Barcelona

Deu dels 11 morts en accidents de trànsit aquest any a Barcelona són motoristes

L'alcohol, la manca d'atenció i l'excés de velocitat són les principals causes de l'alta sinistralitat

La meitat dels motoristes implicats en accidents a la ciutat no tenen formació.
Mar Bermúdez i Jiménez
11/07/2022
2 min

BarcelonaEn aquest primer semestre de 2022 han mort 11 persones en accidents de trànsit a Barcelona, 10 de les quals eren motoristes. És un molt mal mig any a les carreteres, perquè són tres morts més que els 8 que es van registrar el 2021 i també el 2019. Tot i això, respecte al 2019, l'any de referència tenint en compte les restriccions de mobilitat que hi ha hagut durant els dos anys de pandèmia, els accidents de trànsit han disminuït un 24%: n'hi ha hagut 6.800.

Inscriu-te a la newsletter Barcelona Inscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

En tot cas, els motius principals dels accidents continuen sent l'alcohol, la manca d'atenció i l'excés de velocitat. De fet, la Guàrdia Urbana de Barcelona assegura que el comportament de la ciutadania és el principal causant de la majoria de sinistres, com saltar-se un semàfor, creuar sense pas de vianants o conduir entre carrils en el cas de les motos. La majoria d'accidents de moto els ha provocat el mateix conductor amb ell mateix com a víctima, sense més implicats.

La tinent d'alcalde i regidora de Mobilitat, Laia Bonet, ha assegurat aquest dilluns que "la moto és un dels vehicles més vulnerables de la nostra piràmide de mobilitat" i que "la lluita per reduir la sinistralitat entre el col·lectiu dels motoristes és una prioritat". El tinent d'alcalde de Seguretat, Albert Batlle, ha apuntat que "amb tres anys de vigència de carnet de cotxe es pot conduir una moto, sense necessitat de formació específica" i, per aquest motiu, l'Ajuntament treballa en un pla de la moto que inclogui informació i formació per als conductors, sobretot els motoristes, per garantir coneixement específic del vehicle. En aquesta línia, Bonet ha afirmat que a la ciutat cada vegada hi ha menys vehicles registrats, cosa que es tradueix en "menys coneixement viari". "Cal incloure aquest coneixement d'alguna manera", ha insistit, i ha plantejat fer cursos i campanyes informatives.

Es treballa, també, amb mesures com l'increment dels radars a la ciutat per garantir el respecte a la velocitat, millorar l'ús de la tecnologia per poder identificar i atribuir responsabilitats en casos d'infracció, crear un observatori de la moto, recollir més dades sobre els accidents, com ara si es tracta de motos de serveis de sharing, o la qualitat de l'asfalt per identificar zones que puguin necessitar obres de manteniment. La principal acció que es planteja és una campanya de conscienciació per reduir els riscos i accidents fruit de la manca d'atenció, les distraccions al volant i no respectar la distància de seguretat.

Més accidents amb patinets

Aquest mig any s'ha detectat també un augment considerable de l'ús de vehicles de mobilitat personal, com els patinets elèctrics i, en conseqüència, un increment dels accidents amb aquests vehicles: hi ha hagut 397 sinistres amb lesionats, un 13,4% més. Aquesta dada fa anys que va a l'alça i preocupa l'administració, que treballarà per intentar reduir-la. En canvi, s'han reduït els accidents amb bicicletes implicades (de 420 el 2021 a 399 aquest any). Pel que fa a les ubicacions dels accidents, el districte de Barcelona on més se n'han produït és l'Eixample, a molta distància respecte als tres següents que són Sant Martí, Sarrià-Sant Gervasi i Sants-Montjuïc. En total, hi ha hagut 83 persones ferides greus en accidents de trànsit, un 20% menys que el primer semestre del 2019, i la majoria són conductors.

stats