Ni cotxes ni vianants: talls al centre de Barcelona durant 38 hores per la Fórmula 1
La zona més afectada serà l'entorn de la plaça Catalunya i les afectacions s'allargaran fins dijous
BarcelonaComencen els talls de trànsit al centre de Barcelona per l'exhibició de Fórmula 1. Entre avui dimarts i la matinada de dijous, els carrers compresos entre Aragó i la plaça Catalunya, i rambla de Catalunya i Pau Claris s'aniran tallant de forma progressiva, fins a arribar a la interrupció total del trànsit en aquesta zona.
Des de les 16 h d'avui dimarts està tallat l'entorn de la plaça Catalunya fins a la Gran Via. Quan caigui el dia, a les 22 h, es tallarà també el passeig de Gràcia. Dimecres, a part d'aquestes afectacions, també quedaran tallats els carrers Consell de Cent i Diputació i la Gran Via, i els talls també afectaran els vianants: per travessar el passeig de Gràcia a peu caldrà pujar fins al carrer Aragó o baixar fins a la ronda de Sant Pere.
Per tant, els trams més afectats per l'exhibició de bòlids de la Fórmula 1 seran el de passeig de Gràcia entre la plaça Catalunya i la part inferior de la Gran Via, així com el carrer Casp fins a Pau Claris i un tram de la ronda de Sant Pere, que estaran tallats un total de 38 hores (des de dimarts a les 16 h fins dijous a les 20 h). En aquesta zona els vianants no podran travessar la ronda Sant Pere, però sí el carrer Casp. A més, una desena de busos (el D50, l'H16, el V15 i el 19, el 22, el 24, el 52, el 54, el 55 i el 67) es veuran afectats i hauran de canviar el seu recorregut habitual.
El gran reclam de l’esdeveniment que se celebra al passeig de Gràcia avui a partir de les 18 h com a prèvia del Gran Premi de Catalunya és el pilot madrileny Carlos Sainz, qui correrà amb el seu Ferrari per l’emblemàtica via de la capital catalana. També hi participaran Jack Doohan, pilot reserva d’Alpine, Pepe Martí, pilot de la Fórmula 2, i Mari Boya, de la Fórmula 3.
Toc d'atenció de la Sindicatura de Greuges
L'esdeveniment ha generat malestar i indignació entre bona part dels moviments socials de la ciutat. La setmana passada un centenar d'entitats veïnals, socials i ecologistes de la capital van presentar un manifest contra l'exhibició de cotxes de F1 al centre de la ciutat. "Barcelona no es pot convertir en un parc d'atraccions. Estan venent la ciutat davant dels nostres nassos", va alertar Jordi Elgström, de la plataforma Eixample Respira.
Aquest rebuig va ser compartit per la Sindicatura de Greuges de Barcelona, que ha advertit que l'exhibició "no és coherent" amb les polítiques de mobilitat sostenible ni amb el respecte als drets a l'espai públic, a un medi ambient sa i a la salut. Per al síndic, David Bondia, l'exhibició de cotxes de Fórmula 1 pel centre de la ciutat és un esdeveniment "difícilment justificable". En canvi, des de l'Ajuntament de Barcelona es defensa que l'exhibició –que té un cost d'1 milió d'euros– és un esdeveniment "perfectament compatible" amb la voluntat i el "compromís clar de seguir pacificant el trànsit, reduint el CO₂ i combatent la contaminació acústica".