Mobilitat

Xavier Flores: "No cal esperar a tenir tota la L9 per estrenar el tram entre Sagrera i Guinardó"

Conseller delegat de TMB

El conseller delegat de TMB, Xavier Flores.
21/07/2024
4 min

BarcelonaXavier Flores (Barcelona, 1968) és, des de desembre de l’any passat, el conseller delegat de TMB. Té entre mans el repte de fer funcionar una xarxa de transport públic que no deixa de batre rècords de passatgers. 

Aquest creixement és una bona notícia? O comença a ser preocupant?

— Aquest any podem fregar per primer cop els 700 milions de passatgers. És una molt bona notícia. Ara, també és veritat que entre tots hem de posar les solucions per poder satisfer aquesta demanda creixent. Això implica renovar i ampliar la flota de metro i bus i ampliar-ne la infraestructura.

La xifra de 700 milions de passatgers s’acosta al límit que pot assumir el transport públic?

— Al final depèn de com es reparteixin. Per exemple, estem veient que hi ha una pujada intensa els caps de setmana i que en dies feiners l’hora punta està evolucionant. Són factors que estem seguint per poder prestar el millor servei possible. 

El RACC ha alertat que la falta d'oferta de transport públic i la seva lentitud reforça l'ús del vehicle privat.

— Crec que aquesta conclusió pot portar a simplificar un problema que en realitat és molt complex. L’oferta de TMB permet una molt bona accessibilitat en gran part de la primera corona metropolitana. I ofereix unes bones xifres en temps de durada del viatge. Evidentment, sempre es pot fer més.

Quina ampliació de flota de metro cal?

— D'entrada necessitem 22 trens per a la L9. Tots sabem que hi ha dificultats amb un tram, però entre Sagrera i Guinardó o Lesseps el túnel ja està fet. Per tant, allà sí que es podria activar la L9. I després tenim la necessitat de disposar de 17 trens més que ens permetin guanyar en freqüència, especialment en la L5, la L1 i la L3.

S'ha d'activar ja el tram de la L9 fins a Guinardó?

— Tot el que es pugui posar en servei serà positiu per als ciutadans. En comptes de tenir un túnel fet i aturat, pots estrenar-lo abans i no esperar que sigui una inauguració conjunta de tota la línia. Els veïns ho agrairan.

Ara mateix hi ha alguna previsió d’avançar-ho?

— Això correspon al Govern.

Més enllà de la L9, quina línia és prioritari ampliar?

— Totes són importants. Fer arribar la L1 a Badalona és molt important per als veïns i per als tallers que hi hem de fer. En el cas de la L2, és una necessitat estratègica que sobrepassi Montjuïc i comuniqui amb el nou barri de la Marina, on hi han d’arribar 40.000 persones, i on s'hauria de connectar amb la L9.

És viable que el metro travessi Montjuïc?

— Hi ha un projecte de fa anys que, arran de la crisi, es va guardar en un calaix. Es tracta d’agafar-lo, actualitzar-lo i impulsar-lo, però el camí està traçat. 

Què més cal ampliar?

— A la L3 tenim la connexió entre Trinitat Nova i Trinitat Vella, que és un tram curtet. I per l’altra banda, podem allargar-la des de Zona Universitària fins al futur Hospital Clínic i el Baix Llobregat. I pel que fa a la L4, és molt important connectar-la amb la nova estació de la Sagrera.

Són moltes obres...

— Totes les ampliacions tenen sentit, però evidentment després hauràs de tenir els mitjans per tirar-les endavant. El que has de fer sobretot és tenir totes les tramitacions administratives, mediambientals i de projectes tècnics preparades i, en acabat, buscar els recursos. Ara estem fent obres a la L9 i la L8, però estaria bé que, quan aquestes vagin acabant, d'altres estiguin preparades per agafar el relleu de seguida.  

La pressió turística col·lapsa alguns busos. Està funcionant el reforç en línies com la del 24 o el V19?

— Tot reforç ajuda, ja que pot satisfer millor la demanda. També vam treure el 116 de Google Maps, i va recuperar el seu sentit original. Quan tinguem la L9 també ens ajudarà perquè els turistes tindran parades que estaran a prop del Parc Güell.

Detecten molta gent sense bitllet en aquests busos?

— No tenim dades específiques que hi hagi més indisciplina aquí que en altres punts. És cert que, quan el bus està molt saturat, és molt difícil controlar-ho, però nosaltres com a informadors estem intentant destinar-hi els recursos necessaris.

En el cas de la xarxa de bus hi ha marge per fer-hi canvis?

— Sí. Tenim diferents tipus de bus com ara l'exprés, que començarem a implementar més. I també els busos de la xarxa convencional de tota la vida; els busos de barri, els busos a demanda... Tot això nosaltres ho volem estudiar de la mà de l’Ajuntament per veure com en podem millorar l’eficiència.

Faran noves línies exprés?

— D’aquí poc ho explicarem.

Els busos van lents. Què es pot fer per millorar la velocitat comercial?

— Cal tenir en compte que el mateix increment de passatgers fa que tinguis menys velocitat perquè el temps de parada s’incrementa. La implementació de dobles parades intenta gestionar millor això. També ens ha d’ajudar el cotxe de TMB que vigila i multa els cotxes aparcats al carril bus, que contribueixen a alentir els viatges. Ara mateix estem en unes 30 denúncies diàries.

El sistema pot continuar assumint les bonificacions del títol de transport gaires més anys?

— El sistema de transport públic és un dels grans valors que tenim, però necessita inversió. S'ha d'emmarcar en un finançament estable, en què hi hagi una aportació dels usuaris i una aportació de les administracions que sigui fiable i ferma també en els pròxims anys. I a més hem de buscar quines altres fonts podem trobar per finançar-lo.

Com està anant la gestió de l’AMBici?

— Estem molt contents de l'arrencada que ha tingut. Però el difícil no és arribar sinó mantenir-te i créixer. Ara estem fent una prova pilot d'una cosa molt interessant, que és que puguis deixar la bici en zones concretes sense necessitat d’un ancoratge.

TMB podria acabar assumint també la gestió del Bicing?

— Nosaltres estem al servei de les nostres administracions pel que sigui necessari. Estem demostrant que tenim capacitat per gestionar-ho. 

I el tramvia? 

— TMB té la capacitat tècnica, humana i material per poder abordar tots aquests reptes. 

Aquest any se celebra el centenari del metro. Què n’hem d’esperar?

— Volem que sigui, sobretot, una oportunitat per explicar a la societat aquest servei tan fantàstic que donem, i tan important. I per reivindicar la gran tasca que fan tots els treballadors cada dia perquè funcioni.

stats