Cotxes creuant per sobre de la Rambla: l'inici de les obres del tram principal ja es fa notar
Cinc passos per als cotxes creuaran per sobre del passeig durant les obres
BarcelonaEls cotxes ja circulen per sobre de la Rambla. Aquesta és la principal imatge que deixa aquest dilluns l'inici de les obres del tram principal de l'emblemàtic passeig barceloní. Des d'aquest matí el cantó Besòs del passeig ja està tallat i el trànsit només pot circular en direcció muntanya i pel cantó Llobregat. Per facilitar l'accés al Gòtic dels vehicles autoritzats, però, s'han habilitat quatre passos perquè els cotxes puguin travessar la Rambla. Uns nous carrers que aquest dilluns posaven a prova els reflexos i la paciència dels agents de la Guàrdia Urbana que els custodiaven per evitar que ningú fos atropellat.
Els quatre passos per a cotxes –amb els seus corresponents semàfors– eren pràcticament l'única petjada visible de l'inici d'uns treballs que de moment no afectaran el tram central del passeig i que s'aniran desenvolupant en petits fragments del lateral Besòs. Tanmateix, als turistes i passavolants habituals se'ls han afegit des d'aquest matí els operaris que hauran de dur a terme una de les obres més complexes del mandat al consistori: la reforma del tram principal d'aquest emblemàtic passeig de la capital catalana. Entre la plaça Reial i el carrer Ferran, per exemple, ja s'estaven situant avui les tanques perquè la maquinària pesant comenci a treballar a partir d'aquest dimarts, i els cambrers de les terrasses del centre ho observaven analitzant la gimcana que els espera.
Les obres, que està previst que durin fins al febrer del 2027 i que tenen un cost estimat de 41 milions d'euros –55,6 si hi sumem el cost del tram ja realitzat a Santa Madrona–, es dividiran en tres fases. La complexitat dels treballs rau no tant en l'obra en si com en la necessitat de fer conviure la remodelació amb l'ús intensiu que es fa d'aquesta avinguda. Fer-ho requereix resoldre tot un trencaclosques. Sobretot pel que fa a la mobilitat, ja que durant els primers 20 mesos de les obres –mentre s'ataquin primer el tram Besòs i després el tram Llobregat–, la Rambla mantindrà un únic sentit de circulació, que serà sempre en direcció muntanya, és a dir, de Colom a plaça Catalunya. Quan en l'última fase de l'obra –amb una previsió de 12 mesos de durada– es faci la reforma del tram central, els vehicles ja podran circular pels dos laterals.
Així doncs, des d'aquest dilluns els cotxes circularan en direcció muntanya pel cantó Llobregat, que fins ara era de baixada. Per garantir que els vehicles autoritzats –els dels veïns, la distribució urbana de mercaderies, els vehicles de serveis i aquells cotxes que vagin a aparcaments dins l'àmbit– puguin creuar cap al Gòtic, s'obriran al llarg de les obres cinc passos sobre el passeig perquè els cotxes autoritzats puguin creuar d'una banda a l'altra. Seran cinc carrers que travessaran la Rambla i que faran que durant uns mesos els vianants que la recorrin s'hagin d'aturar en alguns semàfors al llarg del recorregut.
D'aquests cinc nous carrers que travessaran la Rambla, quatre estaran actius ja aquest dilluns. Són els que hi haurà a l'altura dels carrers Portaferrissa, Boqueria, Ferran i de la plaça Reial. Més endavant també s'activarà un pas al carrer Escudellers. Aquests vials sobre el passeig han de permetre, per exemple, que els vehicles de càrrega i descàrrega puguin accedir a la plaça Reial i després reincorporar-se a la Rambla en direcció a plaça Catalunya malgrat que la via del cantó Besòs estigui tallada al trànsit.
Afectacions a la xarxa de bus
Les obres també afectaran el transport públic, ja que la línia 59 continuarà pujant per la Rambla, però de baixada anirà per Via Laietana. També es modificarà lleument el recorregut de la línia V13, que ara arribava fins a Pla de Palau, però que amb les obres deixarà de passar per la Rambla i començarà i acabarà a plaça de Catalunya. En el cas del bus nocturn N9, també deixarà de circular per la Rambla i tindrà el seu origen i final a plaça Catalunya.
La logística d'una obra tan complexa obligarà l'Ajuntament –a través de Barcelona d’Infraestructures Municipals SA (BIMSA)– a una constant supervisió del projecte. Així, s'aniran fent petits retocs en la mobilitat a mesura que vagin avançant els treballs, que es faran en trams d'uns 50 metres aproximadament per minimitzar les molèsties a veïns i comerciants. Els primers trams que s'ocuparan seran dos en el tram superior de la Rambla entre el carrer de la Boqueria i la plaça Reial, i un en la part inferior del passeig entre el carrer Santa Anna i la plaça de Catalunya.