Barcelona

Els cotxes podran creuar per sobre de la Rambla durant les obres

La reforma del tram principal del passeig començarà el dia 17 de juny

BarcelonaLa reforma de la Rambla de Barcelona està a punt d'entrar en la seva fase decisiva. Les obres del tram principal del passeig –el que va des de l'Arc del Teatre fins a Canaletes– començaran el 17 de juny. Es tracta d'una de les actuacions més complexes del mandat a la capital catalana. Fer conviure la remodelació –que es farà en tres fases i que es vol tenir acabada abans del febrer del 2027– amb l'ús intensiu que es fa d'aquesta avinguda requereix resoldre un trencaclosques complex. Un jeroglífic pel que fa a la mobilitat que provocarà, fins i tot, que s'obrin cinc passos sobre el passeig perquè els cotxes autoritzats puguin creuar d'una banda a l'altra. Cinc carrers que travessaran la Rambla i que faran que durant uns mesos els vianants que la recorrin s'hagin d'aturar en alguns semàfors al llarg del recorregut.

Inscriu-te a la newsletter De Sant Jaume al mónInscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

Per entendre el sentit d'aquests cinc passos per als cotxes autoritzats –els dels veïns, la distribució urbana de mercaderies, els vehicles de serveis i aquells cotxes que vagin a aparcaments dins l'àmbit– cal remuntar-se al passat mes d'octubre, quan l'alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, va anunciar el seu pla per reduir de 72 a 32 mesos el temps de durada de les obres. Per aconseguir-ho, es va dividir la reforma de la Rambla en tres únics trams: primer es remodelarà tot el cantó Besòs –des de la façana dels edificis fins als arbres, aproximadament– durant prop de 10 mesos, després s'atacarà el cantó Llobregat durant 10 mesos més i finalment es farà el tram central del passeig durant uns 12 mesos. Mentre es facin les obres, la Rambla mantindrà un únic sentit de circulació que serà sempre en direcció muntanya –de Colom a plaça Catalunya–. Així, quan el tram de les obres afecti el cantó Besòs, els cotxes pujaran pel cantó Llobregat, mentre que durant el segon tram de reforma pujaran pel cantó Besòs.

Cargando
No hay anuncios
Canvis en la mobilitat a la Rambla per les obres
La via només tindrà sentit de pujada pel cantó Besòs i es faran cinc passos perquè els cotxes puguin creuar cap al Gòtic per sobre de la Rambla

Això genera una sèrie de complicacions en la mobilitat dels veïns i dels serveis que el pla presentat aquest dilluns per l'Ajuntament aspira a resoldre per garantir la distribució urbana de mercaderies, els serveis de neteja i els aparcaments. I entre les mesures destacades hi ha aquests cinc passos perquè els vehicles puguin creuar per sobre de la Rambla. Els tres primers començaran a senyalitzar-se aquest dimarts i estaran actius a partir del dia 17 de juny a l'altura dels carrers Portaferrissa i Ferran i de la plaça Reial. Més endavant també s'activarà un pas al carrer Escudellers i un altre a tocar del Pla de l'Os. Aquests vials sobre el passeig han de permetre, per exemple, que els vehicles de càrrega i descàrrega puguin accedir a la plaça Reial i després tornar a reincorporar-se a la Rambla en direcció a plaça Catalunya malgrat que la via del cantó Besòs estigui tallada al trànsit.

Cargando
No hay anuncios

Les obres també afectaran el transport públic, ja que la línia 59 i el bus nocturn N9 només seguiran pujant per la Rambla, però de baixada aniran per Via Laietana. També es modificarà lleument el recorregut de la línia V13, que ara arribava fins a Pla de Palau, però que amb les obres deixarà de passar per la Rambla i tindrà començarà i acabarà a plaça de Catalunya.

De 50 metres en 50 metres

La logística d'una obra tan complexa obligarà l'Ajuntament –a través de Barcelona d’Infraestructures Municipals SA (BIMSA)– a una constant supervisió del projecte. Així, s'aniran fent petits retocs en la mobilitat a mesura que vagin avançant els treballs, que es faran en trams d'uns 50 metres aproximadament per minimitzar les molèsties a veïns i comerciants. Els primers trams que s'ocuparan seran dos en el tram superior de la Rambla entre el carrer de la Boqueria i la plaça Reial, i un en la part inferior del passeig entre el carrer Santa Anna i la plaça de Catalunya.

Cargando
No hay anuncios

Darrere d'aquestes pastilles de 50 metres s'amaga una explicació tècnica que té el camió de bombers com a vara de mesurar. Per garantir l'assistència en cas d'emergència, els camions de bombers han de poder accedir per força fins a una distància de, com a màxim, 25 metres del lloc.

En roda de premsa, la primera tinent d'alcalde d'Urbanisme i Mobilitat, Laia Bonet, ha admès que la gestió d'aquestes obres mesuraran "gran part de l'èxit" d'aquesta reforma que, en paraules del quart tinent d'alcalde i regidor de Ciutat Vella, Albert Batlle, és "possiblement l'obra més emblemàtica de l'actual mandat municipal". Tot i les mesures per facilitar la mobilitat a la zona, la recomanació municipal és no acostar-se amb vehicle privat a la Rambla mentre durin les obres si no és indispensable.

Cargando
No hay anuncios

El projecte final

Si els barcelonins volen fer-se la idea de com serà la fotografia final del passeig, com si es tractés d'un pis de mostra, poden visitar el tram de les obres ja gairebé enllestit entre el passeig Colom i Santa Madrona. On ja es pot veure el paviment definitiu del passeig i la seva nova amplada. Un cop acabin les obres, la nova Rambla tindrà un únic carril de circulació per banda i guanyarà espai tant a la plataforma central com a les voreres, que tindran una amplada d’un mínim de tres metres, amb un paviment unificat amb línies horitzontals de façana a façana. El pas de vehicles, com ja passava en el sentit ascendent, quedarà restringit al trànsit veïnal, bicicletes, autobusos, la distribució urbana de mercaderies, els vehicles de serveis i l’accés als aparcaments de l’àmbit. A la zona de Colom-Drassanes es modificarà el traçat de l’avinguda de les Drassanes per millorar la connexió amb el litoral i es generarà un nou espai d’arribada al davant de mar.

Cargando
No hay anuncios