catedral per no haver de fer la volta.
L'itinerari alternatiu que recomana l'Ajuntament evita la Via Laietana i passa per l'avinguda Marquès de l’Argentera, el passeig Picasso, el passeig Lluís Companys i la ronda Sant Pere. I avui tampoc s'hi registraven nivells excessius de trànsit. "A partir de dimarts tremola", insisteix l'Ángel des de la parada de taxis, especialment indignat pel fet que la reforma també hagi sentenciat de mort, a partir del setembre, aquesta històrica parada de taxis. El trànsit privat ja no tornarà a circular per la Via Laietana un cop s'acabin les obres: la nova artèria només tindrà un carril específic obert a tots els conductors en sentit baixada.
"I ara on agafo el bus?"
I mentrestant, al metro, resignació. "Ara on agafo el bus?" Era la pregunta més repetida entre els usuaris que arribaven en hora punta a l'estació de Diagonal i que volien accedir a alguna de les vuit estacions de la L5 que ara estan sense servei per obres –s'hi fa una renovació total de les vies–. Tot i que la recomanació de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) és que siguin les mateixes línies de metro les que absorbeixin els viatgers afectats pel tall de la L5, en aquesta estació la majoria no atenien les explicacions dels informadors sobre altres trajectes en metro i corrien cap al bus llançadora que, amb la baixada de trànsit, circulava amb freqüències fins i tot inferiors als tres o quatre minuts anunciats, però que a primera hora anaven completament plens. "Només he trigat 10 minuts més, és complicat, però no afegeix gaire temps", celebrava un usuari al baixar del bus llançadora. Però a mesura que avançava el matí s'han format cues als punts de sortida dels busos.
Aquest dilluns sense escoles hi ha hagut un 45% menys de passatge a primera hora a la L5 que un dilluns qualsevol, una baixada que la companyia considera "normal" per a l'època i que creu que indica que els usuaris han seguit les alternatives proposades.
En estacions com Sagrera sí que hi havia més passatgers que optaven per anar cap a la L1 i estalviar-se el bus llançadora, que TMB havia advertit que podia allargar una mitja hora el recorregut: un tram que normalment es fa en 15 minuts podria passar a 45. La companyia assegura que ha posat a disposició dels usuaris de la L5 el màxim nombre possible de busos (30) per evitar generar més congestió. Avui hi ha hagut corredisses per no perdre el bus i algunes cues, però TMB defensa que no s'ha deixat cap viatger havent d'esperar el bus següent.
El metro tornarà a funcionar amb normalitat a partir de dimarts que ve, un cop passada Setmana Santa, i l'afectació més gran per al servei es viurà a l'estiu, en dues fases: entre el 9 de juliol i el 7 d'agost el metro no circularà entre Congrés i Vilapicina, i del 8 d'agost al 10 de setembre el tall també afectarà l'estació d'Horta. El que es fa, a banda de renovar 12 quilòmetres de carrils, és substituir l'actual balast (les pedres que hi ha a les vies) per formigó i afegir unes 20.000 fixacions antivibració. TMB estima que, amb aquesta actuació, se solucionaran un 45% dels problemes de vibracions al conjunt de la xarxa de metro.