Barcelona

La reforma de la Meridiana fins a Fabra i Puig començarà el 2025

L'Ajuntament assegura que la remodelació farà que l'entrada a la ciutat deixi de ser una "barrera que dividia barris"

Passeig al centre de l'avinguda Meridiana a l'altura de la plaça de Ferran Reyes i els Jardins de Maria Soteras, en un nou tram reurbanitzat de la via
2 min

BarcelonaLa reurbanització de la Meridiana entre Felip II i Fabra i Puig ja té data. Les obres començaran aproximadament d'aquí mig any, durant el primer trimestre del 2025. L'Ajuntament de Barcelona ho ha anunciat aquest migdia, un cop s'ha acabat la remodelació del tram entre Navas de Tolosa amb Josep Estivill i Felip II, licitat durant l'anterior mandat. "Tots hem crescut veient la Meridiana com una autopista que entrava a la ciutat i ara la transformem en un eix verd i urbà", ha afirmat la primera tinenta d'alcaldia, Laia Bonet, que s'ha compromès a "estudiar durant aquest mandat" la reforma de la Meridiana més enllà de Fabra i Puig.

Inscriu-te a la newsletter Barcelona Inscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

El nou tram acabat de la Meridiana segueix el patró de la reforma que s'havia fet fins ara des de les Glòries fins a Navas: compta amb dos carrils per a vehicles i un per a bus en cada sentit, així com voreres més amples, eixos més verds i un carril bici bidireccional a la part central. A l'altura de la plaça de Ferran Reyes, al mig del carril bici (entre una direcció i l'altra) s'hi ha creat un espai per a vianants, com ja passa al tram de la Meridiana més proper a Glòries.

Així, aquesta entrada a la ciutat passa de ser una "barrera que dividia barris", en paraules de Bonet, a una "ròtula de connexió dels barris i, per tant, de la ciutat a banda i banda de la Meridiana". Segons la primera tinenta d'alcaldia, les actuacions que s'han fet fins ara a l'avinguda han permès reduir el trànsit diari en uns 19.400 vehicles: s'ha passat dels 64.000 cotxes abans de la pandèmia als 44.600 registrats el març passat. "Van cap allà on volem que vagin les vies d’alta capacitat que entren a la ciutat", ha afegit.

Recreació de com ha de ser el tram central per a vianants a l'altura de la Sagrera

Una nova placeta i més transport públic

Un cop acabat aquest tram, l'Ajuntament haurà de completar la resta de l'avinguda. Els treballs per reformar el tram entre Felip II i Fabra i Puig està previst que es posin en marxa a principis del 2025. Tindran un cost de 26 milions d'euros i acabaran entre l'estiu i la tardor del 2026, ja que l'Ajuntament calcula que les obres duraran uns divuit mesos.

Aquest tram tindrà la mateixa distribució que la resta d'avinguda renovada, però hi haurà dues zones amb particularitats: el node de la Sagrera, on es crearà un espai central per a vianants molt similar al de Navas, i el xamfrà entre els carrers de Felip II i Garcilaso, on es millorarà la connexió del transport públic de la zona amb un espai intermodal.

En global, les actuacions des de la plaça de les Glòries fins a Fabra i Puig abastaran 2,87 km de l’avinguda i fins a més de 163.300 m² de superfície renovada. La inversió total en tots els trams serà d'uns 55,8 milions d'euros, dels quals una part provenen dels fons europeus Next Generation.

stats