Barcelona

El nou tramvia per la Diagonal ja té data d'estrena

El dissabte 9 de novembre s'inaugurarà el nou tram, que aquests dies afronta l'últim període de proves

Dos tramvies circulant aquest dilluns en proves per la Diagonal a tocar del passeig de Sant Joan
21/10/2024
3 min

BarcelonaJa hi ha data per a l'estrena del nou tramvia per la Diagonal: el pròxim dissabte 9 de novembre, els combois circularan ja amb passatgers entre les parades de Glòries i Verdaguer. Ho han anunciat la primera tinent d'alcalde de Barcelona, Laia Bonet, el secretari de Mobilitat i Infraestructures de la Generalitat, Manel Nadal, i el director general de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM), Manuel Valdés, que aquest dilluns han presenciat l'inici de l'última fase de proves: les primeres marxes blanques (viatges amb la freqüència habitual de pas però sense passatgers) dels nous tramvies.

El nou tramvia de la Diagonal entra en l'últim període de proves

Aquestes tres setmanes de marxes blanques serviran per acabar d'ajustar fases semafòriques i altres aspectes que cal definir abans que el nou tramvia entri en marxa definitivament. També perquè la ciutadania comenci a acostumar-se a aquest nou inquilí de la Diagonal. Aquest dilluns, el pas dels combois anava acompanyat gairebé sempre d'un concert de clàxon per tal d'alertar turistes, ciclistes i vianants despistats.

L'inici de l'última fase de proves aquest dilluns també ha servit per evidenciar quin serà un dels punts on aquesta convivència entre vianants, vehicles, ciclistes i tramvia pot ser més complicada. L'encreuament del carrer Marina amb la Diagonal és una zona de pas de molts dels turistes que van en autocar a visitar la Sagrada Família i que travessen en grups nombrosos el pas de vianants entre Consell de Cent i Diagonal. Això ha fet que molts cops el grup no hagi acabat de passar quan el tramvia ja està gairebé arribant.

La connexió amb Francesc Macià, pendent dels pressupostos

Tant Bonet com Nadal han celebrat que el 9 de novembre es posi en marxa aquest nou tram del tramvia, i han posat la mirada en la connexió entre Verdaguer i Francesc Macià. Tot i que la previsió és que el projecte executiu de les obres estigui llest a final d'any i es pugui començar a tramitar, aquest dilluns Bonet ha evitat fixar un calendari per a l'inici de les obres i ha recordat que per poder tirar endavant el projecte cal tenir abans pressupostos.

El passat mes d'agost, durant la presentació del projecte de reurbanització del tram de Diagonal entre Verdaguer i Francesc Macià, Bonet va assegurar que si hi havia pressupostos i consens per aprovar el projecte, l'estiu del 2025 Barcelona podria estar en disposició de començar les obres. La previsió és que els treballs s'allarguin uns quaranta mesos. A més de la infraestructura del tramvia, la previsió és reurbanitzar aquest tram de la Diagonal i instal·lar també un gran col·lector d'aigua entre el carrer Girona i la plaça Francesc Macià. En conjunt, tot plegat tindrà un cost superior als 200 milions d'euros, dels quals l'Ajuntament assumiria gairebé la meitat.

Sistema pioner

Cal recordar que des del passat 16 de juliol alguns combois ja han anat fent alguns viatges de prova pel nou recorregut, i que el que es fa ara és un assaig general de com circularà definitivament el tramvia. Així, els combois fan el nou recorregut amb la freqüència de pas que serà habitual i aturant-se a les noves parades de Monumental, Sicília i Verdaguer, tot i que sense carregar ni descarregar passatge.

El nou tram entre Glòries i Verdaguer compta amb un sistema pioner a l'Estat en què l'alimentació del tramvia es fa a través d'un cable al subsol i no des del cablejat aeri de la catenària, fet que li donarà l'aparença des de fora d'un tramvia sense fils. El canvi de sistema ha obligat a adaptar els combois, ja que durant el tram antic del recorregut –el que va des de Sant Adrià fins a Glòries– hauran de continuar connectant-se amb el pantògraf a la catenària. Des de Glòries fins a Verdaguer, en canvi, plegaran el pantògraf i passaran a connectar-se al cable subterrani a través d'un sistema de patins.

Nous recorreguts

Des d'aquest dilluns hi ha hagut un canvi en la configuració actual de les línies del Trambesòs, ja que la T4 –que fins ara feia el recorregut entre Sant Adrià i el parc de la Ciutadella– anirà ara fins a Verdaguer. Seran la T5, que surt de Gorg, i la T6, que també neix a Sant Adrià, les que completin el recorregut entre Glòries i la Ciutadella.

Canvis en el recorregut dels tramvies
Les últimes proves en el tram entre Glòries i Verdaguer forcen canvis en algunes línies

Sant Martí de Provençals

Encants de Sant Adrià

Alfons el Magnànim

Sant Joan Baptista

Can Jaumandreu

Parc del Besòs

La Catalana

Espronceda

Monumental

Sant Roc

Verdaguer

Besòs

Gorg

Sicília

La Mina

Glòries

Pere IV

Selva de Mar

Fòrum

Port Fòrum

Ca l’Aranyó

Fluvià

El Maresme

Campus Diagonal-Besòs

Estació de Sant Adrià

Marina

Ciutadella | Vila Olímpica

Wellington

Auditori | Teatre Nacional

Ciutadella |

Vila Olímpica

Verdaguer

Wellington

Sicília

Marina

Monumental

Auditori |

Teatre Nacional

Glòries

Ca l’Aranyó

Can

Jaumandreu

Pere IV

Espronceda

Fluvià

Sant Martí de

Provençals

Selva de Mar

Besòs

El Maresme

Alfons el

Magnànim

Fòrum

Parc del Besòs

La Mina

Campus

Diagonal-Besòs

La Catalana

Port Fòrum

Sant Joan

Baptista

Estació de

Sant Adrià

Encants de

Sant Adrià

Sant Roc

Gorg

Ciutadella |

Vila Olímpica

Verdaguer

Wellington

Marina

Sicília

Auditori |

Teatre Nacional

Monumental

Glòries

Ca l’Aranyó

Can

Jaumandreu

Pere IV

Espronceda

Fluvià

Sant Martí de

Provençals

Selva de Mar

Besòs

El Maresme

Alfons el

Magnànim

Fòrum

Parc del Besòs

La Mina

Campus

Diagonal-Besòs

La Catalana

Port Fòrum

Sant Joan

Baptista

Estació de

Sant Adrià

Encants de

Sant Adrià

Sant Roc

Gorg

Es preveu que el nou servei de tramvia cobreixi els dos quilòmetres que hi ha entre Glòries i Verdaguer en un temps aproximat de set minuts, i l'ATM calcula que això suposarà una demanda addicional en el Trambesòs de 24.000 viatges al dia. És a dir, pràcticament es doblarien els passatgers que suporta actualment aquesta infraestructura. A més, les quatre estacions del nou tram –Glòries, Monumental, Sicília i Verdaguer– facilitaran l'enllaç amb quatre línies de metro i tretze d'autobús.

stats