Fins a 300 camions al dia i 137 arbres talats: l'impacte de les obres de FGC al Parc Joan Miró
El Govern estudia alternatives però avisa que totes tindrien una "forta afectació" per a la mobilitat i els veïns
BarcelonaLa prolongació de la L8 de Ferrocarrils per poder unir la plaça Espanya de Barcelona amb el barri de Gràcia i donar servei a zones de la ciutat que ara no tenen metro està prevista des de fa dues dècades i posada negre sobre blanc des de fa deu anys, que és quan se n'exposa el primer estudi informatiu. El 2014, i després d'analitzar i descartar altres alternatives, ja es va decidir que la campa de la tuneladora que ha de perforar aquest gran túnel s'ubicaria al Parc Joan Miró, el gran parc de l'Esquerra de l'Eixample. La previsió és ocupar-ne una tercera part de la superfície i talar fins a 137 arbres que Parcs i Jardins ha considerat que no són trasplantables (41 més es traslladaran a un viver i tornaran quan tot hagi acabat). Ara, però, el projecte ha disparat les alarmes del teixit veïnal de la zona, que denuncia que s'ha mogut amb "opacitat", i no està disposat a veure com es trosseja un dels pocs espais verds del barri. I també les del govern municipal, que urgeix a replantejar-lo per evitar l'escabetxina d'arbres. I aquesta reacció d'última hora és la que sorprèn la conselleria de Territori, que argumenta que el consistori estava informat des del primer moment de com es farien aquestes obres, perquè és el responsable de dissenyar-ho en superfície, i que el projecte compta amb els informes favorables de Parcs i Jardins. Que tot estava pactat i repactat des de fa anys, vaja.
"És possible que els veïns no tinguessin tota la informació, però l'Ajuntament no pot al·legar ignorància", defensen fonts de la conselleria. Un xoc que arriba quan falten només dos mesos per a les eleccions municipals i cinc o sis per a l'inici previst dels treballs. I que tensa la relació entre Ajuntament i Govern en una obra de molta envergadura: implica la posada en marxa d'una tuneladora de cent metres de llarg que es vol que perfori sense pausa. Cada dia avançarà entre 15 i 20 metres (30 els dies bons). I això suposa que cada dia hi haurà entre 100 i 150 camions (300, els dies que s'avanci més) emportant-se la terra que arribi al parc. I aquest és un altre dels aspectes que inquieta el veïnat de la zona, que, a part de perdre part del parc, viurà amb un trànsit continuat de camions d'obra.
Des de la conselleria reiteren que ocupar l'arbreda del Joan Miró no va ser la primera opció que es va estudiar. Que abans, i amb el vistiplau dels tècnics municipals, ja es van descartar altres ubicacions que ara es tornen a posar sobre la taula, com el Paral·lel, l'avinguda Maria Cristina o el carrer Llançà. Qualsevol d'aquests emplaçaments alternatius, defensen, suposaria una "forta afectació" tant sobre la mobilitat com sobre la vida dels veïns de les zones pròximes. Per això, tot i que estan tornant a mantenir reunions amb tècnics de l'Ajuntament, no amaguen que veuen "molt complicat" trobar alguna alternativa que pugui oferir l'hectàrea que necessita aquest espai d'obres sense suposar un gran terrabastall per a la vida de la ciutat. El que seria més factible, admeten, és mirar de retallar l'afectació que les obres tindran sobre el parc i indultar alguna zona... i algun arbre. "Optimitzar i afectar menys arbres", resumeixen.
Oficines i magatzem
De fet, una de les queixes dels veïns mobilitzats –que aquest dimecres es tornaran a manifestar– és que, a banda de la zona logística d'explotació de la tuneladora (que ha d'estar a prop del pou d'atac del carrer Llançà), també s'ubiquin al parc altres serveis, com les oficines (sobre el dipòsit d'aigües pluvials) o el magatzem de les dovelles necessàries per anar assegurant el túnel. "El que exigim és que no tirin pel dret, que es miri al detall cada afectació que es fa sobre el parc, que no ho posin tot aquí perquè és el més fàcil", reivindica Xavier Riu, de l'Associació de Veïns de l'Esquerra de l'Eixample.
Els mateixos comuns porten avui una proposició a la comissió d'urbanisme de l'Ajuntament per demanar una alternativa millor per a les obres. I el que molesta a la Generalitat és que el govern municipal hagués acceptat fins ara l'ocupació del parc, que des del maig del 2021 ja té un informe de Parcs i Jardins dient exactament per quina espècie s'ha de substituir cada arbre talat, i que ara digui que això és una línia vermella per fer les obres. Segons van justificar a l'ARA fonts de l'àrea d'Urbanisme del consistori, fins ara el projecte s'havia mogut en el camp tècnic i les alertes es van encendre quan els dibuixos han arribat al terreny polític.
Afectacions al trànsit
Abans, l’Ajuntament sí que havia comunicat dubtes sobre la conveniència que les obres afectessin el parc, però sempre s'havia acatat aquesta afectació com un mal menor per tirar endavant una obra que es veia molt necessària. I s'exigia que es garantís, en qualsevol cas, que el verd afectat quedés en el mateix estat després de les obres, i que es preservessin els arbres que es consideren trasplantables. El Joan Miró no és l'única zona de la ciutat on hi haurà arbres afectats per aquesta obra, tot i que sí que és la més gran. En total, el projecte afectaria 254 arbres de carrers i de parcs (i una trentena més dins de l'Escola Industrial). Les obres haurien de començar a finals d'estiu, i no serà fins al 2025 quan s'arribarà a la màxima ocupació sobre el Parc Joan Miró. Els treballs tindran un fort impacte en la mobilitat de la ciutat en punts com la Gran Via, a tocar de la plaça Espanya, que no quedarà completament tallada, però sí que es preveu que tingui tallat el lateral mar i que, en algunes fases, el tronc central quedi amb només dos carrils.