Barcelona

Comença la tala d'arbres al Parc de Joan Miró: "Serà un petit desert"

Els veïns fa mesos que protesten contra l'ús d'aquest espai verd per a les obres de la L8

BarcelonaLes màquines que han de talar els arbres ja se senten al Parc de Joan Miró. Malgrat les protestes dels veïns, aquest dijous s’han començat a retirar 75 dels 94 arbres que està previst talar en el marc de les obres d’ampliació de la L8 dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), que ha d'unir les estacions de Plaça Espanya i Gràcia en menys de 10 minuts. Una part del parc es transformarà en la zona logística d'explotació de la tuneladora, un espai que és clau per a les obres, però que ha generat un gran malestar entre els veïns. "Serà un petit desert dins del parc", lamenta en conversa amb l'ARA el vicepresident i vocal d’urbanisme de l’Associació de Veïns i Veïnes de l’Esquerra de l’Eixample, Xavier Riu.

Tan bon punt es va saber que aquest parc –un dels escassos pulmons verds d'aquesta zona de l'Eixample– seria l'espai escollit per rebre els efectes col·laterals de les obres, el veïnat va iniciar una sèrie de protestes que ja fa més d'un any i mig que s'allarguen. Des de la plataforma Salvem el Parc Joan Miró, que ja disposa de 52 entitats que s'hi han adherit, es va fer una crida a la mobilització organitzant accions com concentracions, diversos talls a la Gran Via, o una campanya d'apadrinament dels arbres afectats. Fins i tot es va redactar un manifest de protesta que ha recollit més de 2.400 signatures. De fet, ara fa més de 35 dies que els veïns fan guàrdia cada matí a la zona on són els arbres que ja s'han començat a talar. "Això només és el principi, a partir d'ara seran 150 camions al dia enduent-se terra", apunta Riu, que subratlla que les obres s'allargaran un mínim de tres anys –segons el que està previst– i que la situació causarà "moltes molèsties" als veïns.

Cargando
No hay anuncios

Tot i no evitar finalment que es talin prop d'un centenar d'arbres, la reivindicació de la plataforma sí que ha aconseguit minimitzar l'impacte de les obres sobre el parc. Dels 8.800 metres quadrats i 178 arbres que s'havien d'afectar inicialment, es va passar a 5.300 metres quadrats i 118 arbres. Una xifra que finalment encara s'ha pogut reduir fins als 94 arbres. A més, també van poder allunyar una mica l'afectació tant de la Biblioteca Joan Miró com de l'Institut Ernest Lluch amb la reubicació del magatzem principal de les dovelles per al túnel en un nou tram de la Gran Via a la cruïlla amb Vilamarí.

Cargando
No hay anuncios

Aquesta plataforma –que subratlla que no està en contra de l’allargament de la L8 entre Plaça Espanya i Gràcia– defensa que la ubicació escollida per l’Ajuntament i la Generalitat és especialment nociva més enllà de la tala d'arbres perquè el districte no disposa de gaires zones verdes i és un dels que tenen els índexs més alts de contaminació de la ciutat. "Vivim en una zona envoltada d'autopistes urbanes. El parc és l'únic espai que tenim per allunyar-nos d'aquest ambient", explica Riu. En aquest sentit, assegura que els veïns utilitzen l'espai per dur a terme diferents activitats esportives i de lleure i que "no hi ha cap lloc semblant" al barri.

Tanmateix, des del departament de Territori i des del consistori barceloní van considerar aquesta proposta com la "més raonable" després d'haver analitzat, i descartat, la resta d'alternatives que van presentar els veïns. El trasllat de la zona logística a la Gran Via o al Paral·lel es va rebutjar per l'impacte que hi hauria sobre la mobilitat de la ciutat i l'ocupació d'un espai de la Fira no es va prendre en consideració pel sobrecost que suposaria, d'uns 16 milions d'euros. "El trànsit i la Fira són sagrats, mentre que la salut física i psíquica dels veïns no és primordial. És un escàndol", protesta Riu.