El Port de Barcelona aprova una norma per multar els vaixells que contaminin
Salvadó reivindica que el nou reglament és "pioner" a l'Estat
BarcelonaEl Port de Barcelona podrà sancionar els vaixells que contaminin. El consell d'administració del Port ha avalat aquest dimecres la nova ordenança per reduir l'impacte ambiental dels vaixells que atraquen a les seves instal·lacions. La normativa persegueix un control més eficient dels vessaments a l'aigua i de les emissions a l'atmosfera de fums negres, i segons el president del Port, Lluís Salvadó, és "molt més exigent que la normativa ambiental vigent" i situa Barcelona "a l'avantguarda dels ports mundials".
L'ordenança especifica que la policia portuària farà el control dels fums negres que emetin els vaixells a l'atmosfera i que, si es detecta que superen el nivell 2 de l'escala de Ringelmann –que permet determinar visualment el nivell d'opacitat d'aquests fums i situar-lo en un valor de l'escala de 0 a 5–, s'aixecarà una acta administrativa que podrà acabar en una sanció. Ho hauran de decidir el departament de sostenibilitat ambiental i transició energètica del Port de Barcelona i la Capitania Marítima de Barcelona.
A més, aquesta norma obliga les embarcacions que no utilitzin combustible de baixes emissions a funcionar amb gasoil marítim en les maniobres d'entrada i sortida i quan estiguin atracades al port, alhora que prohibeix fer el manteniment dels motors quan la Generalitat hagi activat un avís preventiu de contaminació atmosfèrica.
En el cas del medi aquàtic, l'ordenança estableix les condicions en què es poden dur a terme aquestes operatives al port de Barcelona: descàrregues de les aigües de llast, aigües grises, neteja de tancs i bodegues, neteja de les parts submergides o per sobre de la línia de flotació dels vaixells, pintat i gestió de l'aigua de mar procedent dels exhaust gas cleaning systems (EGCS), o sistemes de neteja de fums per aigua, anomenats també scrubbers. Es prohibeixen la majoria d'operacions amb risc, excepte en els casos que es garanteixi que no es produirà un episodi de contaminació de les aigües portuàries.
En els primers compassos de l'elaboració d'aquesta nova ordenança, des del Port es va subratllar que els vaixells més contaminants no acostumen a ser els creuers –que compten amb una flota en general moderna–, sinó un altre tipus d'embarcacions com ara les petrolieres, habitualment més antigues i construïdes en un moment que les normatives eren més laxes pel que fa al medi ambient.