Barcelona

Les sancions per anar sense bitllet als busos que van al Parc Güell es desplomen

L'increment de la vigilància a les línies 24 i V19 se salda amb una reducció de les multes imposades

Interior d'un autobús de la línia 24 ple de gom a gom
12/11/2024
3 min

BarcelonaUn dels laments habituals dels usuaris de les línies de bus 24 i V19 –dues de les que passen pel Parc Güell– és que molt sovint els turistes no validen el bitllet. Per això, entre les accions per lluitar contra la massificació que pateixen els veïns dels barris que conviuen amb el parc, l'Ajuntament de Barcelona va anunciar un augment de la vigilància en aquestes línies. Finalitzada la temporada d'estiu, és hora de fer balanç i, en comparació amb l'any 2023, entre els mesos de gener i agost les sancions han caigut un 62,5%.

Inscriu-te a la newsletter Barcelona Inscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

L'increment de la vigilància, doncs, no ha portat a un augment de les multes per viatjar sense validar el bitllet, sinó a una reducció substancial del frau. Si l'any 2023 la línia 24 va registrar 134 sancions entre els mesos de gener i agost, en el mateix període de temps d'aquest any la xifra ha caigut fins a només 40 multes. Una situació semblant a la que s'ha viscut a la línia V19, que ha passat de les 122 sancions imposades entre gener i agost del 2023 a només 56 enguany durant aquests mesos.

Un cop d'ull a les dades permet veure com aquest descens de les sancions ha estat especialment gran en els mesos de juliol i agost, quan l'impacte del turisme en aquestes dues línies es fa més evident. En el cas de la V19, entre juliol i agost del 2023 es van posar 76 multes per viatjar sense bitllet. Enguany només cinc. Pel que fa a la línia 24, s'ha passat de 48 sancions en aquests dos mesos de fa un any a només quatre ara.

Cal tenir en compte, tanmateix, que els mesos de juliol i agost del 2023 van ser especialment tensos en aquestes dues línies. Les obres a la L4 del metro, que van obligar a tallar la línia entre Verdaguer i Bogatell, van repercutir directament en l'afluència de passatgers tant als autobusos de la línia 24 com de la línia V19.

Des de TMB apunten que moltes vegades les persones que no validen el bitllet quan pugen a l'autobús ho fan per desconeixement, perquè sí que el porten a la butxaca. Estudis de l'operador conclouen que la meitat dels usuaris que no piquen el bitllet porten a sobre títols que permeten fer viatges il·limitats com ara la T-Usual, la T-Rosa, la T-16, la T-Jove i l'adreçada a visitants Hola BCN. Per això, diuen, els últims mesos s'han impulsat campanyes informatives en aquest sentit.

Fonts de TMB apunten que, més enllà d'evitar sancions innecessàries, aconseguir que els usuaris que porten bitllet el validin és important perquè permet tenir una imatge molt més precisa de quanta gent fa servir cada línia d'autobús. D'aquesta manera es poden fer ajustos sobre les necessitats de la xarxa en línies o franges horàries concretes.

El cas del 116

Pel que fa a la massificació de les línies, des de TMB apunten que s'ha pogut resoldre amb el reforç que s'ha fet d'autobusos. En el cas del 24, l'oferta s'ha incrementat un 12%, cosa que ha permès absorbir sense problemes el 10% de passatge que hi ha hagut entre els mesos de gener i agost del 2024 en comparació amb l'any anterior. Pel que fa a la V19, el passatge ha crescut un 12% d'un any per l'altre, una xifra que també s'ha pogut assumir amb l'increment d'un 5% d'autobusos. 

L'altra línia que arriba al Parc Güell i que tradicionalment havia patit problemes de massificació és la 116. Aquest estiu, l'escenari ha estat diametralment oposat. Aquest petit autobús de barri –amb capacitat per a tot just una vintena de persones i pensat per ajudar els veïns a pujar els costeruts carrers dels barris del Coll i la Salut– ha vist com s'esfumaven els turistes. El motiu? Des del mes d'abril ja no apareix a Google Maps com una de les opcions per arribar fins a la porta principal del Parc Güell.

stats