La justícia avala la continuïtat de les obres a la Via Laietana
Deneguen la suspensió cautelar de la reforma que havien demanat Foment i Barcelona Oberta
La transformació de la Via Laietana que Barcelona va començar el mes passat continuarà endavant amb el pla previst per l'Ajuntament després que el jutjat contenciós administratiu número 14 de Barcelona hagi denegat l'aturada cautelar de les obres sol·licitada per Foment del Treball i Barcelona Oberta, que han presentat un recurs contra el projecte. Les dues entitats entenen que calien més estudis per tirar endavant la transformació i que pot tenir conseqüències "greus" per a la mobilitat metropolitana. Però la resolució a la qual ha tingut accés aquest diari nega que sigui necessari suspendre els treballs de manera cautelar perquè, apunta, qui hauria d'assumir el cost econòmic d'una eventual marxa enrere de les obres no serien els denunciants sinó el mateix Ajuntament.
El text, de fet, considera contradictoris els dos motius que els denunciants al·leguen per justificar l'aturada cautelar dels treballs, que són, d'una banda, que la reversió de la reforma suposaria un gran cost per a les arques públiques i, de l'altra, que no seria possible retornar a la Via Laietana la seva "funció bàsica d'interès metropolità". El jutge creu que si realment no fos possible fer aquest pas enrere no hi hauria cap impacte econòmic per a les arques municipals. I, per tant, defensa que les obres continuïn. Els treballs ja tallen aquests dies la circulació en sentit pujada a partir de la plaça d'Antoni Maura.
La reforma aprovada per a la Via Laietana limitarà la circulació de trànsit privat a un únic carril en sentit baixada (amb la velocitat limitada a 30 km/h) i s'espera que estigui enllestida el 2024. El nou projecte busca deixar enrere el protagonisme del trànsit que sempre ha acollit la Via Laietana, per on, segons dades del 2018, circulen cada dia uns 47.000 vehicles. Amb la reforma, les voreres s'ampliaran fins als quatre metres (el compromís municipal és que el nou espai no l'ocupin terrasses).
El sentit de pujada quedarà restringit a bicicletes (amb carril segregat), transport públic i veïns (com ja es fa a la Rambla, es controlarà amb càmeres que qui utilitzi el carril sigui veí de la zona o tingui destí a la mateixa Via Laietana). Pel que fa a la baixada, hi haurà un carril pensat per al trànsit privat i un de compartit entre bicicletes i autobús, com el que ja funciona al carrer Creu Coberta.