La gran pèrgola solar del Port Olímpic abastirà d'energia verda el port, el Zoo i set aparcaments municipals
La pèrgola fotovoltaica, que farà ombra als nous restaurants, permetrà també carregar embarcacions i cotxes elèctrics dins del port
BarcelonaQuan acabin les obres de remodelació del Port Olímpic de Barcelona –ben visibles des de fa mesos al costat de la platja– hi haurà un element que sobresortirà i saltarà a la vista més que cap altre. Una gran pèrgola fotovoltaica, formada per quatre grans panells solars, es convertirà en el sostre de l'anomenat Balcó Gastronòmic del nou port i nodrirà d'energia solar tot el complex. Amb una capacitat de generar l'energia equivalent a 250 llars, aquests grans panells solars, de fet, no només generaran electricitat per al Port Olímpic, sinó que abastiran d'energia renovable altres instal·lacions de la ciutat que estan a menys de 2 quilòmetres (el límit que imposa la llei): el Zoo de Barcelona, el Cementiri de Poblenou i set aparcaments que també són de l'empresa pública Barcelona Serveis Municipals (BSM), propietària del Port Olímpic.
"Serà la instal·lació fotovoltaica més gran de la ciutat de Barcelona", assegura el responsable de sostenibilitat del Port Olímpic, David Serrano, que està convençut que la nova pèrgola "esdevindrà una nova icona de la ciutat". En total seran 1.576 plaques fotovoltaiques, que ocuparan una superfície total de 3.560 metres quadrats amb capacitat per generar 825.000 kWh, amb 620 kW de potència pic. Ha costat 1,9 milions d'euros i estarà a punt a finals de l'estiu que ve. La seva superfície és una mica inferior a la de la placa solar del Fòrum (uns 3.700 metres quadrats), però tindrà una "potència més gran, per generar gairebé el doble d'electricitat que aquella", diu Serrano. Fora del nucli urbà, el projecte de mega placa solar a Mercabarna –quan estigui construïda– el superarà, i serà, de fet, el més gran de tot l'Estat.
Carregadors d'energia solar per a vaixells i cotxes elèctrics
La nova pèrgola del Port Olímpic encara tindrà un altre ús: nodrirà dos carregadors ultraràpids per a les embarcacions elèctriques que facin parada en aquest port esportiu i ciutadà de Barcelona. Aquests dos punts de càrrega –que han costat poc més d'un milió d'euros, dels quals 423.200 provenen dels fons Next Generation de la UE– estaran actius a partir de finals de l'estiu del 2024 perquè s'hi puguin endollar els vaixells elèctrics que competeixen a la Copa Amèrica de Vela. De fet, el Port Olímpic serà la base per a les embarcacions de les regates femenina i juvenil d'aquesta competició, que se celebrarà entre setembre i octubre de l'any que ve, mentre que la masculina té com a base el Port Vell.
Però atès que el sector de la vela i la navegació en general encara està poc electrificat, els carregadors serviran també –i potser principalment, almenys els primers anys– per donar servei a cotxes elèctrics que passin pel port. "El sector de la nàutica d'esbarjo va deu anys per darrere del vehicle rodat en el seu grau d'electrificació", apunta el degà del Col·legi Oficial d'Enginyers Industrials de Catalunya, Narcís Armengol.
Després de trenta anys d'història, el Port Olímpic de Barcelona està immers en un procés de remodelació integral, per adaptar-se no només als nous temps sinó també als objectius de l'Acord de París contra l'emergència climàtica i a l'Agenda 2030 de l'ONU. Segons David Serrano, l'empremta de carboni del Port Olímpic, de fet, s'ha reduït en un 60% en tres anys, de 1.100 tones anuals de CO₂ el 2019 a les actuals 440-470 tones anuals. "Estem impulsant projectes que ens ajudin a mitigar els efectes de la crisi climàtica i que, a la vegada, eliminin l’impacte que el mateix port pugui tenir sobre l’entorn", remarca la primera tinenta d'alcaldia i presidenta de BSM, Laia Bonet.
Climatització amb aigua de mar i renaturalització del fons marí
Per això, més enllà de l'energia renovable, el nou Port Olímpic incorporarà també altres innovacions en matèria de sostenibilitat, com un sistema de climatització que utilitzarà aigua del mar per refrigerar els equips de producció tèrmica i que després la retornarà al mar. Segons BSM, aquest nou sistema no només evitarà sorolls i vibracions sinó que també evitarà l'efecte illa de calor que també generen els aires condicionats, alhora que reduirà entre un 10% i un 30% el consum energètic respecte als sistemes de climatització convencionals. "A més, l'ús de l'aigua de mar com a recurs evita la utilització de recursos químics, el consum d'aigua provinent de la xarxa convencional, fuites de gasos refrigerants o l'ús de productes químics associats a altres solucions", diuen des de BSM. En aquest cas, aquest projecte té un pressupost de 620.000 euros i s'espera que estigui en marxa la primavera del 2024.
A més de reduir la seva empremta de carboni, el Port Olímpic també ha d'adaptar-se a la crisi climàtica, que està deixant cada cop més impactes en el medi marí. La pujada del nivell del mar és un d'aquests impactes, i per això el moll de Recer que protegeix aquest port ciutadà i esportiu de Barcelona s'ha reforçat. Per protegir-lo d'onades i tempestes, l'any 2021 es van enfonsar 2.000 blocs de formigó que revestien aquest dic. Però aquesta obra d'adaptació es va planificar també amb objectius de conservació i regeneració de la biodiversitat marina: 300 dels blocs instal·lats es van "naturalitzar", amb una superfície rugosa per afavorir que s'hi instal·lessin organismes vius i s'hi generessin ecosistemes. A això s'hi afegiran, el 2024, 100 nous biòtops, uns elements amb forma d'iglú, on es puguin refugiar espècies marines: gorgònies, meros, congres, morenes, esponges, pops o llagostes, entre d’altres.