El nou tramvia per la Diagonal es posa en marxa
L'estrena es fa amb nocturnitat i discreció després que la vaga de treballadors obligués a suspendre la inauguració
BarcelonaAccidentat fins a l'últim dia, el camí del tramvia per la Diagonal viu aquest diumenge una jornada històrica. Amb nocturnitat i discreció, però a les cinc del matí per primera vegada els passatgers hauran pogut recórrer el nou tram entre la plaça de les Glòries i Verdaguer. Enrere queden anys de discussions, obres i polèmiques. Per endavant, la missió de completar la connexió entre els dos extrems de la Diagonal, ara assumida per totes les administracions.
Fidel al camí tortuós de la infraestructura, tampoc la inauguració del tramvia haurà estat exempta de polèmica. El Govern i l'Ajuntament van anul·lar divendres a última hora l'estrena prevista per aquest dissabte. El motiu? La vaga convocada pels treballadors del Tram per demanar millores laborals que amenaçava de boicotejar l'acte institucional amb què s'havia de desprecintar oficialment el nou recorregut. Abans ja s'havia anul·lat en solidaritat amb les víctimes de la DANA la festa ciutadana que havia d'acompanyar l'estrena.
El canvi d'última hora ha provocat aquest dissabte alguna escena de confusió. Nombrosos usuaris s'han acostat fins a les noves estacions del tramvia pensant que ja hi podrien accedir i s'han quedat amb un pam de nas quan s'han trobat informadors del Tram que els comunicaven que la infraestructura encara no admetia passatge.
Sense acte institucional ni celebració popular, doncs, es posa en marxa aquest diumenge un nou ramal del tramvia que ha de modificar decisivament la mobilitat a la ciutat. El nou servei cobrirà els dos quilòmetres que hi ha entre Glòries i Verdaguer en un temps aproximat de set minuts, i les quatre estacions del nou tram –Glòries, Monumental, Sicília i Verdaguer– facilitaran l'enllaç amb quatre línies de metro i tretze d'autobús. Per tot plegat, l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) preveu una demanda addicional de 24.000 viatgers diaris en el Trambesòs, la qual cosa suposaria doblar el nombre de passatgers actuals.
La posada en marxa del nou tram entre les Glòries i Verdaguer aquest diumenge arriba després de tres setmanes de marxes blanques en què els combois han funcionat amb normalitat però sense passatge. Uns tests que han servit per acabar d'ajustar fases semafòriques i també perquè la ciutadania comenci a acostumar-se a aquest nou inquilí de la Diagonal. L'arribada d'aquest nou ramal, també ha portat un canvi en la configuració actual de les línies del Trambesòs, ja que la T4 –que fins ara feia el recorregut entre Sant Adrià i el parc de la Ciutadella– anirà ara fins a Verdaguer. Seran la T5, que surt de Gorg, i la T6, que també neix a Sant Adrià, les que completin el recorregut entre Glòries i la Ciutadella.
La connexió amb Francesc Macià
Amb l'arribada del tramvia a la Dreta de l'Eixample, totes les mirades estan posades ja en el pròxim pas: l'enllaç del Trambesòs amb el Trambaix. Unir Verdaguer amb la plaça Francesc Macià, però, no serà fàcil. Tot i que la previsió és que el projecte executiu de les obres estigui llest a final d'any i es pugui començar a tramitar, l'Ajuntament de Barcelona ha evitat per ara fixar un calendari per a l'inici de les obres i ha recordat que per poder tirar endavant el projecte cal tenir abans pressupostos.
El mes d'agost passat, durant la presentació del projecte de reurbanització del tram de Diagonal entre Verdaguer i Francesc Macià, la primera tinenta d'alcalde de Barcelona, Laia Bonet, va assegurar que si hi havia pressupostos i consens per aprovar el projecte, l'estiu del 2025 Barcelona podria estar en disposició de començar les obres.
La previsió és que els treballs s'allarguin uns quaranta mesos. A més de la infraestructura del tramvia, la previsió és reurbanitzar aquest tram de la Diagonal i instal·lar també un gran col·lector d'aigua entre el carrer Girona i la plaça Francesc Macià. En conjunt, tot plegat tindrà un cost superior als 200 milions d'euros, dels quals l'Ajuntament assumiria gairebé la meitat.
Davant l'ambició del projecte, aquesta setmana el quart tinent d'alcalde d'Economia, Jordi Valls, plantejava que el més raonable seria encarar la connexió en dos trams. Un primer que connectés Verdaguer amb la plaça del Cinc d'Oros a l'encreuament amb el passeig de Gràcia, i un segon des d'aquest punt fins a Francesc Macià.