Barcelona

Embussos i dubtes en la primera setmana de la nova ronda Sant Antoni

L'Ajuntament s'obre a fer petits canvis però demana valorar la reforma quan s'acabin del tot les obres

Cua de busos i cotxes al nou tram de la Ronda Sant Pau
23/11/2024
3 min

BarcelonaDesprés de quinze anys de provisionalitat, la nova ronda Sant Antoni comença a treure el cap. Tot i que les obres encara continuen, fa una setmana que es va estrenar el primer tram, el que va entre els carrers Villarroel i Comte Urgell. Una inauguració a mig gas però que ha arribat acompanyada de controvèrsia, com gairebé tot el que té a veure amb aquest projecte. Aquest cop el debat gira entorn del carril que s'ha obert al trànsit en aquest tram i que en els seus primers dies en marxa ha convertit aquesta avinguda fronterera entre l'Eixample i Ciutat Vella en un complet embús.

Inscriu-te a la newsletter Barcelona Inscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

A qualsevol hora del dia, les cues de vehicles –autobusos, però també cotxes privats i motos– són habituals. Les causes del tap són diverses, però tenen un protagonista principal: el nou semàfor a l'encreuament entre la ronda i el carrer comte d'Urgell. Una barrera que gairebé sempre està vermella. Els cotxes passen prop d'1 minut i 10 segons aturats abans que el semàfor no es posi verd. I quan es posa verd, només dura 12 segons. És el temps just perquè passin tres o quatre cotxes, l'últim gairebé sempre ja fregant la infracció. L'embús s'aguditza pel fet que hi ha fins a sis línies de bus que han d'encotxar i desencotxar a la parada que hi ha en aquest tram.

Les imatges de cues de vehicles i el so dels motors han acabat de crispar la part dels veïns que havien defensat històricament la pacificació de la ronda i que fa mesos que criticaven els canvis que s'estaven fent sobre el projecte original. Tot i que ja estava previst que els busos que baixen per Villarroel poguessin girar per la Ronda per anar a buscar el carrer Manso, els veïns no esperaven que també hi poguessin circular vehicles privats. Tampoc que la calçada fos d'asfalt i no de pedra.

"S'està demostrant que és un error obrir-ho per a tota mena de vehicles", sosté Àngel Cordero, de la Plataforma Pro Pacificació de la ronda. Considera que l'Ajuntament i els tècnics "han prioritzat els interessos econòmics d'alguns representants del comerç" i que les decisions preses "reflecteixen una mentalitat pròpia del segle XX" i "deixen de banda polítiques enfocades a combatre la crisi climàtica i a millorar la qualitat de vida al barri".

Un pas caòtic

Una altra queixa d'aquests veïns és pel fet que ara mateix hi ha un punt caòtic. Tot i estar pacificat, el pas entre el primer tram i el segon de la ronda continua sent un trànsit constant de vehicles que baixen des de Villarroel en direcció cap a Riera Alta per endinsar-se en el Raval. Una estona aturat en aquell punt permet observar com ningú acaba de tenir gaire clar qui té preferència.

Des de l'Ajuntament subratllen que encara s'està en fase d'obres i que fins que no estigui tot acabat no estaran consolidades l’obra ni la mobilitat. Argumenten, a més, que "cal temps d’adaptació del trànsit a la nova configuració de circulació". Les mateixes fonts assenyalen també que encara falten ajustaments, com ara instal·lar la senyalització a l'encreuament entre Floridablanca i Villarroel per dissuadir part del trànsit que baixa per aquest últim carrer, així com incrementar la que hi ha quan els vehicles arriben a la ronda Sant Antoni. També falta per instal·lar, apunten, la senyalització que restringeix l'entrada a Ciutat Vella a través de Riera Alta.

Tanmateix, el consistori s'obre a fer canvis puntuals en alguns aspectes. En una reunió dilluns passat amb els veïns més crítics, l'Ajuntament ja es va comprometre a situar un control d'accés en el tram dos de la ronda –entre els carrers Villarroel i Casanova– per garantir que el pas autoritzat de vehicles sigui "únicament i exclusivament per al veïnat". A més, també s'obren a fer canvis en les fases semafòriques per intentar evitar el col·lapse.

Llums de Nadal a la ronda

Els veïns que s'oposaven al projecte actual de pacificació, però, opinen que el que està passant ara al carrer és fruit del projecte que es va acordar en el seu moment. "Era tal qual aquest", diu Lídia Núñez, de Som Sant Antoni. En el seu cas, creu que bona part del tap que es produeix ara a Ronda Sant Antoni és perquè s'ha hagut de tallar el carrer Tamarit per fer-hi obres i els cotxes no hi poden passar.

De fet, Núñez critica que s'hagi aixecat aquest carrer "en plena època de Nadal". Som Sant Antoni i l'Ajuntament, però, han arribat a un acord per dinamitzar el primer tram de la ronda Sant Antoni. El consistori hi posarà llums de Nadal i s'han fet una sèrie de vídeos promocionals per animar els barcelonins a acostar-se a aquest passeig.

stats