La publicitat (massa) il·luminada sobre la catedral reobre la polèmica a Barcelona
L'Ajuntament demana a l'operador responsable de la lona de Samsung que redirigeixi els focus i en redueixi la intensitat
BarcelonaJa va ser la polèmica barcelonina del juny de l'any passat: un gran anunci de la marca Samsung presideix, des de llavors, el cimbori de la catedral. I la polèmica sobre la conveniència o no de fer servir el patrimoni de la ciutat com a suport publicitari ha rebrotat aquests últims dies a través de les xarxes. El motiu: la potent il·luminació nocturna de la lona, que fa que sigui impossible que passi desapercebuda. De nit hi ha la catedral, però sobretot hi ha l'anunci. Fins al punt que el mateix Ajuntament ja ha admès que la il·luminació és excessiva i ja ha requerit a l'operador publicitari responsable, IKO Media, que redirigeixi els focus i disminueixi la intensitat de la llum per adaptar-se a la normativa de contaminació lumínica. Segons fonts municipals, l'empesa s'ha compromès a fer els canvis de manera immediata.
De fet, incomplir criteris com que els focus no poden col·locar-se ni a la part inferior ni als laterals de la lona, o que cal evitar la intrusió lumínica en l'entorn domèstic i minimitzar les molèsties per als veïns pot suposar perdre el permís municipal per posar l'anunci. El que ha fet l'Ajuntament és demanar als responsables que assegurin que tot compleix el que recull el conveni d'autorització de lones de publicat. I ara, diu, farà el seguiment per verificar que no hi hagi incompliments. Les mesures d'estalvi, eficiència energètica i reducció de la dependència energètica del gas natural també fixen que l'horari de la il·luminació de la lona serà fins a les 22 h.
Samsung estava autoritzada, inicialment, a anunciar-se a la catedral de Barcelona fins al gener d'aquest any, que és quan estava previst que acabessin les obres de rehabilitació del cimbori i les cobertes de l'edifici. Però, com apunten des de l'arquebisbat de Barcelona, aquests treballs s'han demorat més enllà del que estava previst i, per això, encara hi ha la lona. L'última previsió és que les obres acabin a finals de mes que ve.
La publicitat de Samsung complia d'entrada les normes municipals. L'ordenança dels usos del paisatge urbà preveu que es pugui fer un ús publicitari extraordinari de l'espai, quan hi ha una bastida (com és el cas), perquè l'empresa que s'hi anuncia contribueix a sufragar el cost de les obres. La condició és que la publicitat tingui una durada acotada i que qui la posa compensi la ciutat per l'impacte paisatgístic de l'anunci. En aquest cas, 53.943,92 euros, que segons el consistori s'havien de destinar a finançar obres de millora del patrimoni i paisatge barcelonins. El que no ha transcendit és la quantitat que ha abonat Samsung per l'anunci, ni si s'ha encarit l'aportació a la ciutat per l'allargament dels terminis de l'obra (el permís inicial era per a sis mesos). El projecte tenia l'aval del departament de Paisatge Urbà de l'Ajuntament i també la del departament de Cultura de la Generalitat. Dos requisits necessaris perquè la catedral és un bé cultural d'interès nacional (BEIN).