La ronda de Dalt perdrà dos carrils tot l'estiu per les obres per cobrir un nou tram de la via
El tall, que durarà des d'aquesta nit fins al setembre, afectarà un tram de 650 metres entre les sortides 5 i 6
BarcelonaLa ronda de Dalt perdrà dos carrils durant tot l'estiu al seu pas per la Vall d'Hebron. L'inici de les obres per cobrir un nou tram d'aquesta via suposaran el tall aquesta nit del carril esquerre en sentit Besòs, i demà a la nit es farà el mateix amb el carril esquerre en sentit Llobregat. El tall, que afectarà un tram d'uns 650 metres que va de carrer de la Granja Vella fins al carrer d’Anna Piferrer, entre la sortida 5 i la 6, durarà fins al 5 de setembre. Fins llavors hi haurà habilitats només dos carrils per cada sentit.
La reducció de dos carrils en aquest tram de la ronda de Dalt posarà a prova la circulació en una de les principals vies d'accés a Barcelona, que ja acostuma a registrar embussos sovint. Tanmateix, és imprescindible per poder construir el mur central que haurà de suportar tota la coberta, formada per prelloses recolzades en la coronació del mur central i sobre l’extrem del voladís. Pel que fa a les sortides d’emergència, se n’habilitaran tres al costat mar i tres al costat muntanya, i al llarg de la cobertura hi haurà sis passos de serveis.
En un comunicat, la primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, ha situat la cobertura de la ronda com "una de les actuacions prioritàries en matèria urbanística" perquè ajudarà a relligar els barris que ara estan dividits per aquesta via i que fa molts anys que en reclamen la cobertura.
Per aprofitar els mesos d'estiu –amb menys trànsit– per fer els talls de circulació, les obres per cobrir aquest tram de la ronda de Dalt comencen amb un parell de mesos de retard sobre el que havia anunciat l'Ajuntament al mes d'octubre. Aleshores el regidor del districte d'Horta-Guinardó, Lluís Rabell, va apuntar que les feines començarien al mes d'abril o maig, i va pronosticar que les obres estarien enllestides el maig del 2027, coincidint amb el final del mandat.
En concret, amb aquestes obres es durà a terme la cobertura del tram de la ronda de Dalt comprès entre l'avinguda Vallcarca i l'IES Vall d'Hebron. Aquests 340 metres de cobertura de la via se sumaran als prop de 200 que ja s'havien fet en el tram entre l'IES vall d'Hebron i el mercat del barri, per la qual cosa el túnel d'aquesta zona de la ronda superarà el mig quilòmetre.
Un cost de 31 milions d'euros
Les obres d’estructura tindran una inversió d’uns 18 milions d’euros, als quals caldrà sumar el cost de les instal·lacions i els acabats del túnel, que s’estan definint en un projecte propi i que tindran una inversió d’uns 13 milions d’euros. Quedaran per a més endavant, un cop estigui finalitzada la cobertura, les obres per urbanitzar la part superior de la coberta. La definició d'aquest nou espai es farà a través d'un altre projecte, que s'haurà de concretar en el marc del pacte per la ronda de Dalt i que no s'executarà fins al pròxim mandat. S'estima que aquesta segona fase tindrà un cost aproximat d'uns 10 milions d'euros.