Mobilitat

Petició de peatge urbà: 4 euros per circular per Barcelona

Entitats ecologistes i veïnals plantegen una taxa anticontaminació que aprofiti la infraestructura de la zona de baixes emissions

BarcelonaCansades que l'opció de fer pagar un peatge a qualsevol conductor que circuli per Barcelona en vehicle privat sigui des de fa anys una proposta en estudi i sense concrecions, un conglomerat d'entitats ecologistes i veïnals han treballat a l'ombra durant més d'un any per fer el seu propi projecte de taxa anticontaminació i posar-lo sobre la taula dels polítics per fer pressió, sobretot ara que a la ciutat ja hi ressonen amb força els tambors electorals. Plantegen que tothom que circuli en moto, cotxe, furgoneta o camió per dins de l'àmbit que ara delimita la zona de baixes emissions (ZBE) hagi de pagar 4 euros al dia per fer-ho. Un peatge que, en aquest cas, pagaria tothom sense distincions en funció de l'etiqueta ambiental com fa la ZBE. Consideren que ja ha quedat demostrat que aquesta regulació és insuficient i que cal fer el salt a la següent pantalla, com ja han fet 19 ciutats europees com Estocolm (14 euros), Londres (12 euros) o Milà (5 euros). I calculen que aquest peatge permetria una reducció mínima del 21% del trànsit.

Inscriu-te a la newsletter Els veïns del tramviaInscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

La regulació que han plantejat avui es controlaria amb les mateixes càmeres que regulen la ZBE, seria vigent cada dia de la setmana entre les set del matí i les vuit del vespre i només faria excepcions per als vehicles de persones amb mobilitat reduïda, serveis d'emergència, transport col·lectiu, persones amb rendes baixes (inferiors al doble de l’indicador públic de renda d’efectes múltiples) que necessitin el vehicle per treballar o aquells cotxes que transportin tres persones o més. De fet, els impulsors de la iniciativa remarquen que el focus de la campanya és, sobretot, canviar els hàbits d'aquells conductors que van sols en el seu cotxe i que, a més, disposarien d'una bona alternativa per fer el trajecte en transport públic, cosa que remarquen que passa en el 69% dels 1,65 milions de desplaçaments en vehicle privat que es fan diàriament amb origen o destí a la ciutat de Barcelona.

Cargando
No hay anuncios

I què passa amb la resta? Les entitats promotores, que s'han batejat com a Barcelona'22 –en referència a un canvi de model de ciutat que contraposen al de la Barcelona del 92–, defensen que l'aplicació del nou peatge vagi de la mà d'un pla de xoc per millorar el transport públic. Un pla que confia, sobretot, en les millores de connexió en autobús i en un sistema tarifari integrat –"No pot ser que anar en bus fins a la Costa Brava costi 20 euros", denuncien– i en els principals intercanviadors i també, a més llarg termini, en la xarxa de Rodalies.

Cargando
No hay anuncios

També es planteja fer carrils bus i per a vehicles amb alta ocupació als carrers més transitats de la ciutat i fer una millora generalitzada dels carrils bici perquè sigui més amples i unidireccionals. Aquest pla de xoc es finançaria amb el 90% dels 370 milions que s'estima que recaptaria el nou peatge cada any, mentre que el 10% restant aniria, sempre segons la proposta, a reforçar el servei públic de salut.

La proposta neix d'entitats com la Plataforma per la Qualitat de l'Aire, l'Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP), Ecologistes en Acció, Eixample Respira, el Bicicleta Club de Catalunya, la Xarxa de Justícia Climàtica, Catalunya Camina i l'Associació de Prevenció d'Accidents de Trànsit. I ha comptat amb assessorament d'experts externs i amb una enquesta feta pel Gesop, amb 813 entrevistes, amb un 51,5% de les respostes a favor de la taxa (el 37,7%, si es pregunta només als conductors habituals). Les entitats admeten que és una mesura antipopular com ho va ser en el seu dia la llei antitabac, però la consideren imprescindible per reduir els nivells de contaminació i donar més espai a qui camina o es mou en mitjans de transport sostenibles.

Cargando
No hay anuncios

Els representants de les entitats que han llançat avui la proposta en roda de premsa a la plaça de Sant Jaume han anunciat que ara el següent pas serà reunir-se amb representants del Govern, l'Ajuntament i l'Àrea Metropolitana i dels grups polítics. "El model actual és insostenible, no podem continuar apostant per cotxes que mouen una única persona", ha recelat Guille López, d'Eixample Respira, que ho ha considerat "un problema de justícia social".

Com funcionaria el peatge?

Tots els conductors podrien demanar deu autoritzacions a l'any per saltar-se la regulació i haurien d'informar amb antelació si faran servir el cotxe amb tres ocupants o més i, per tant, queden exempts del pagament. La resta hauria d'abonar a l'avançada els 4 euros (es podria pagar cada dia o pel període escollit). Les càmeres de la ZBE controlarien les matrícules dels cotxes que entren a la ciutat o hi circulen per dins,

Cargando
No hay anuncios
Els comuns demanen diàleg i el PSC creu que "no és el moment"

Llançada la proposta de les entitats per aplicar el peatge urbà, qui l'ha valorat en nom del govern municipal és la tinent d'alcaldia d'Uranisme, Janet Sanz (BComú), que ha assegurat que estudiaran el detall del projecte però que en qualsevol cas per posar-lo en marxa caldria un "gran acord polític" com el que hi va haver per posar en marxa la ZBE. El soci de govern, el PSC, considera que ara ja hi ha dos grans canvis en marxa, que són la ZBE i fer que l'àrea verda d'aparcament arribi al 90% de la ciutat, i que abans d'implantar-ne de nous, com el peatge, caldria consolidar-los i consensuar nous passos. "Actualment, sortim d’una crisi econòmica de 2 anys i estem en un moment d’inflació sobrevinguda per la guerra d’Ucraïna que està tenint una afectació directa sobre la ciutadania. Creiem que ara no és el moment", defensen. Des de l'oposició, grups com ERC sí que s'han postulat a favor de l'aplicació d'un peatge d'aquest tipus i ara remarquen que el primer pas seria fer un estudi detallat de l'impacte que tindria. JxCat el veu com l’última opció i defena que abans calen millores en transport públic i aprcaments.Valents, al seu torn, titlla la idea de "barbaritat" i diu que el "peatge a l'ombra" ja és la ZBE. I el PP assegura estar "totalment en contra" d'aquesta possible nova taxa. Els populars consideren que ja es paguen prou impostos a la ciutat i que de facto "ja hi ha un petge perquè s'ha d'aparcar al pàrquing de pagament o a l'àrea blava".