Tramvia

La unió del tramvia per la Diagonal ha de ser una realitat el 2028

La segona fase de la connexió tindrà un cost de més de 200 milions d'euros i s'executarà si s'aproven els pressupostos

3 min
El tramvia al seu pas per la Diagonal.

BarcelonaL'Ajuntament de Barcelona ha fet un pas més per enllestir la connexió del tramvia per la Diagonal. Amb el tram que uneix Glòries i Verdaguer pendent només de tancar els últims serrells, aquest dijous el govern municipal ha presentat el dibuix de la segona i última fase de la connexió: la del tram situat entre el passeig de Sant Joan i l'avinguda Sarrià que, un cop enllaçat, farà realitat l'esperada unió entre el Trambaix i el Trambesòs. "Aquest govern està compromès amb fer possible la connexió del tramvia. És un projecte ambiciós, que farà de la Diagonal un dels grans eixos de mobilitat sostenible de Barcelona", ha assegurat la primera tinent d'alcaldia, Laia Bonet. "Si tenim pressupostos i consens per aprovar el projecte, l’estiu del 2025 estaríem en disposició de començar les obres", ha puntualitzat.

El projecte de reurbanització –que suposaria una inversió de 55 milions d'euros– és només una de les tres grans actuacions necessàries per poder connectar el tramvia fins a Francesc Macià. De manera paral·lela, el govern barceloní està ultimant el pla per instal·lar un gran col·lector d'aigua entre el carrer Girona i la plaça Francesc Macià: costaria 60 milions d'euros i permetria disminuir el risc d'inundació i circulació d'aigua en superfície de l'avinguda i l'entorn. El tercer pilar depèn de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM), que s'ha d'encarregar de tramitar el projecte per fer la infraestructura i les instal·lacions del tramvia, que inclourà les tres parades noves a Diagonal/Cinc d'Oros, Balmes i Casanova; en aquest cas el pressupost es podria enfilar fins als 100 milions d'euros. En conjunt, doncs, la segona fase de connexió del tramvia tindrà un cost de més de 200 milions d'euros, i el consistori n'assumiria més de la meitat.

Recreació de la reurbanització de l’avinguda Diagonal a l’alçada del carrer de Muntaner.

Pel que fa al calendari, s'estima que les obres duraran 40 mesos, és a dir, uns tres anys i mig. Ara bé, perquè es compleixi l'horitzó temporal que preveu que el tramvia estigui connectat de cara al 2028 hi ha una condició indispensable per al consistori barceloní: l'aprovació dels pròxims pressupostos de l'Ajuntament i de la Generalitat. "Si no s'aproven, no hi haurà connexió", ha insistit Bonet, que ha assegurat que la voluntat del govern municipal és aprovar els dos projectes que depenen de la iniciativa municipal abans de finals d'any. D'aquesta manera, es podrien licitar al més aviat possible i aconseguir que a mitjans del 2025 comencin les obres. "Esperem que els grups que tant han reclamat la connexió siguin coherents. Entenem que BComú, que ha posat l'acord en la investidura, serà coherent també a l'Ajuntament i votarà a favor del pressupost del 2025", ha remarcat.

Al seu torn, el director de BIMSA, Ricard Font, ha explicat que el col·lector i la reurbanització de l'avinguda Diagonal es duran a terme a la vegada, però ha matisat que encara no hi ha un ordre d'actuació preestablert. "Abans del 2025 hi haurà un pla d'obres definit i un estudi de mobilitat concret", ha afirmat.

Projecte de reurbanització de la Diagonal
Proposta per a la segona fase de la connexió del tramvia

Tramvia

Cotxes

Bicicletes

Cotxes

Vianants

Vianants

Vianants

Parada bus

Circulació

Arbrat

Carril bici

Arbrat

Tramvia

Arbrat

Circulació

Aparcament motos

Vianants

Vianants

Parada bus

Circulació

Arbrat

Carril bici

Arbrat

Tramvia

Arbrat

Circulació

Aparcament motos

Vianants

Cotxes desviats a Francesc Macià

La reurbanització de l'avinguda Diagonal comprèn 2,8 quilòmetres i preveu un augment de 16.000 m² d'espai per als vianants i una ampliació de les àrees verdes i els carrils bici de 18.900 m² i 1.800 m², respectivament. Els principals canvis tindran lloc al tram que va de la plaça Francesc Macià a l'avinguda de Sarrià. Segons ha detallat el consistori, el tramvia circularà per la part interior de la plaça i, a l'altura del carrer de Fra Luis de Granada, s'habilitarà un pas de vehicles que desviarà els cotxes que entren a Barcelona pel carril central cap al lateral de la banda mar, de manera que només els autobusos podran seguir recte cap a Francesc Macià. Això sí, la modificació viària només s'aplicarà en els carrils en sentit Besòs. "D'aquesta manera s'evita que els cotxes que entren a Barcelona hagin de creuar per davant del tramvia a la plaça", ha detallat Font.  

L'altre tram d'actuació que es veurà afectat és el que va des de passeig de Sant Joan fins a passeig de Gràcia, on la intenció és "donar continuïtat" al que ja s'ha fet en el tram d'actuació de Glòries fins a Verdaguer. És a dir, el tramvia i el carril bici estaran situats al tros central de la calçada, mentre que el trànsit privat es reduirà a dos carrils per sentit i se situarà als laterals, a banda i banda de la Diagonal. Així mateix, es crearan unes voreres laterals molt més amples que les actuals, que passaran de 2 a 7,5 m. El següent tram, que va de passeig de Gràcia a Francesc Macià, tindrà el mateix aspecte que l'anterior, i només caldrà actuar en el tronc central. Així, l'espai per al vehicle privat també quedarà reduït a només dos carrils per sentit de la marxa als respectius laterals, i la calçada central l'ocuparan el tramvia i les bicicletes.

stats