El govern municipal afronta aquest dimecres un debat clau amb la tramitació dels pressupostos i les ordenances fiscals en comissió. Aquest dilluns l'alcalde, Jaume Collboni, ha rebutjat la possibilitat de retirar el projecte de pressupostos i s'ha mostrat confiat en poder aconseguir els vots per tramitar-los. "Entenen posicions que no donaria per definitives, es continua dialogant i continuarem fent-ho fins al darrer moment", ha avisat.
La nova Rambla, llesta el 2027: Barcelona vol escurçar la durada de les obres a la meitat
L'Ajuntament preveu que la reforma del passeig es faci en 32 mesos en lloc de 72
BarcelonaBarcelona vol escurçar a la meitat la durada de les obres a la Rambla. L'alcalde, Jaume Collboni, preveu acabar el mandat amb la reforma del principal passeig de la capital resolta. I amb aquest objectiu ha anunciat aquest dilluns un projecte que aspira a reduir de 72 a 32 mesos el temps de durada de les obres. Segons els càlculs de l'Ajuntament, la nova Rambla podria estar llesta el gener del 2027 en lloc de l'any 2030, com s'havia previst inicialment. "No ens podíem permetre sis anys d'obres al passeig més emblemàtic de la nostra ciutat", ha remarcat en roda de premsa Collboni, que ha explicat que és l'actuació urbanística "més ambiciosa" del mandat.
I com s'aconseguirà? El consistori portarà aquest dimarts a la comissió d'ecologia, urbanisme, mobilitat i habitatge una nova proposta de projecte executiu que preveu atacar a la vegada els quatre trams de la Rambla pendents de reforma un cop s'acabin les obres del primer tram -entre Colom i Santa Madrona- que s'estan duent a terme actualment. D'aquesta manera, l'Ajuntament afrontarà la reforma en una única licitació en lloc de quatre -una per tram-, cosa que permet escurçar substancialment els terminis.
El projecte, que tot i ser en una única licitació es dividirà en dos lots, preveu abordar la reforma del tram de la Rambla entre Santa Madrona i Canaletes en tres fases. Així, en lloc de continuar les obres reformant el tram entre Santa Madrona i l'Arc del Teatre i des d'aquí anar seguint la remodelació del passeig com s'havia previst inicialment, el nou disseny de la reforma divideix la Rambla en tres únics trams: primer es remodelarà tot el cantó Besòs -entre la façana dels edificis i els arbres, aproximadament- durant prop de 10 mesos; després s'atacarà el cantó Llobregat durant 10 mesos més, i finalment es farà el tram central del passeig durant uns 12 mesos.
Un únic sentit de circulació
Durant les obres, la Rambla mantindrà un únic sentit de circulació que serà sempre en direcció muntanya -de Colom a plaça Catalunya-. Així, quan el tram de les obres afecti el cantó Besòs, els cotxes pujaran pel cantó Llobregat, mentre que durant el segon tram de reforma pujaran pel cantó Besòs. Tanmateix, l'Ajuntament no ha precisat encara quins canvis es duran a terme per exemple en les línies de bus que hi circulen ni quines afectacions tindran les obres en la circulació d'un eix bàsic a la ciutat perquè dona accés a bona part dels barris del Gòtic i del Raval. Des del consistori es remarca que es farà tot el possible per minimitzar l'impacte de les obres, però se subratlla també que fer obres sempre porta implicacions.
El mateix Collboni ha reconegut que durant les obres farà falta "molt diàleg, moltes converses i molts petits acords" per anar-ne estructurant la transformació. Una de les coses que caldrà abordar, per exemple, és quines solucions es donen als quioscos, floristeries i terrasses a mesura que les obres els vagin afectant. El regidor del districte, Albert Batlle, s'ha mostrat convençut que amb diàleg es podran superar els entrebancs que puguin sorgir, però ha emfasitzat que "res ha de poder aturar" el compromís de tenir les obres completades en tres anys.
"L'objectiu final és recuperar l'ànima de la Rambla", ha apuntat l'alcalde, que ha defensat que el passeig "no ha de ser una frontera, sinó un autèntic eix que estructuri els barris al seu voltant". El president d'Amics de la Rambla, Fermín Villar, ha reconegut que "la partitura és bona", però ha subratllat que cal veure "com sona la música" i ha remarcat que cuidar la Rambla ha de ser prioritari per a la ciutat. "Si la Rambla funciona, Barcelona funciona", ha dit.
Segons l'Ajuntament, l'acceleració de les obres no comportarà un encariment del cost més enllà del 10% derivat de la pujada de preus de materials a conseqüència del context econòmic mundial. Així, el govern municipal preveu destinar 41,07 milions d'euros a aquesta nova fase de les obres i el cost total serà de 55,6 milions. "La ciutat fa un esforç molt important", ha apuntat Collboni.
Sense canvis en el disseny de la Rambla
L'acceleració de les obres no implica cap canvi en el disseny del projecte dissenyat per l'equip d'arquitectes kmZERO, amb l'exregidora i arquitecta Itziar González al capdavant. Així, un cop reformada, la nova Rambla tindrà un únic carril de circulació per banda i guanyarà espai tant a la plataforma central com a les voreres, que tindran una amplada d’un mínim de tres metres, amb un paviment unificat amb línies horitzontals de façana a façana. El pas de vehicles, com ja passava en el sentit ascendent, quedarà restringit al trànsit veïnal, bicicletes, autobusos, la distribució urbana de mercaderies, els vehicles de serveis i l’accés als aparcaments de l’àmbit. A la zona de Colom-Drassanes es modificarà el traçat de l’avinguda de les Drassanes per millorar la connexió amb el litoral i es generarà un nou espai d’arribada al front de mar.