Els comuns exigeixen a Collboni tancar dues terminals de creuers a canvi dels pressupostos
Reclamen també impulsar una norma barcelonina per prohibir el lloguer de temporada el 2025
BarcelonaBarcelona en Comú ha obert formalment aquest dijous el ball de la negociació dels pressupostos de Barcelona per al 2025. Ho han fet amb una roda de premsa des de l'eix verd de Consell de Cent en què han posat sobre la taula les dues primeres condicions concretes que posen a l'alcalde, Jaume Collboni, per donar llum verda als comptes: activar una via pròpia per prohibir el lloguer de temporada a la ciutat el 2025, sense esperar una regulació per part de l'Estat, i tancar dues de les terminals de creuers que hi ha al Port de Barcelona.
La primera de les condicions arriba després que Junts impedís tramitar la norma que aspirava a regular el lloguer de temporada a escala estatal. Segons Sanz, Barcelona "no es pot quedar de braços plegats" mentre el govern espanyol troba una via alternativa, i ha d'actuar pel seu compte. Ha explicat que en l'anterior mandat, quan era ella qui estava al capdavant de l'àrea d'Urbanisme, ja va començar a estudiar vies per fer-ho i que l'Ajuntament ja disposa d'informes redactats en aquest sentit.
La proposta que els comuns posen sobre la taula implica una modificació del Pla General Metropolità (MPGM) que declari tot l'habitatge residencial de la ciutat com a habitatge permanent i que hauria d'anar acompanyada d'un pla especial urbanístic que reguli detalladament en quins casos es poden permetre habitatges de temporada. Amb aquestes dues eines, entenen, l'Ajuntament en tindria prou per posar fi als lloguers de temporada a la ciutat. "Davant el bloqueig de Junts, el PSC té dues opcions. Ser-ne còmplice o no ser-ne", ha etzibat Sanz.
Pel que fa als creuers, els comuns demanen tancar dues de les set terminals de creuers de què disposa el Port. En concret, plantegen no renovar la concessió de la terminal que es renova anualment i aturar la que encara no està operativa. Tot i no estar en marxa, la terminal ja està construïda, el que obre la porta a haver d'afrontar possibles indemnitzacions milionàries. Tanmateix, Sanz ha opinat que "seria impensable que en aquest context de massificació turística Barcelona inaugurés una nova terminal de creuers", i ha assegurat que el tinent d'alcalde d'Economia, Jordi Valls, està "d'acord personalment" amb aquesta petició.
Aquestes dues mesures concretes són les primeres que han posat els comuns sobre la taula després de la trobada inicial que Sanz va mantenir amb Valls fa uns dies. L'encara portaveu de Barcelona en Comú a l'Ajuntament ha apuntat, però, que en les setmanes vinents n'aniran presentant més de relacionades amb el decreixement turístic i l'habitatge, el model urbanístic i de transport –amb la reclamació d'estendre el model dels eixos verds i les superilles a tots els districtes– i la reducció del cost de la vida a la ciutat.
Primer repte sense Colau
La negociació serà la primera prova de foc de Janet Sanz com a líder dels comuns a Barcelona. Tot i que oficialment la presidenta del grup continuarà sent Ada Colau fins a finals d'octubre, l'exalcaldessa ja ha deixat les regnes de l'equip en les seves mans, així com en les de la futura portaveu, Gemma Tarafa.
En la seva primera compareixença com a líder in pectore del grup municipal, Sanz ha enterrat la petició dels comuns d'entrar al govern de Collboni assumint que l'alcalde ha deixat clar que no opta per aquesta via. L'objectiu dels comuns, però, és condicionar l'executiu del PSC des de fora i negociar els pressupostos per frenar la "deriva elitista" del govern de la ciutat, ha dit.