Entitats del Raval i Sant Antoni, contra la reobertura de la ronda al trànsit: "Que Colau es mulli"
Les obres per retirar la llosa de formigó han de començar el mes que ve i l'últim projecte presentat hi recupera el pas d'autobusos
BarcelonaSi el govern d'Ada Colau té una patata calenta per gestionar en el que queda de mandat és la reforma de la ronda Sant Antoni. Per ara, hi ha una certesa consensuada, que és que les obres per retirar la llosa de formigó que durant anys va sostenir les carpes del mercat provisional de Sant Antoni començaran el mes que ve. Com més aviat millor, com urgien els comerciants. Però, a partir d'aquí, el debat sobre com s'ha de reconfigurar el nou espai continua viu: enfronta el conglomerat d'entitats que defensen que després de 15 anys sense trànsit aquest espai s'ha de mantenir completament pacificat, i entitats com la plataforma d'Afectats per la Llosa, que advocaven per fer-hi passar un carril de pujada i un de baixada de bus i carril bici. A principis de juny, la tinent d'alcaldia d'Urbanisme, Janet Sanz, va anunciar una solució de “consens”, que era mantenir la ronda com a plataforma única però reobrir-hi un carril bus de baixada, que servís per descongestionar el carrer Sepúlveda i el tram contra direcció que fan ara al carrer Urgell. El rebuig a aquesta proposta, però, s'ha anat organitzant i avui la plataforma pro pacificació de la ronda ja suma 43 entitats contràries a reobrir cap carril al trànsit on ara hi ha la llosa.
Consideren que recuperar la circulació d'autobusos en aquest tram és renunciar a un espai que ara té molta vida ciutadana i anar en contra de la filosofia que s'aplica en altres punts de la ciutat per conquerir espai per al vianant, com les superilles. "Defensem que el model de superilla també ha d'arribar als barris populars de la ciutat com ara el Raval", han reivindicat en un decàleg que apel·la directament a l'alcaldessa de la ciutat, Ada Colau. Li han demanat que els rebi aviat en una reunió. "Que es mulli", ha remarcat Xavier Caballé, de Fem Sant Antoni, una de les entitats de la plataforma, que també inclou les associacions de famílies de les escoles de la zona i entitats com Eixample Respira. El dibuix de com ha de quedar la ronda després de la llosa ha generat discrepàncies entre socialistes, més partidaris de recuperar carrils de bus i bici, i comuns, que han assumit com a mal menor la solució de mantenir un únic carril de bus.
Una de les principals queixes d'aquest conglomerat veïnal és que, tot i que quan es va presentar la proposta de reforma es va dir que s'acabaria de discutir amb els veïns, no han estat convocats a cap trobada més amb l'Ajuntament. Un extrem que confirmen des de la plataforma d'Afectats per la Llosa, que tampoc no ha tingut més notícies del procés, però que sí que defensa el projecte amb el carril bus. Només hi va haver un intent de convocar només les Associacions de Famílies (AFA), que no va reeixir perquè les famílies van demanar no segmentar el moviment: "No assistirem a cap reunió fins que s'hi incloguin totes les entitats compromeses amb la conversió en zona de vianants de la ronda". I no n'hi ha hagut més.
Un dic de contenció
"Sembla que vulguin una frontera que contingui tot allò que passa al Raval", han recelat les entitats contràries a la reobertura al trànsit, que han avançat que començaran mobilitzacions per deixar clar el seu rebuig al projecte. En el seu decàleg inclouen arguments com que el Raval sigui el tercer barri amb més infants de Barcelona i, en canvi, un dels que té menys espais de joc. Nou àrees per a 6.032 criatures de menys de 14 anys, mentre que al Clot hi ha deu zones de joc per a 3.055 infants. També han lloat l'èxit de les activitats dinamitzades que s'organitzen des de l'estiu sobre la llosa, i que atrauen molts nens de banda i banda de la ronda.
Preguntat sobre aquestes reivindicacions, el regidor de l'Eixample, Pau González, ha defensat que van frenar el projecte de reurbanització prevista perquè els veïns van demanar que no el fessin i que es van avenir a obrir un procés de debat sobre com havia de ser la nova ronda de Sant Antoni. Ha assegurat que el pla continua sent deixar encarrilades les obres a l'espai abans que acabi el mandat. Els veïns, tant els pro pacificació com els partidaris de recuperar el pas de busos, exigeixen concrecions per poder engegar les obres en els terminis previstos. La plataforma d’Afectats per la Llosa urgeix a aplicar el
projecte anunciat al juny, que considera que ja inclou cessions per part de tots els actors en conflicte i que és una bons solució.