"Ni una plaça d'aparcament menys": la rebel·lió d'un grup de veïns (i del PSC) davant d'escoles de Sant Martí
La protesta frena els projectes per pacificar els entorns de quatre centres educatius del carrer Perú
Barcelona"Ni una plaça menys". És el lema que repeteix el grup de veïns del barri de Provençals del Poblenou, al districte de Sant Martí de Barcelona, per oposar-se als projectes que ja estaven en marxa per protegir entorns escolars al carrer Perú. Aquests veïns, agrupats en l'associació Amics de la Gran Via, denuncien que els treballs per ampliar les voreres davant dels quatre centres escolars que hi ha entre el carrer Bac de Roda i la rambla de Prim suposaven eliminar un centenar llarg de places d'aparcament. I afegien que, si hi sumaven projectes que s'han anunciat a la zona com un nou carril bici bidireccional, la pèrdua de llocs on deixar el cotxe s'elevava per sobre dels 400 en una zona on molts blocs de pisos no tenen pàrquing. I van començar a fer evident el seu enuig amb accions com retirar les tanques que ja es col·locaven per fer les obres en algunes escoles... I, finalment, han rebut el suport del regidor del districte, el socialista David Escudé, i han aconseguit que les intervencions davant de les escoles quedin en suspens. Quan falten només dos mesos per a les eleccions municipals, l'Ajuntament s'ha avingut a reestudiar la reforma per veure si es pot ser menys agressiu amb les places per als cotxes. Aquest divendres, el mateix dia que Colau lluïa el seu projecte de transformació urbanística en les jornades Superilla i elogiava el que s'ha fet als entorns escolars, famílies d'aquests centres de Sant Martí sortiran a manifestar-se.
"Estem molt decebuts", es queixen des de l'Associació de Famílies (AFA) de l'Escola Catalònia, una de les que han vist com el seu projecte de pacificació quedava a mig fer. Aquí ja s'havia intervingut a la part del carrer Perú, però s'estava pendent d'ampliar la vorera, que ara és molt estreta, del carrer Fluvià, on el centre té una altra sortida i on hi ha 19 places d'aparcament. "El projecte dels entorns ja va començar més tard del que ens havien dit, perquè hi treballàvem des de principis del 2021, i ara ens trobem per sorpresa que ho deixen a mitges", denuncia Marta Pérez, en nom de l'AFA: "No parlem d'una discoteca, eh? Estem protegint escoles". Les famílies d'aquest centre van seguir amb desesperació com, a l'última comissió d'urbanisme de l'Ajuntament, quedava aprovada una proposició de Junts per demanar aturar totes aquestes transformacions i com el text no va rebre ni un vot en contra. Fins i tot els comuns es van abstenir.
Segons va defensar la tinent d'alcaldia d'Urbanisme, Janet Sanz, en aquest cas han assumit que cal fer propostes que acabin "equilibrant els interessos i incorporant altres perspectives". I, per això, ara s'atura allò que s'havia planificat i s'estudien fórmules per fer encaixar millor tots els interessos. Qui va donar l'alto al projecte va ser el regidor del districte, David Escudé, que va demanar a l'àrea d'Urbanisme que ho replantegés tot per no atacar tantes places d'aparcament. "No hem de tenir por de trigar una mica més a fer-ho. Està clar que hem d'explorar alguna via que permeti donar espai a les escoles sense deixar els veïns sense lloc on aparcar el cotxe", explica Escudé en declaracions a l'ARA. "Està tot absolutament aturat", confirma per calmar els ànims de veïns inquiets perquè en algunes zones encara hi hagi material d'obra. Ara l'arquitecte en cap de la ciutat estudia la manera de reformular la proposta.
El "luxe" de tenir cotxe
"Fins ara han actuat sense cap diàleg ni respecte pels veïns. Defensen que tenir cotxe a Barcelona és un luxe i que aparcar al carrer no és un dret", critica Edorta Moreno, portaveu de la plataforma veïnal que denuncia l'atac a les places d'aparcament. I avisa que tenen accions de protesta "contundents" en cartera si l'Ajuntament tira endavant els plans previstos. Fins ara ja han dedicat una sonora escridassada a Colau quan va visitar el barri en la seva ruta de trobades amb els veïns.
El que ara s'atura són els projectes entorn de les escoles Catalònia i Brasil, de la bressol Dolors Canals i del col·legi d'educació especial Concha Espina. Segons els càlculs municipals, la transformació implicava la supressió d'unes 35 places d'aparcament entorn de l'escola Brasil i 95 places més al llarg de tot el carrer Perú. L'Ajuntament assegurava que, quan s'implantés el nou carril bici, se'n recuperarien una desena i que si es mirava la situació de tot el barri, hi ha 2.182 places d'aparcament en calçada i 5.622 places fora de calçada. I el que no té data per començar és el projecte que preveu un doble carril bici i reduir la circulació a un sol carril per al trànsit privat (en direcció Besòs) i un per a l'autobús des de Bac de Roda fins a Josep Pla.