Els pàrquings subterranis de Barcelona seran les noves zones de càrrega i descàrrega
Els aparcaments també podran albergar caixers automàtics i màquines de 'vending'
BarcelonaMolts veïns de l'Eixample de Barcelona han vist alguna vegada com una camió s'aturava uns minuts en el carril pacificat del carrer Consell de Cent, a sobre la franja groga i entre banc i banc de ciment, i descarregava la seva mercaderia. A l'Ajuntament no li agrada aquesta imatge. Veu contradictori voler donar més espais per als vianants i que aquests espais s'acabin convertint en zones de càrrega i descàrrega. Perquè l'espai públic "no es converteixi en una jungla desendreçada", en paraules de la tinenta d'alcaldia d'Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, Janet Sanz, el consistori aprovarà un pla especial urbanístic perquè més de 620 aparcaments puguin acollir activitats complementàries logístiques o de serveis.
Concretament, els aparcaments afectats seran els públics i aquells privats que no només tenen places fixes, sinó que estan oberts a tothom. El nou pla permetrà que els pàrquings puguin destinar fins a 10 places d'aparcament a nous serveis. Els requisits per poder entrar dins del programa són garantir un mínim de 40 places de rotació i situar-les a la primera planta en soterrani accessible des de l'exterior per motius de seguretat en cas d'incendi. Els transportistes, però, no sortiran a peu del pàrquing subterrani. La idea de l'Ajuntament és que les furgonetes vagin directes al pàrquing i que la distribució fins a la porta del negoci es faci a través de vehicles sostenibles com les cargo bikes. "Les proves pilot ens han donat un resultat magnífic", ha recalcat Sanz.
Multinegoci
Els garatges podran obrir altres vies de negoci, com l'obertura de màquines de vending de begudes, aliments o telefonia. O podran instal·lar caixers automàtics ara que cada vegada n'hi ha menys a la ciutat. El consistori també preveu que s'hi col·loquin taquilles intel·ligents, també de refrigerades, per a la recollida de paquets, punts de recàrrega de vehicles elèctrics i estacions d'intercanvi de bateries. Finalment, els pàrquings també inclouran elements d'instal·lació de serveis, com les caixes dels semàfors i l'enllumenat públic, que actualment ocupen espai a la via pública. "L'objectiu és passar dels magatzems de cotxes del segle XX als futurs aparcaments del segle XXI, que incorporen les noves formes de distribució", ha conclòs Sanz.
La regidora del consistori ha comparegut aquest dimarts juntament amb el president del Gremi de Garatges, Xavier Ferrer, que ha beneït la proposta i l'ha considerada "una bona notícia per al sector". La mesura s'aprovarà inicialment aquest dijous a la comissió de govern, i la previsió de l'Ajuntament és que abans que s'acabi el mandat –a finals de maig– ja estigui a punt.