Mobilitat

Només un terç dels desplaçaments entre setmana a l'àrea de Barcelona es fan amb vehicle privat

Se superen per primera vegada els 20 milions de viatges en dies feiners

Un usuari del Bicing de Barcelona.
ARA
08/07/2024
3 min

BarcelonaL'any passat, l'àrea de Barcelona va batre el rècord en desplaçaments en dies laborables amb 20 milions de viatges. A més, segons publica l'Enquesta Anual de Mobilitat de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i l'Institut Metròpoli, el vehicle privat cada cop perd més pes: només un terç dels desplaçaments es fan amb cotxe o moto. La resta es fan amb mitjans de transport sostenibles, com ara bicicleta, transport públic, patinet o a peu.

Inscriu-te a la newsletter Barcelona Inscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

L'informe assenyala que la mobilitat a la demarcació de Barcelona ha augmentat un 5,5% respecte a l'any 2022 i un 5,2% pel que fa a les dades d'abans de la pandèmia del 2019. L'estadística oficial atribueix aquests resultats sobretot a l'augment de la població resident, que ha crescut un 1,5%, però alhora assenyala que la mitjana de desplaçaments per persona i dia també va a l'alça: enguany ja arriba als 4,11 moviments, per sobre dels 3,96 del 2022 i dels 4 del 2019.

L'augment en el nombre de desplaçaments va acompanyat d'una tendència positiva en l'ús de mitjans de transport sostenibles. Segons l'enquesta, desplaçar-se a peu, amb bicicleta, amb patinet o amb transport públic és l'opció majoritària dels ciutadans (67,5%), amb 13,6 milions de desplaçaments diaris. Entre els motius d'aquesta elecció destaquen la comoditat, la dificultat d'aparcar amb un vehicle privat i el cost menor del transport públic. També les polítiques de preu del transport públic marcades pels descomptes que s'apliquen des del setembre del 2022 han accelerat la demanda d'aquest mitjà, que està assolint màxims històrics: s'han fet 1.132 milions de validacions els últims dotze mesos.

El director de l'ATM, Manuel Valdés, ha valorat aquest dilluns positivament els resultats perquè el fet que dos de cada tres desplaçaments es facin en "modes sostenibles és una molt bona notícia". Una dada que reflecteix, diu, "tots els esforços que s'estan fent per promoure la mobilitat sostenible" al voltant del transport públic i també en polítiques locals per promoure els transports "actius" (a peu, amb bicicleta o amb patins). "Va agafant força i amb un ritme de creixement important versus el transport privat", ha constatat.

Els motius

Ara bé, malgrat que el transport públic ha augmentat un 14,4% en termes absoluts respecte al 2022, el vehicle privat continua superant-lo amb 6,5 milions de desplaçaments en dia feiner (per 3,3 milions en transport públic). Els usuaris del transport privat declaren que l'utilitzen per la rapidesa i comoditat. Així doncs, el que decanta la balança a favor dels mitjans sostenibles són els 10,3 milions de desplaçaments de "mobilitat activa": a peu (9,8 milions), amb bici (308.000) o amb patinet (133.000), que representen el 51% del total. Aquesta modalitat de transport ha crescut un 2,5% en un any.

Les dones es desplacen en major proporció que els homes caminant (52,3% i 45,3%, respectivament) i amb transport públic (19,7% enfront del 13%) amb especial diferència en el cas de l’autobús. En canvi, els homes ho fan en grau més alt amb vehicle privat (38,4% enfront del 26,7%). Entre els diferents modes de transport públic, el metro continua sent el que més s'utilitza atès que supera el 40%.

Els desplaçaments per motius personals suposen el 41% del total, el percentatge més elevat dels últims cinc anys. Entre els motius més destacats d’aquests desplaçaments hi ha l’acompanyament i la cura de les persones i les compres quotidianes.

En l'àmbit laboral, l'any passat el teletreball es va estabilitzar amb xifres semblants a les del 2022, és a dir, al voltant del 10% de totes les jornades laborals, després d’una tendència a la baixa entre el 2021 i 2022 respecte a l'explosió del 2020 a conseqüència de la pandèmia. L'informe assenyala que el percentatge de gent que treballa des de casa creix fins al 25% entre les persones ocupades –una de cada quatre– i fins al 36% en el cas de la gent que treballa a la ciutat de Barcelona.

stats