BarcelonaPrimer un missatge tranquil·litzador: l'Ajuntament de Barcelona no preveu que aquest sigui un estiu especialment complicat per la convivència amb les obres. Però n'hi haurà, potser no tantes com l'any passat (62), però de més impacte per als ciutadans, sobretot a l'Eixample, on es preveu que comencin de manera simultània els treballs en els 36 trams de carrer que s'han de convertir en els primers eixos de la superilla i les obres del tramvia per la Diagonal, que s'acceleraran aprofitant la baixada d'activitat de l'agost. En total, el catàleg d'obres d'estiu de la ciutat inclou 56 actuacions (23,5 milions d'inversió municipal), entre les quals també destaca l'avenç de les reformes de la Via Laietana i de Pi i Margall, que són dos dels projectes estrella del govern municipal per a aquest tram final de mandat. Aquestes obres eleven a 183 el còmput total en marxa de la ciutat durant els mesos d'estiu.
Les principals
obres d’estiu
a Barcelona
Torre Baró
Tall L5
Sagrera-Carmel
Intervencions més importants que es duran a terme entre juliol i agost del 2022 a la ciutat
L9
Sarrià
Espai Barça
Tall L5
Sagrera-Horta
Urbanització
Cata
FGC L8
Colònia
Castells
Ferroviàries
Pi i Margall
Zones verdes
Cata
FGC L8
Font: Ajuntament de Barcelona
Gràfic: Eduard Forroll Isanda
Tramvia per
la Diagonal
Superilla Eixample
4 eixos verds
Cata
FGC L8
Voreres
Pelai
Via
Laietana
Tall L3
Paral·lel-Liceu
Central
la Marina
Les principals obres d’estiu a Barcelona
Intervencions més importants que es duran a terme entre juliol i agost del 2022 a la ciutat
Urbanització
Ferroviàries
Zones verdes
Torre Baró
Tall L5
Sagrera-Carmel
L9
Sarrià
Espai Barça
Tall L5
Sagrera-Horta
Pi i Margall
Cata
FGC L8
Colònia
Castells
Cata
FGC L8
Superilla Eixample
4 eixos verds
Tramvia per
la Diagonal
Cata
FGC L8
Voreres
Pelai
Via
Laietana
Central
la Marina
Tall L3
Paral·lel-Liceu
Font: Ajuntament de Barcelona
Gràfic: Eduard Forroll Isanda
Les principals obres
d’estiu a Barcelona
Intervencions més importants que es duran a terme entre juliol i agost del 2022 a la ciutat
Urbanització
Ferroviàries
Zones verdes
L9
Sarrià
Espai Barça
Cata
FGC L8
Colònia
Castells
Cata
FGC L8
Superilla Eixample
4 eixos verds
Cata
FGC L8
Voreres
Pelai
Central
la Marina
Tall L3
Paral·lel-Liceu
Torre Baró
Tall L5
Sagrera-Carmel
Tall L5
Sagrera-Horta
Pi i Margall
Superilla Eixample
4 eixos verds
Tramvia per
la Diagonal
Via
Laietana
Font: Ajuntament de Barcelona
Gràfic: Eduard Forroll Isanda
Les principals obres
d’estiu a Barcelona
Intervencions més importants que es duran a terme entre juliol i agost del 2022 a la ciutat
Urbanització
Ferroviàries
Zones verdes
L9
Sarrià
Espai Barça
Cata
FGC L8
Colònia
Castells
Cata
FGC L8
Superilla Eixample
4 eixos verds
Cata
FGC L8
Voreres
Pelai
Central
la Marina
Tall L3
Paral·lel-Liceu
Torre Baró
Tall L5
Sagrera-Carmel
Tall L5
Sagrera-Horta
Pi i Margall
Superilla Eixample
4 eixos verds
Tramvia per
la Diagonal
Via
Laietana
Font: Ajuntament de Barcelona
Gràfic: Eduard Forroll Isanda
Hi haurà, també, molta afectació ferroviària: al metro, als Ferrocarrils i a Rodalies. Un punt que el gerent d'infraestructures de la ciutat, Manuel Valdés, valora com a molt positiu perquè són treballs que s'encaren a incrementar la capacitat del transport públic. "Feia molts anys que no presentàvem unes obres d'estiu amb tanta obra ferroviària", ha celebrat durant la presentació del pla estival, i ha recordat l'època en què hi havia set tuneladores treballant a la ciutat.
En el capítol d'infraestructures destaquen treballs com els de preparació per al perllongament de la L8 de FGC entre Espanya i Gràcia –es faran cales en diferents punts de l'Eixample i Gràcia per poder desviar els serveis afectats–, els de retirada d'amiant de les estacions de Drassanes (fora de servei de l'1 al 17 d'agost) i Liceu (servei parcial de l'11 al 31 d'agost) de la L3 del metro i la renovació de vies a la L5 entre La Sagrera i Carmel. També les obres a l'estació de Sarrià de la L9 i, a finals d'estiu, les d'Adif, per fer les modificacions de vies necessàries per a la nova estació de Sant Andreu.
Canvis importants per al trànsit
Quant a circulació, el que tindrà més impacte és l'inici d'obres dels primers quatre eixos i les primeres quatre places de la superilla de l'Eixample, perquè un cop comencin els treballs, a mitjans d'agost, es preveu que aquests carrers (Consell de Cent, Rocafort, Borrell i Girona) ja no es puguin recórrer en línia recta, sinó que els conductors estiguin obligats a girar a cada cruïlla, que és el que passarà quan ja funcioni la superilla.
Segons els estudis de mobilitat encarregats pel consistori, la màxima afectació d'aquests canvis se l'enduran carrers com Mallorca en el seu tram central, entre Muntaner i Sicília, que fins ara no era una via on en hora punta (les 9 del matí) se superés el 90% de saturació i que, amb horitzó 2023, sí que passa a pintar-se de vermell, el mateix que passa al costat Llobregat del carrer València (d'Urgell a rambla de Catalunya).
En la presentació d'aquest dimecres, el gerent d'infraestructures s'ha limitat a radiografiar que l'afectació més gran es preveu als carrers més pròxims als afectats però que en qualsevol cas no s'hi espera un gran problema perquè "no es toca la xarxa bàsica" i perquè "l'Eixample és un espai amb rutines ja establertes". Sí que admet que caldrà fer canvis de comportaments, és a dir, una "adaptació". Les obres es faran en dues fases, la primera al costat mar i la segona al costat muntanya en el cas de Consell de Cent, per garantir que sempre hi ha un carril i una vorera operatius i s'allargaran durant vuit mesos i mig. L'Eixample també viurà l'afectació de les obres del tramvia: es treballarà en quatre lots d'obra a la Diagonal.
A la Via Laietana, que és una reforma que està en marxa des del febrer, el dia més crític serà el 7 d'agost, quan la via quedarà tallada durant tot un dia en els dos sentits per canviar la fase d'obres, que passaran a la vorera del cantó Besòs, i es treballarà entre Urquinaona i el carrer Joaquim Pou. També començaran les obres dels nous parcs de la Marina del Prat Vermell, Torre Baró i la Colònia Castell, i les d’urbanització del carrer Menéndez Pelayo i de l’avinguda Joan XXIII, que formen part del conjunt d’actuacions de l’Espai Barça. I està previst acabar els treballs d'ampliació de voreres a la cruïlla de Pelai amb Balmes.
Tres carrils bici i pintura polèmica al carrer Ferran: "És un despropòsit"
Les obres d'estiu també inclouen la implantació de carrils bici al carrer Manso i al carrer de Sants i continuar amb els treballs del de Sant Andreu Sud. I una intervenció polèmica per a les bicis al cèntric carrer Ferran, on, de fet, ja s'han acabat les tasques per senyalitzar amb dibuixos a terra i cartells que es tracta d'una via ciclable en les dues direccions. Un punt que els comerciants de la zona consideren un "despropòsit". "El que fan és donar carta blanca als riders, que ja feien el que els donava la gana en aquest carrer, que hauria de ser de prioritat per a vianants", diu Àngela Calvet, que té una botiga de marroquineria en aquest carrer i té por que es converteix en una "via ràpida per als riders". Comerciants i veïns s'han trobat, de fet, la intervenció feta per sorpresa perquè esperaven que se'ls donessin detalls en noves sessions participatives abans de veure la mesura desplegada,
Tot i que des de l'associació de veïns del Gòtic no veuen malament la idea perquè consideren que és una manera de deixar clar que la prioritat no la tenen els vehicles de càrrega i descàrrega, els comerciants veuen el projecte "del tot innecessari". Segons l'Ajuntament, el que es busca és reforçar l'itinerari ciclista en aquest carrer com a part de l'eix que connecta els barris del Gòtic i el Raval des del passeig Picasso fins al Paral·lel i, sobretot, per ordenar la convivència entre bicis, vianants i mercaderies. Els ciclistes tindran prioritat quan vagin de la plaça de Sant Jaume cap a la Rambla, i si circulen en sentit contrari han de deixar passar els vehicles de càrrega i descàrrega. El que va fer encendre més els ànims dels comerciants és que en la documentació que se'ls va lliurar en un primer moment sobre el projecte es parlava d'una prova pilot de carril bici. Consultat per aquest diari, el govern municipal va defensar, a l'abril, que el que es volia fer era ordenar les places de càrrega i descàrrega al carrer Ferran, però no posar cap marca a terra per a les bicis.