Barcelona
Barcelona18/12/2022

Més luxe que mai al passeig de Gràcia

Les botigues de grans firmes estan venent fins i tot més que abans de la pandèmia, sobretot per l'augment del comprador nord-americà i local

Barcelona"Jo no havia vist mai aquest ritme de vendes i aquestes cues, és una bogeria!" És el retrat que fa el responsable d'una de les botigues de grans firmes del passeig de Gràcia de Barcelona del moment dolç que viu el carrer més noble de Barcelona en el que és el seu 200è aniversari. I especialment, diu, les botigues que venen productes de luxe. Algunes parlen d'augments de vendes d'un 20%, un 30% o fins i tot un 50% en comparació amb abans de la pandèmia. Un boom que és especialment evident des de l'estiu, quan ja hi havia cues en molts establiments. I que es dona en un moment de molta incertesa econòmica (que no afecta els més rics) i quan encara no s'ha recuperat del tot l'arribada de turistes, que ja està només un 3% per sota del 2019 a tota la demarcació, segons l'últim informe de l'Institut d'Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona. Però encara no s'han normalitzat mercats importants, com el rus o el xinès.

"Estem veient molt comprador nord-americà, que quan ve aquí es troba que els productes li surten més econòmics que al seu país i aprofita i se n'endú més d'un per repartir-lo entre amics i familiars o directament per revendre'l", explica un venedor. I un altre afegeix que també hi ha molt client asiàtic que compra diferents exemplars d'un mateix producte per revendre'l més car a la Xina. Clients que marxen amb tres o quatre bosses de mà d'aquelles que costen més de 3.000 euros. Però en la radiografia que els comerciants fan del client de productes de luxe també hi ha molta població local i cada cop més jove. "Abans aquest tipus de bosses o roba eren només per a l'elit, ara cada cop més veiem gent jove que ve a gastar-se 400 euros en una samarreta o 3.500 o més en una bossa que portava una influencer a les xarxes", expliquen.

Cargando
No hay anuncios

L'associació comercial del passeig de Gràcia confirma el bon moment que viu aquesta zona, i precisa que només el 40% dels establiments són de firmes de luxe però que és l'únic lloc de la ciutat que aglutina aquest sector. "Estem veient, sobretot, que venen molt més compradors dels Estats Units, així com una pujada del visitant d'Amèrica del Sud, que ajuden a compensar la manca de visitants russos i la caiguda dels xinesos. Però també estem veient molt que el client local (entès com tot l'espanyol i fins i tot l'europeu) està comprant més que abans i que això afavoreix els establiments amb una clientela menys turística", diu Lluís Sans, president de l'Associació Passeig de Gràcia. Afegeix, de fet, que les xifres del tax-free a la ciutat, que són les que recullen el volum de vendes a client extracomunitari, encara estan per sota de les d'abans de la pandèmia: un 30% més baixes si es comparen les xifres de gener a novembre del 2019 i del 2022 (això inclou les dades de l'arrencada d'any, que no va ser bona).

Cargando
No hay anuncios

Més despesa que el 2019

Segons les últimes dades de l'Observatori del Turisme de Barcelona, cada visitant va gastar al novembre uns 95,90 euros de mitjana cada dia a la ciutat sense comptar l'allotjament ni el transport d'arribada. Això suposa un augment de 15 euros respecte el novembre del 2019. I l'estimació és que la mitjana de l'any, que ara està en els 84 euros diaris, s'acabi situant entre els 82 i 83 euros quan es facin totes les correccions, molt similar als 82,3 euros del 2019.

Cargando
No hay anuncios

"La gent que ens visita ara està gastant més de forma clara", remarca el president de Turisme de Barcelona, Eduard Torres, que recorda que els primers quatre mesos de l'any la situació estava molt marcada per l'òmicron i que, per això, el còmput global de despesa surt igualat respecte al 2019. Destaca que a principis del 2022 qui viatjava era sobretot gent jove i que, a partir de maig, el sector turístic es va animar amb visitants de més edat i que fan més despesa. I que això també s'ha notat en el preu de les habitacions d'hotel, que han acabat un 15% per sobre del 2019. "S'ha mantingut el nivell de despesa tot i que han vingut menys visitants", resumeix. El turista que gasta més de 300 euros al dia, que és el que freqüenta les botigues de les grans firmes del passeig de Gràcia, representa aproximadament el 3% de tots els que rep la ciutat.

Els que no noten la crisi

"Després de la pandèmia tothom està volent recuperar el temps perdut, i això és normal que es noti més en les botigues de productes de luxe perquè els seus clients són els que no pateixen els efectes de la inflació ni de cap crisi. Qui tenia poder adquisitiu abans, en continua tenint", diu Gabriel Jené, de Barcelona Oberta, que assegura que si el conjunt del comerç de les zones turístiques de la ciutat s'està acostant als nivells del 2019 és fàcil que els establiments de luxe estiguin venent més que llavors: "És un sector que viu un bon moment".

Cargando
No hay anuncios

Tot plegat està portant molts visitants al centre de Barcelona, on aquests dies hi ha molt de moviment. I cues a les portes de les botigues de grans firmes que volen donar un tracte "prèmium" al client i no deixar-lo tafanejar sol els preus de les etiquetes (en molts casos inexistents), sinó acompanyar-lo i assessorar-lo en tot moment. En algunes, com Loewe, que ara prefereix que els clients no facin cua fora de la botiga, es poden contemplar obres d'art o prendre alguna beguda mentre s'espera.

Cargando
No hay anuncios

Temporada baixa

Però els dies que ara venen, els previs a Nadal, no són mai bons pel que fa a visitants a Barcelona, com recalca el president de l'associació del passeig de Gràcia, perquè molts turistes escullen altres destinacions amb més tradició nadalenca. "Ara no notem tant que no hi ha visitant rus, per exemple, perquè tradicionalment ja no venia massa per aquestes dates. La cosa sol animar-se més de cara a Cap d'Any", explica, i detalla que el visitant de més poder adquisitiu sol venir a la primavera, que és quan comença la temporada de creuers, i a la tardor. I des del Gremi d'Hotels confirmen que, des de mitjans de desembre, Barcelona entra en la seva temporada baixa, tot i els grans esforços que fa la ciutat per vendre's com una destinació nadalenca. Un esforç que es nota especialment al passeig de Gràcia, que és el punt de Barcelona amb la il·luminació més espectacular: a les estrelles i cascades de llum del carrer s'hi afegeix l'espectacle de música i llum a la façana de la Casa Batlló.