Les obres de la L8 redueixen l’impacte sobre el Parc Joan Miró, però no l’indulten
Els treballs per connectar amb un túnel les estacions de Plaça Espanya i Gràcia començaran el 8 de gener
BarcelonaNo hi ha gran obra a Barcelona que no vagi acompanyada de polèmica. Tampoc la prolongació de la línia L8 de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), que ha d'unir les estacions de Plaça Espanya i Gràcia en menys de 10 minuts i que després de més de 20 anys en stand-by començarà el seu tram decisiu a partir del 8 de gener. En aquest cas, el punt de controvèrsia és un dels danys col·laterals que comporta l'obra: l'ocupació de part del Parc Joan Miró –un dels escassos pulmons verds d'aquesta zona de l'Eixample–, per ubicar-hi la zona logística d'explotació de la tuneladora, un espai clau per a les obres.
Tan bon punt van saber que aquest parc era l'espai escollit, els veïns es van mobilitzar per impedir-ho. Després de mesos de protestes i negociacions, aquest dijous la Generalitat i l'Ajuntament de Barcelona han fet pública la proposta definitiva que, si bé redueix notòriament l'impacte sobre el parc, no l'indulta. Així, si la proposta inicial preveia ocupar 8.800 metres quadrats del parc i suposava la pèrdua de 178 arbres, el projecte que les dues institucions han donat a conèixer aquesta tarda als veïns passa a afectar 5.300 metres quadrats i 118 arbres. A més, s'allunya una mica l'afectació tant de la biblioteca Joan Miró com de l'Institut Ernest Lluch.
Per minimitzar l'impacte sobre el Parc Joan Miró, Generalitat i Ajuntament opten per repartir la zona logística d’explotació de la tuneladora en dos àmbits més: un nou tram de la Gran Via a la cruïlla amb Vilamarí –que acollirà el magatzem principal de les dovelles per al túnel–, i un tercer espai proper que l'Ajuntament concretarà en les properes setmanes i que acollirà el dipòsit general d'altres materials de l'obra. Al parc hi seguiran el pou d'extracció de terres i les oficines, que s'ubicaran sobre el dipòsit pluvial del parc. Tot plegat, apunten des de les dues institucions, comporta un sobrecost de sis milions d'euros en unes obres que tenen un pressupost de 430 milions.
Tanmateix, des del departament de Territori i des de l'Ajuntament es considera aquesta última proposta com la "més raonable" després d'haver analitzat, i descartat, la resta d'alternatives presentades pels veïns. El trasllat a l'altre cantó del parc –el que toca al carrer Tarragona– s'ha descartat per l'impacte que tindria sobre el dipòsit pluvial, que no pot resistir grans pesos i que, a més, quedaria inhabilitat. Pel que fa a les propostes de portar la zona logística a la Gran Via o al Paral·lel, s'han rebutjat per l'impacte que tindrien sobre la mobilitat de la ciutat. I l'última proposta plantejada pels veïns i que passava per ocupar un espai de la Fira no s'ha pres en consideració pel sobrecost que tindria –uns 16 milions d'euros– i perquè, segons fonts municipals, no es vol posar en risc "un motor de prosperitat per a la ciutat" com és la Fira.
Malgrat els canvis proposats, el projecte que les dues institucions han presentat aquest dilluns els ha plantejat durant una reunió de prop de dues hores no han convençut els veïns. Consultats per l'ARA, apunten que surten "decebuts" perquè consideren que no s'ha fet prou esforç per trobar una alternativa al parc i s'ha preferit perjudicar una zona verda clau del districte abans que la Fira.
Inspeccions tècniques a edificis
Tot i que l'inici formal de les obres serà el 8 de gener, des del Govern i l'Ajuntament s'apunta que no serà fins a l'estiu que es començarà a ocupar el parc perquè abans hi ha altres treballs previs. L'objectiu, apunten, és després anar reduint progressivament l'espai ocupat a mesura que el progrés de les obres, que la Generalitat voldria tenir enllestides en cinc anys, ho permeti. Entre els treballs que es faran pròximament hi ha també la inspecció a partir de la primavera de 13.500 edificis de la ciutat per comprovar que no hi ha desperfectes previs i que la tuneladora pot treballar sense patir.
Connectar pel mig de Barcelona les línies de Ferrocarrils del Vallès amb la de l'Anoia –que travessa el Baix Llobregat– suposarà un nou túnel de 4 quilòmetres i tres noves estacions a Hospital Clínic, Francesc Macià i Gràcia, a més de la remodelació de les actuals de plaça Espanya i Gràcia. El túnel es farà en una fondària variable que anirà dels 15 metres fins a un màxim de 50, i des de la Generalitat es confia que la perforació del subsol no generi tants problemes com en el cas de la L9, ja que no hi ha tants canvis de material i apunta que serà un terreny "més agraït" per a la tuneladora.