La ronda de Sant Antoni serà el nou escenari de conflicte entre comuns i PSC
L'última proposta de reforma no desencalla les posicions contraposades dels veïns i els socialistes avisen que s'hi oposaran
BarcelonaTancat el serial del pla d'usos de l'Eixample, que és l'últim debat de ciutat que ha enfrontat els socis de govern a Barcelona, l'Ajuntament encara ara una altra patata calenta: la reforma de la ronda de Sant Antoni. Es tracta d'un projecte en què els socialistes ja fa uns mesos que han deixat clar que no comparteixen la visió dels comuns. I que ara, tot i que l'equip de Colau va presentar ahir la seva última proposta de reforma com a “definitiva” i "consensuada" amb el veïnat, continua enfrontant tant entitats veïnals com els socis de govern. La tinent d'alcaldia Laia Bonet (PSC) defensa en declaracions a l'ARA que hi votaran en contra a la comissió de govern (on podria aprovar-se, però, amb els vots dels comuns, que hi tenen la majoria) i que serien partidaris de deixar el debat ja en mans del govern que resulti de les eleccions del maig perquè, diu, cal abordar-lo amb més “consens”.
I la reforma continua enfrontant, també, els dos moviments veïnals que tenen visions contraposades de com hauria de ser la ronda de Sant Antoni un cop s'acabin de retirar les dues lloses de formigó que durant nou anys van suportar les carpes del mercat provisional de Sant Antoni. Hi ha qui en defensa la pacificació total (que l'espai es mantingui sense trànsit, com ho ha estat des de fa quasi una dècada i mitja) i qui voldria treure del calaix la reforma que s'hi havia de fer el 2018, que preveia que tornés a tenir trànsit local, circulació de busos, espai per a la càrrega i descàrrega i un doble carril bici. Un esquema que es volia reproduir al conjunt de les rondes que envolten Ciutat Vella.
“L’última proposta que han presentat no resol les cinc demandes que havíem d’atendre a la ronda: millorar l’espai públic, treure el trànsit de pas, garantir el pas de bicicletes per un carril propi, millorar la connexió amb autobús i donar resposta a les necessitats de càrrega i descàrrega, sobretot al costat Raval”, resumeix la socialista Laia Bonet, convençuda que de tots aquests reptes l’última proposta només resol el primer. “No ens aferrem al projecte del 2018, però sí que creiem que el que es tiri endavant ha de respondre a totes aquestes necessitats”, afegeix.
"Una presa de pèl"
La proposta que ahir van llançar els comuns com a culminació del procés participatiu manté un dels dos trams totalment lliure de qualsevol circulació i recupera el pas de l'autobús en direcció baixada en el tram que va de Villarroel a Urgell. Però ja no dibuixa cap espai segregat per a la bicicleta i deixa un tram lliure, també, de places de càrrega i descàrrega, com si fos una gran "plaça". "Una gran presa de pèl", a parer de la plataforma d'Afectats per la Llosa, que són els veïns que des de l'inici del procés han demanat recuperar, com a mínim, el doble carril per a l'autobús com una solució als problemes de convivència i seguretat que denuncien que hi havia a la llosa (on l'Ajuntament es va comprometre a tenir una patrulla de la Guàrdia Urbana les 24 hores del dia).
Aquests veïns, com explica Toni Olivella, entenen que s'ha fet tot el procés i que ells han anat fent “concessions” –com acceptar que el bus passés en una sola direcció– i que al final "l'equip d'Urbanisme ha fet el que volia fer des del primer moment". "No ens agrada ni el projecte com es planteja ni les formes que han fet servir, ens sentim enganyats", conclou.
En canvi, la cinquantena d'entitats incloses en la plataforma que defensava la pacificació total de la llosa sí que avalen la proposta d'Urbanisme. Asseguren que han hagut de fer renúncies, com acceptar que l'autobús torni a passar per un dels espais pacificats, però que també han sumat el compromís de posar en marxa una comissió de seguiment que estudiï si això seria reversible en el futur. "Confiem molt en aquesta comissió perquè també haurem d'abordar temes importants com si a l'espai guanyat s'hi podem posar terrasses de bars", explica Xavier Caballé, de Fem Sant Antoni. "Ningú vol que el projecte estigui més temps aturat, plantejar altres alternatives només endarreria les obres uns quants anys més", afegeixen des de la Xarxa d'Entitats del Raval, que també forma part de la plataforma i veu amb bons ulls l'última proposta municipal. Entenen que tothom ha hagut de fer renúncies, però que la proposta final és bona.
Ara, tot i l'oposició del PSC, els comuns podrien fer valdre la seva majoria a la comissió de govern (ells tenen 10 regidors i els socialistes 8) per tirar endavant la reforma tal com la van presentar ahir. De fet, els de Colau ja la van fer valer per denegar el projecte de l'Hermitage. La reforma de la ronda de Sant Antoni no s’hauria ni de debatre al ple després de passar per la comissió de govern.