Emergència social

Els serveis socials de Barcelona atenen un 22% més de persones des de la irrupció del covid

Un de cada quatre usuaris hi acudeix per primer cop o feia més d'un any que no necessitava ajuda

ARA
i ARA

La situació econòmica comença a millorar després dels embats més durs de la pandèmia i els confinaments, però la millora encara no arriba als sectors més vulnerables de la població. Això es desprèn del balanç anual que fan els serveis socials de Barcelona, que mostra que el 2021 es van atendre 97.531 persones diferents, un 10,36% més que l'any anterior i un 22,56% més si es compara amb les xifres del 2019 (79.575), i que mostra una dada especialment significativa: el 24% de les persones que van demanar ajuda l'any passat ho feien per primera vegada o bé feia més d’un any que no n'havien requerit. La dada, això sí, és lleugerament inferior al 32% que es va detectar el 2020 i, per tant, demostra una lleugera estabilització.

Inscriu-te a la newsletter De Sant Jaume al mónInscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

"La millora econòmica no està arribant a qui està en una situació de més necessitat", ha lamentat en roda de premsa la comissionada d’Acció Social de l'Ajuntament, Sònia Fuertes, que també ha remarcat el predomini femení entre les persones ateses –el 63% eren dones– i la cronificació dels problemes d'accés a l'habitatge: dels 41,3 milions d’euros que es van destinar a diferents prestacions socials, 25,8 milions van ser ajudes per sufragar l’habitatge. Aquest capítol ha crescut un 7,5% i representa més de la meitat del total. Fuertes ha defensat que això evidencia la necessitat de crear "un marc normatiu diferent" i ha demanat implicació a Generalitat i Estat per aprovar la llei estatal de l'habitatge "com a primer pas" i per estendre la renda garantida i l'ingrés mínim a totes les persones en risc de pobresa.

Cargando
No hay anuncios

El balanç de les actuacions municipals del 2021 dibuixa un màxim històric d'atencions als serveis socials, del qual no sorprèn la distribució territorial: se n'han fet quatre vegades més a Nou Barris (38.835) i Ciutat Vella (36.801) que a les Corts (9.326). Pel que fa a les persones que el 2021 van acudir per primera vegada als serveis socials, el govern municipal remarca que moltes provenen de l'economia informal, que és la "més lenta" a l'hora de recuperar-se d'una crisi.

En la seva valoració de l'any, la comissionada d'Acció Social ha remarcat que s'hagi incrementat la plantilla amb un centenar de treballadors i que s'hagi aconseguit reduir el temps d'espera mitjà per a una primera cita: de 21,34 dies el 2019 a 12,4 el 2021.