El sector turístic de Barcelona busca la fórmula per no morir d'èxit
L'Ajuntament i el ministeri aposten per una regulació que afavoreixi la convivència entre veïns i visitants
BarcelonaCom mesurem l’èxit? La pregunta la llança el tinent d’alcalde d’Economia de Barcelona, Jordi Valls, quan ja fa prop de dues hores que el sector turístic de la ciutat presumeix del seu bon moment. Amb la patronal admetent que s'ha tocat sostre, les jornades organitzades per Turisme de Barcelona sota el lema Whats Next són una bona oportunitat perquè el sector reflexioni sobre quin ha de ser el seu futur. Abans que Valls prengui la paraula, aquest èxit s'ha valorat en criteris com el preu que es paga per habitació a la ciutat –que torna a ser rècord–, els congressos que s'han aconseguit guanyar a altres capitals o les xifres de visitants. Ell proposa una nova variable: l'èxit és trobar l'equilibri entre el visitant i el ciutadà.
"Si el ciutadà no està a gust en la seva ciutat, Barcelona perd atractiu turístic", avisa Valls, que sosté que si l'any 1992 l'èxit de Barcelona era obrir-se al món, ara l'èxit passa per una millor convivència entre el turista i el veí. "Tenim un èxit que hem de gestionar entre tots, i si estem d'acord amb això, estarem d'acord que cal regular", apunta. Abans l'alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, i el ministre d'Indústria i Turisme, Jordi Hereu, també han fet bandera de la necessitat de "modular" l'oferta turística i aconseguir atraure "els visitants que més interessen".
Les diferents intervencions que es fan durant la jornada mostren que hi ha consens sobre que cal fer alguna cosa, tot i que des del sector no es parla tant de "regular" com de "gestionar". Un matís en què cap tot un ventall de possibilitats i que, a mesura que avancen les ponències, va desembocant en un concepte encara difús: el turisme de qualitat. L'empra Collboni, però també el president de Melià Hotels, Gabriel Escarrer; la presidenta de Barcelona Global, Maite Carrera; el director del Gremi d'Hotels, Manel Casals, i també el director general de Turisme de Barcelona, Mateu Hernández, qui parla d'"escollir quin tipus de visitant" es vol.
Un lloc de cultura
Com que amb la recuperació del turisme després de la pandèmia també ha ressuscitat el malestar d'una part de la població amb la massificació, Hernández situa entre els seus quatre grans reptes "augmentar l'orgull de la ciutat" fomentant aliances entre el sector i els veïns. "Cal que tota aquesta ciutat entengui, comparteixi i gaudeixi del turisme com un element positiu", apunta, i aposta per fer pedagogia sobre la manera com els impostos derivats del sector "permeten a Barcelona tenir un millor espai públic i un millor estat del benestar". Davant les dificultats que hi ha per reduir la demanda, apunta el sector, les receptes –no concretades– sobre la taula passen per "desmassificar, desestacionalitzar i descentralitzar" el turisme.
També demostra ser conscient d'aquest malestar creixent amb el turisme la directora general de la Fundació Catalunya La Pedrera, Marta Lacambra, que avisa que, tot i que cal estar orgullosos de l'èxit turístic, també cal "preveure que pot tenir conseqüències i que, per tant, s'ha de gestionar. "Ja tenim la Barcelona de la Cultura i la del talent, però alerta que també tenim una Barcelona de les desigualtats que s'ha de tenir present", alerta. Lacambra aprofita l'auditori per fer la petició més directa al sector: "Cal el compliment estricte dels aforaments aprovats legalment i el seguiment estricte dels convenis col·lectius. Tindríem molt més la sensació que la ciutadania viu d’una altra manera el turisme, si tots ens comprometem a fer que les regles del joc siguin iguals per a tothom", apunta.
Una altra de les conclusions del dia és la necessitat d'estrènyer els llaços entre el sector cultural i el turístic. Ho verbalitza la directora del CCCB, Judith Carrera, que argumenta que "si Barcelona es vol projectar al món com un lloc únic i singular, s'ha de promocionar com un lloc de cultura". Per això, reclama augmentar la partida pressupostària destinada a la cultura per poder "competir en millors condicions amb altres capitals culturals del món".
Un 'turista' enmig del sector turístic
Entre els ponents hi ha també el periodista i escriptor John Carlin, un turista entre tant representant del sector turístic. De seguida fa valdre la seva condició de rara avis en aquesta jornada. Comença la seva intervenció amb una esmena a la totalitat d’un dels conceptes més repetits durant el matí: l’anomenat turisme de qualitat. "És un concepte repel·lent, elitista i odiós", dispara. De seguida difumina l'estupor dels presents amb un parell de receptes plenes de flegma britànica per frenar l’allau de turistes a la ciutat: prohibir l’entrada a tots els anglesos aprofitant el Brexit i aprofundir en la "decadència" del Barça, un estàndard de la marca Barcelona i un dels principals reclams per als visitants. Dues boutades que són, tanmateix, les dues propostes més concretes que deixa la jornada.